کد خبر: 139287
A

واکنش طراحان گرافیک ایرانی به تغییر نشان استاندارد/ به نشان ملی "استاندارد" آسیب جدی وارد شده است

انجمن صنفی طراحان گرافیک در بیانیه‌ای اعلام کرد دستکاری و حذف و اضافه غیرحرفه‌ای جزئیات قطعاً بعدها مشکلات جدی ساختاری ایجاد خواهد کرد و آسیبی جدی را به این نشانه ارزشمند ملی وارد کرده است.

واکنش طراحان گرافیک ایرانی به تغییر نشان استاندارد/ به نشان ملی "استاندارد" آسیب جدی وارد شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پس از حواشی پیش آمده برای تغییر نشان استاندارد ایران که توسط مرتضی ممیز طراحی شده بود، واکنش نشان داد.

بیانیه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ارتباط با تغییر علامت استاندارد ایران به شرح زیر است:

«نشان مؤسسه استاندارد ایران در سال ۱۳۶۴ توسط استاد «مرتضی ممیز» پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیان‌گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی و جایگزین نشانه قبل از انقلاب این مؤسسه شد.

این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه‌ای که داشت در کنار شعار «علامت استاندارد، نشانه‌ی مرغوبیت کالا است» به سرعت به نشانه‌ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد. علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می‌گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است، ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده عنوان مؤسسه استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته‌است.

نگاه و عمل تصمیم‌گیرندگان و مسئولان این امر به هر هدفی که بوده‌است با دستکاری و حذف و اضافه غیرحرفه‌ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعاً بعدها با مشکلات جدی ساختاری روبرو خواهد شد، بلکه نتیجه آن به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه ارزشمند ملی وارد کرده است.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدین وسیله این رفتار غیر حرفه‌ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعلام می‌کند و با توجه به متن این بیانیه در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغییر نشانه «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید نظر کند.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر