کد خبر: 140347
A

مسعود روشن پژوه: سطح کیفی شرکت‌کنندگان در مسابقات تلویزیونی پایین آمده است/ صدا و سیما حتی دو میلیون تومان هم برای «مسابقه محله» هزینه نکرد

یک مجری پیشکسوت صدا و سیما می‌گوید: مشکل این است که در ساخت برنامه تفکیکی بین خردسال، کودک و میان سال قائل نیستند به همین دلیل شاید همزمان هفت مسابقه روی آنتن تلویزیون برود، اما مخاطبی ندارد.

مسعود روشن پژوه: سطح کیفی شرکت‌کنندگان در مسابقات تلویزیونی پایین آمده است/ صدا و سیما حتی دو میلیون تومان هم برای «مسابقه محله» هزینه نکرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مسعود روشن پژوه مجری و بازیگر پیشکسوت تلویزیون در پاسخ به این پرسش که، «چرا با اینکه امکانات و حتی تعداد ساخت مسابقات تلویزیونی افزایش پیدا کرده، اما بازهم کیفیت آن‌ها رو به کاهش است؟»، بیان داشت:نکته اول در رخ دادن این ماجرا این است که به بحث کیفیت‌ برنامه‌سازی در زمینه مسابقه پرداخته نمی‌شود، نکته دوم اینکه چون بخشی از این رقابت‌ها کپی هستند و مردم به نسخه اصلی آن‌ها دسترسی دارند، مسابقه‌ای که تلویزیون نمایش می‌دهد را با نسخه اصلی آن مقایسه می‌کنند و علی رغم تمام هزینه‌هایی که برای آن‌ پرداخت می‌شود، دیگر آثارشان به چشم نمی‌آیند و از همه مهم‌تر اینکه رقابت‌های تلویزیون از حالت سابق خود که بر محوریت سنجیدن و آموزش اطلاعات عمومی و اطلاع رسانی بود، خارج شده است.

* نکته آخر اینکه نوع جوایز و سطح شرکت‌کنندگان مسابقات تلویزیونی نسبت به قبل کاهش پیدا کرده، یعنی افرادی که در مسابقه حاضر می‌شوند، بعضا اطلاعات کافی ندارند و این موضوع کیفیت برنامه را کاهش می‌دهد.

* به طور مثال کسانی مانند عادل فردوسی‌پور از شرکت‌کنندگان مسابقه منوچهر نوذری بودند، دانشجوی جوانی که اطلاعات زیادی داشت. در آن زمان این دسته از افراد در مسابقات شرکت می‌کردند و هرچه جلوتر آمدیم، سطح کیفی شرکت‌کنندگان از نظر علمی کاهش پیدا کرده برای همین رقابت‌ها جذابیت خودشان را از دست داده‌اند.

نکته ماجرا این است که آیا لازم است به صورت همزمان ۷ مسابقه از تلویزیون پخش شود؟

* خیر، واقعیت این است طرح و برنامه مسابقات منطبق بر مخاطب امروز ما نیست، یک بخش از برنامه‌ها کپی است که با آن کاری نداریم، اما یکسری از مسابقات منطبق بر هیجان و خواست‌های جامعه هدف نیست. مشکل این است که در ساخت برنامه تفکیکی بین خردسال، کودک و میان سال قائل نیستند به همین دلیل شاید همزمان هفت مسابقه روی آنتن تلویزیون برود، اما مخاطبی ندارد و کسی آن را نمی‌بیند. این را بر اساس آمار نمی‌گویم شاید آمار بگوید که تعداد زیاد است اما بر اساس تجربه شخصی می‌گویم که این مسابقات مخاطب چندانی ندارند. فکر می‌کنم باید مسابقاتی ساخته شود که دست‌کم یک قشر جامعه از آن استقبال کنند و بحث دیگر است است که شاید بودجه کافی برای ساخت برنامه‌های با کیفیت در دسترس نیست.

بودجه رقم زیادی است و نهادها باید توضیح دهند و اینکه ما هنوز نمی‌دانیم میزان درآمد تلویزیون چه اندازه است. در سال ۱۳۹۸ ما خواستیم «مسابقه محله» را بسازیم و اعلام کردیم که هزینه ساخت هر برنامه ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان است، همان زمان گفتند ما بودجه ساخت این برنامه را نداریم. مگر از این ارزان‌تر می‌توان برنامه ساخت؟ آن هم برنامه‌ای که به نوعی برند است. البته تعداد شبکه‌های تلویزیون هم به قدری زیاد هست که بخش اعظمی از بودجه به آن تعلق بگیرد.

* نکته ماجرا این است که تلویزیون باید یک چهار چوبی را مشخص کند تا بتواند مخاطب را سرگرم نگه دارد و صرفا این کار را با ساخت مسابقه انجام ندهد، آن هم مسابقه‌هایی که نه کیفیت سابق را دارند، نه می‌توانند مخاطب قشر خاصی را جلب کنند.

منبع: مهسا بهادری_خبرآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر