کد خبر: 143854
A
عضو هیئت مدیره خانه سینما:

قرار بود برخی افراد مشخص شده تا اوایل هفته جاری آزاد شوند اما نشدند/ برخی هنرمندان به تحمل پنج سال حبس محکوم شده‌اند

علیرضا حسینی گفت: در حال حاضر مشغول پیگیری وضعیت همه هنرمندان بازداشت‌شده هستیم و بر این عقیده‌ایم که امروز در این شرایط نباید درگیر جناح‌بندی‌ها باشیم. البته تا الان اقدام خاصی هم صورت نگرفته، به ما قولی داده شده بود که عملی نشد، در واقع انتظار ما بر این بود که شاهد تسریع روند آزادسازی هنرمندان باشیم اما همانطور که گفتم نه تنها این اتفاق رخ نداد که به دو سینماگر علی‌رغم وعده قبلی احکام سنگینی داده شد و دو بازیگر هم به تازگی دستگیر شده‌اند.

قرار بود برخی افراد مشخص شده تا اوایل هفته جاری آزاد شوند اما نشدند/ برخی هنرمندان به تحمل پنج سال حبس محکوم شده‌اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علیرضا حسینی عضو هیئت مدیره و نماینده خانه سینما در کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران درباره اقدامات این کمیته در رسیدگی به وضعیت سینماگران بازداشت‌شده گفت: خانه سینما برای رسیدگی به این موضوع علاوه بر اقدامات پیشگیرانه، برای آزاد شدن سینماگران بازداشت شده یا تسریع در حل مسائل حقوقی آن‌ها اقداماتی داشته که مهم‌ترینش را می‌توان تشکیل کمیته حمایت حقوقی و قضایی دانست که اوایل مهر در خانه سینما تشکیل شد و من به همراه آقای اسعدیان، کوهیان و چند نفر از دوستان مشغول پیگیری مسائل حقوقی و قضایی سینماگرانی شدیم که در بازداشت هستند یا با مشکلاتی چون ضبط پاسپورت مواجه شده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی ما این بود که با محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) جلسه‌ای داشتیم که بر اساس مذاکرات صورت گرفته نماینده‌ای از خانه سینما، نماینده‌ای از سازمان سینمایی و یک نماینده از دادستانی معرفی شدند که پیگیر این مسئله باشند. در جلسه‌ای که برگزار شد امیدوار شدیم که نتایج خوبی حاصل خواهد شد، حتی در لیستی که از اسامی هنرمندان بازداشت‌شده ارائه داده بودیم گفته شد قرار وثیقه برخی افراد مشخص شده که اوایل هفته جاری آزاد خواهند شد، در این بین حتی قرار بود برخی بدون وثیقه آزاد شوند اما متأسفانه تا این لحظه نه تنها هیچ کدام آزاد نشده‌اند که حتی چند تن از هنرمندانی که به ما گفته بودند به زودی با وثیقه آزاد خواهند شد به تحمل پنج سال حبس محکوم شده‌اند. البته باید بگویم که در این فهرست اعضای خانه موسیقی و خانه تئاتر هم به صورت مشترک حضور دارند و ما درخواست کردیم معاونت هنری هم از طریق خانه هنرمندان و دیگر نهادها پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

وی افزود: بر این اساس در حال حاضر مشغول پیگیری وضعیت همه هنرمندان بازداشت‌شده هستیم و بر این عقیده‌ایم که امروز در این شرایط نباید درگیر جناح‌بندی‌ها باشیم. البته تا الان اقدام خاصی هم صورت نگرفته، به ما قولی داده شده بود که عملی نشد، در واقع انتظار ما بر این بود که شاهد تسریع روند آزادسازی هنرمندان باشیم اما همانطور که گفتم نه تنها این اتفاق رخ نداد که به دو سینماگر علی‌رغم وعده قبلی احکام سنگینی داده شد و دو بازیگر هم به تازگی دستگیر شده‌اند.

حسینی تأکید کرد: مطمئناً پیگیری پرونده‌های قضایی مراحلی اداری دارد اما امروز تمام قوا در شرایط اضطرار هستند و انتظار داریم قوه قضاییه هم آن روال همیشگی خود را که ماه‌ها روند رسیدگی به هر پرونده طول می‌کشید کنار بگذارد. ما هم از بازگشت آرامش به جامعه استقبال می‌کنیم و تسریع در آزادی بازداشت‌شده‌ها می‌تواند به رقم خوردن این اتفاق کمک کند. ما پیش‌تر از طرف خانه سینما، تئاتر و موسیقی درخواست داشتیم که با دادستان کل کشور و رئیس قوه قضاییه نیز دیداری داشته باشیم و مشغول پیگیری این موضوع هستیم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد چرا که قطعاً در گفت‌وگوی حضوری می‌توانیم به نتایج بهتری برسیم و پاسخ بهتری برای درخواست همه هنرمندان جهت رسیدگی به این موضوع داشته باشیم.

حسینی درباره بیانیه اخیر خانه سینما گفت: در دو ماه گذشته از طرف اعضا و هیئت مدیره صنوف و از همه مهم‌تر از طرف افکار عمومی فشار روانی زیادی وجود داشت که خواستار انتشار یک بیانیه از سوی خانه سینما بودند. اقداماتی هم انجام شده بود اما شرایط مساعد نبود و ما در تلاش بودیم که به سرعت از طرق مختلف مشکلات موجود حل شود، در این مدت از سوی سازمان سینمایی همکاری‌هایی صورت گرفت که اتفاقاً در برخی موارد اتفاقات خوبی رخ داد و آزادسازی‌هایی هم شاهد بودیم اما در برخی موارد اختیار امور از دست سازمان سینمایی خارج است و حتی دادستانی هم نمی‌تواند به درخواست ما رسیدگی کند و پیگیری و بررسی برخی موارد در اختیار قوه‌قضاییه یا نهادهای امنیتی قرار می‌گیرد که در این شرایط ما انتظار داریم سازمان سینمایی به عنوان رابط این موضوع را در ارتباط با نهادهای مربوطه دنبال کند اما تلاش آن‌ها به نظر نتیجه‌بخش نبوده و از این طرف صبر و تحمل‌ها کم شده، انتظاراتی از سوی اعضای خانه سینما وجود دارد که بی‌منطق هم نیست و ما سعی داریم پیگیر وضعیت همکاران بازداشت‌شده‌مان باشیم و باید به کسانی که از ما انتظار دارند هم پاسخ دهیم. از طرف دیگر هنرمندان همواره در این شرایط تحت فشار افکار عمومی قرار می‌گیرند، مردم از آن‌ها انتظار دارند و آن‌ها هم انتظار دارند خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی به خواسته مردم توجه داشته باشد.

عضو هیئت مدیره خانه سینما در پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر قوه قضاییه از طریق دیگر نهادها نیز این موضوع را پیگیری کرده‌اند یا خیر، گفت: نهادهای امنیتی با ما در تماس هستند و تذکراتی می‌دهند که به دیگر اعضا گفته شود یا حتی به صورت مستقیم با برخی هنرمندان تماس گرفته شده تا برای صحبت به آن‌ها مراجعه کنند که برخی هنرمندان این کار را کرده‌اند و هیچ کس درباره اینکه احیاناً برخورد فیزیکی یا توهین‌آمیزی با آن‌ها صورت گرفته باشد، شکایتی نداشت. به صورت مستقیم و غیرمستقیم ما سعی کردیم با نهادهای امنیتی نیز ارتباط داشته و خواسته‌های خود را پیگیری کنیم. تلاش ما بر این است که با حفظ ارتباطمان با دولت، قوه‌قضاییه و نهادهای امنیتی برای حل مشکلات موجود اقدام کنیم و از این شرایط بحرانی گذر کنیم.

حسینی درباره تعداد هنرمندانی که بازداشت‌ و یا احضار شده‌اند، گفت: لیست مشترکی از سوی خانه موسیقی، هنر، تئاتر و سینما تهیه شده که البته به چند بخش تقسیم شده است. یک بخش مربوط به هنرمندانی می‌شود که پیش از ناآرامی‌های دو ماه اخیر درگیر مسائل حقوقی و قضایی بودند که با در نظر گرفتن آن‌ها، در حال حاضر تعداد افراد این لیست بیشتر از ۱۰۰ نفر شده ولی تأکید می‌کنم که خوشبختانه تعداد هنرمندان زندانی اندک است، برخی از این افراد هم با وثیقه یا حتی بدون وثیقه آزاد شده‌اند و این لیست شامل هنرمندانی که برخی وسایلشان ضبط شده یا ممنوع‌الخروج شده‌اند هم می‌شود چرا که طبیعتاً همه هنرمندان از ما انتظار حمایت دارند.

وی در پایان گفت: ما بر این عقیده‌ایم که روند آزادسازی هنرمندان می‌توانست سریع‌تر باشد. از سوی دادستانی و قوه‌قضاییه به ما وعده‌هایی داده شده و همچنان امیدواریم و انتظار داریم هر چه زودتر برای آزادسازی هنرمندان اقدامات لازم صورت بگیرد؛ حتی در مواردی که گفته می‌شود مسائل امنیتی مطرح است با طی کردن روند اداری لازم انتظار ما بر این است که این افراد حداقل با تعیین قرار وثیقه آزاد شوند. ما وعده‌های داده شده را به فال نیک می‌گیریم و منتظر هستیم که در روزهای آینده طبق قول‌های داده شده اتفاقات خوبی شاهد باشیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر