کد خبر: 151030
A

رونمایی یک اثر ابتکاری و عمیق  از ایت الله شهید بهشتی

بهشتی در این تحقیق اصرار دارد که ائمه برای رسیدت به حکومت و بدست گرفتن قدرت مبارزه نمیکردند و حتی اصحاب خود را از ان منع میکردند ، چون شرایط را برای چنین حرکتی مناسب نمی‌دانستند.

رونمایی یک اثر ابتکاری و عمیق  از ایت الله شهید بهشتی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در آغاز نهضت اسلامی در سال ۴۲ ، اولین و جدی ترین سوالی که در میان متدینان مطرح گردید این  بود که مگر در عصر غیبت و قبل از ظهور امام زمان نباید "تقیه" کرد و با سلطان جائر مدارا نمود ؟

گستردگی این سوال موجب ان گردید که در همان سالها شهید بهشتی دست به تالیف کتابی در باره تقیه بزند و در حالی که این تالیف تقریبا رو به اتمام بود بدلیل مسافرت به آلمان ، تکمیل و نشر دنبال نگردید .

این اثر در موضوع خود یک تحقیق تازه و عمیق است که برای اولین بار در تاریخ فقه شیعه ، تقیه را از زاویه سیاسی مورد بررسی قرار میدهد و رابطه ان را با حرکتهای انقلابی تحلیل میکند و با ارائه ضابطه هایی مشخص میکند که قبل از ظهور  در چه شرایطی و چگونه باید محافظه کاری  را رعایت کرد . از نگاه شهید بهشتی قبل از ظهور ، تقیه و محافظه کاری یک اصل دائمی است که فقط با ظهور پایان میپذیرد .

بهشتی در این تحقیق اصرار دارد که ائمه برای رسیدت به حکومت و بدست گرفتن قدرت مبارزه نمیکردند و حتی اصحاب خود را از ان منع میکردند ، چون شرایط را برای چنین حرکتی مناسب نمیدانستند . 

قابل ذکر است که ایت الله بهشتی پس از سفر المان بار دیگر بحث تقیه را در جلسات تفسیری خود مطرح نمود و پس از ان نیز در سال ۱۳۵۲ در  انجمن اسلامی مهندسین طی سه جلسه این بحث را دنبال نموده و با حضور  شهید ایت الله مطهری به بحث و گفتگو پرداخت . طرفه آنکه در انجا این دو استاد در باره روایات تقیه در برابر سلطان جایر به مباحثه میپردازند و هر دو نافرمانی مدنی را -- در کنار حفظ نظم اجتماعی  -- تجویز میکنند .

مراسم رو نمایی از این اثر در روز نیمه شعبان در کانون توحید (میدان توحید ، خیابان توحید) از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار میشود و استاد سروش محلاتی با تحلیل محتوای کتاب ، در باره  امکان سنجی تشکیل حکومت دینی قبل از ظهور در نگاه شهید بهشتی ،  سخنرانی میکند .

IMG_20230307_214138_497

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر