کد خبر: 15310
A
گزارش "دیده بان ایران" از حاشیه های ورود کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به سینما؛

عضو کمیسیون فرهنگی: درخواست ما از سازمان سینمایی بازبینی فیلم‌های کاناپه، ماه گرفتگی و گشت ارشاد 2 قبل از اکران عمومی است که سازمان سینمایی هم مخالفتی نداشت

عضو کمیسیون فرهنگی: درخواست اصلی نمایندگان مجلس؛ عضویت کمیسیون فرهنگی در شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت است که مسبوق به سابق می‌باشد و در دولت های گذشته وجود داشت اما در سه سال گذشته این اتفاق صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون فرهنگی: درخواست ما از سازمان سینمایی بازبینی فیلم‌های کاناپه، ماه گرفتگی و گشت ارشاد 2 قبل از اکران عمومی است که سازمان سینمایی هم مخالفتی نداشت

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ ساعاتی پس از انتشار سخنان یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و افشای سخنان مسعود فراستی در این کمیسیون علیه برخی فیلم ها جشنواره فجر موجی از انتقاد و حمله به مسعود فراستی فضای مجازی و فضای سینمای ایران را در بر گرفته است.  

اما این رویداد همه ماجرا نیست ظاهرا ورود مجلس شورای اسلامی به حوزه سینمایی ها بیش از سخنان فراستی و نامه فرخ نژاد برای سینمایی ایران حاشیه داشت. یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم درباره نتیجه جلسه کمیسیون فرهنگی به دیده بان ایران می گوید:" درخواست ما از سازمان سینمایی بازبینی فیلم‌های کاناپه، ماه گرفتگی و گشت ارشاد 2 قبل از اکران عمومی است که سازمان سینمایی هم مخالفتی نداشت" . این تصمیم یعنی دردسری فراتر از جشنواره فیلم فجر برای فیلم های گشت ارشاد 2 ، ماه گرفتگی و کاناپه .

 

 شاید اگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم کمی به حرف فریدون جیرانی گوش می کردند چنین اتفاقی نمی افتاد و چنین حاشیه هایی برای سینمای ایران پیش نمی آمد. جیرانی به اعضای کمیسیون فرهنگی توصیه کرده بود:" با همه احترام به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و درک حسن نیت آنها، معتقدم بهتر بود به مسئله جشنواره فیلم فجر ورود نمی‌کردند، چراکه اختلاف‌های پیش آمده در جشنواره جزء موضوعات کلان جامعه محسوب نمی‌شود بنابراین بهتر است سینماگران دعواهای داخل سینما را خودشان حل کنند."

 سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با دیده‌بان ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از کارگردانان و هنرمندان دیدگاه و نظرات خود را در خصوص فیلم های جشنواره فیلم فجر به کمیسیون فرهنگی منتقل کرده بودند گفت: آقای فراستی هم یکی از اینافراد است که نظر خودشان را گفته اند.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: کمیته هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس از آقایان معتمدی، جیرانی و فراستی درخواست داشت تا با حضور در کمیته نظراتشان را اعلام کنند که معتمدی و جیرانی حضور نیافتند و فراستی با حضور در کمیته نظر خود را در خصوص فیلم گشت ارشاد 2 اعلام کرد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه روز گذشته  این کمیسیون که با حضور مدیران سازمان سینمایی برگزار شد، اظهار کرد:اعضاء کمیسیون پس از پایان جلسه دیروز جمع بندی خود را درباره حواشی برگزاری جشواره فیلم فجر به آقای ایوبی ارائه کردیم و البته باید به این نکته تأکید شود که کمیسیون فرهنگی تحت تأثیر هیچ نقطه نظری یا اعمال نفوذی قرار نخواهد گرفت.

سید احسان قاضی زاده هاشمی همچینین تصریح کرد: درخواست ما از سازمان سینمایی بازبینی فیلم‌های کاناپه، ماه گرفتگی و گشت ارشاد 2 قبل از اکران عمومی است که سازمان سینمایی هم مخالفتی نداشت.

وی خاطر نشان کرد: درخواست اصلی نمایندگان مجلس؛ عضویت کمیسیون فرهنگی در شورای پروانه نمایش و پروانه ساخت است که مسبوق به سابق می‌باشد و در دولت های گذشته وجود داشت اما در سه سال گذشته این اتفاق صورت نگرفته است.

ظاهرا مجلس دهم به دنبال اجرایی کردن تصمیم خود است. حال باید دید  روش و منش  اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تا پایان چه رویکردی را برای سینمای ایران به ارمغان خواهد آورد. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر