کد خبر: 16875
A

درختکاری در اطراف آرامگاه کوروش

همزمان با هفته منابع‌طبیعی، طی مراسمی غرس نهال در مجموعه جهانی پاسارگاد و اطراف آرامگاه کوروش انجام شد.

درختکاری در اطراف آرامگاه کوروش

به گزارش دیده بان ایران به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی فارس، رئیس منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد، بر ضرورت نهادینه شدن درختکاری در فرهنگ ایرانی تاکید و خاطرنشان کرد که درختکاری به‌نوعی تمرین آباد کردن است.

خسروانیان افزود: درختکاری در بافت جامعه ایرانی بیشتر از آن که در لایه‌های مختلف مردمی فرهنگ سازی شود، یک مناسبت تقویمی است که جنبه نمادین داشته و موفق به نهادینه شدن آن در سطوح مختلف اجتماع نشده‌ایم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: طبیعت همواره زادگاه تفکرات عمیق بشری بوده و درختکاری می‌تواند نمونه کوچکی از تجلی حقیقی سازندگی در سیطره‌ای وسیع باشد، طوری که اگر ما توانایی انجام کارهای بزرگ برای ساختن دنیایی بهتر را نداریم می‌توانیم با کاشتن سالیانه حداقل یک درخت سهمی هرچند کوچک اما موثر در آبادانی زمین داشته باشیم.

خسروانیان گفت: اگر آب، درخت و هوای پاک نباشد، بشر از بین خواهد رفت بنابراین برای رهایی از گردبادهای پر غبار، سیل‌، هوای آلوده، عریانی بی پایان و تبدیل زمین به کویر  نیاز به اراده‌ای فراگیر در قالب نهضت بزرگ درخت کاری وجود دارد و آنچه که باور قلبی و یک حرکت عملی به سوی توسعه  و آبادانی است.

وی افزود: در روزگاری که تولید ویرانی و خشونت بخش بزرگی از جهان را فراگرفته است به مناسبت نورسیده‌های خود درختی کاشته و با دستان پاک کودکانمان درختان سازندگی بکاریم و باید به فرزندان خود بیاموزیم که از درختان نگهداری کرده و به این شیوه در فلسفه زندگی تفکر کنند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد با تاکید بر اینکه باید سازندگی را از دوران کودکی آموزش داد، تصریح کرد: چه خوب می‌شد که در خانواده‌ها، مدارس، سازمان‌های مختلف و کل جامعه زنگ سازندگی با شعار هر ایرانی حداقل یک درخت در روز درختکاری سر می‌دادیم، چیزی که می‌تواند بنیانگذار توسعه حقیقی در ذهن و باور همه ما آدم‌ها شود.

خسروانیان افزود: ما نسلی بودیم که درخت همسایگان را می شکستیم و نتیجه این همه عریانی و نابسامانی شد. باید ساختن را از  کاشت یک درخت نه صرفا برای منافع خود بلکه برای همسایگان و دیگر مردم جهان آغاز کنیم و در فلسفه آن بیندیشیم.

در این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد، تعدادی نهال در اطراف آرامگاه کوروش در محوطه باستانی پاسارگاد، غرس شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر