کد خبر: 17702
A

فردین قبل از ملاقات با وزیر ارشاد درگذشت

فریدون جیرانی: فردین در سلف سرویس در صحبتی که با من داشت از رشد اعتراضات خوشحال بود و معتقد بود جبهه ملی سر کار می‌آید و به او و همکارانش احتیاج خواهند داشت. برای من و همکارم سعید ویس‌زاده این پیش‌بینی عجیب بود. پارامترهای سیاسی نشان نمی‌داد که این جبهه قدرت سیاسی را به دست گیرد حتی در آن تاریخ که تازه فضای سیاسی کاملاً تغییر کرده بود. هنوز خوشحالی فردین و این جمله‌اش در خاطرم مانده است. بعد از این میزگرد من دیگر فردین را تا سال ۷۵ ندیدم.

فردین قبل از ملاقات با وزیر ارشاد درگذشت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ فریدون جیرانی، کارگردان و روزنامه‌نگار در ویژه‌نامه نوروزی روزنامه «اعتماد» نوشت که فردین، بازیگر برجسته سینما دو روز پیش از ملاقات با وزیر ارشاد وقت برای گرفتن اجازه بازیگری و کارگردانی درگذشت: «بعدازظهر پنجشنبه  ۱۸ فروردین ۷۹ بود؛ بعدازظهری که برای من تلخ‌ترین بعدازظهر بود. خیلی زود فهمیدیم فردین در خواب به دلیل ایست قلبی مرده است. شب آن روز همه اهالی سینما با هم تا فنی از فردین می‌گفتند و همه ناراحت بودند. فردین در ۶۹ سالگی مرده بود با آرزوی شنیدن صدای دوربین او از آخر سال ۶۰. با این آرزو زندگی کرده بود و ۱۹ سال عده‌ای نگذاشته بودند او به این آرزو برسد، آرزویی که حق طبیعی او بود. همان شب شایع شد فردین صبح شنبه ۲۰ فروردین با وزیر ارشاد وقت قرار ملاقات داشته است برای گرفتن اجازه بازیگری و کارگردانی. روز بیستم این قرار انجام نشد، چون همه با او قرار داشتند که در امجدیه با جسدش خداحافظی کند.»

جیرانی خاطره‌ای از دیدار با فردین پیش از انقلاب نقل کرده است: «انجمن سینماداران از ابتدای سال ۵۷ اعتراضاتش را نسبت به قیمت پایین بلیت و شرایط بد اقتصادی سینماهای درجه یک و دو علنی کرد، فضا از نظر سیاسی برای شنیدن اعتراضات کمی باز شده بود. سال ۵۶ در همایش حزب رستاخیز همه سینماگران از فیلمساز روشنفکر گرفته تا فیلمنامه‌نویس فیلم‌فارسی و سینمادار و تهیه‌کننده تند و تیز حرف زده بودند و حالا در آغاز سال ۵۷ انجمن سینماداران با علنی کردن اعتراضاتشان می‌خواستند از فرهنگ و هنر امتیاز بگیرند. آن‌ها تا جایی پیش رفتند که سینماها را به نشانه اعتراض تعطیل کردند. فردین که تا آن زمان سهامدار سینما نیاگارا (جمهوری) بود، در انجمن فعال بود. اعتراضات سینمادارها بقیه صنوف را وارد میدان کرد. قبل از اینکه انجمن سینمادارها در اعتراضاتشان به نتیجه برسند سینما رکس آبادان در آتش هنگام نمایش نسخه سانسور شده گوزنها با کلی تماشاچی سوخت. با روی کار آمدن شریف‌امامی و باز شدن بیشتر فضا و آزادی بیشتر روزنامه‌ها، نوشته‌ها و حرف‌های مخالفان سیاسی به داخل روزنامه‌ها آمد، مخالفانی که سال‌ها بود روزنامه‌ها اجازه بردن اسمشان را هم نداشتند. در چنین شرایطی من میزگردی در روزنامه اطلاعات گذاشتم، فردین یکی از افراد این میزگرد بود. ظهر بعد از میزگرد وقتی جمعی رفتیم به رستوران روزنامه که ناهار بخوریم فردین در سلف سرویس در صحبتی که با من داشت از رشد اعتراضات خوشحال بود و معتقد بود جبهه ملی سر کار می‌آید و به او و همکارانش احتیاج خواهند داشت. برای من و همکارم سعید ویس‌زاده این پیش‌بینی عجیب بود. پارامترهای سیاسی نشان نمی‌داد که این جبهه قدرت سیاسی را به دست گیرد حتی در آن تاریخ که تازه فضای سیاسی کاملاً تغییر کرده بود. هنوز خوشحالی فردین و این جمله‌اش در خاطرم مانده است. بعد از این میزگرد من دیگر فردین را تا سال ۷۵ ندیدم.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر