کد خبر: 20022
A

مهدی فخیم‌زاده: دولت تدبیر و امید آتش افتاده به جان سینما را خاموش کرد/ سینما در دولت قبل جنبه توهین آمیز داشت

بازیگر سریال «علی‌البدل» معتقد است دولت یازدهم و مسئولان سینمایی آن مثل آتش نشانانی عمل کردند که سینمای در حال آتش گرفتن را نجات دادند و آرامش را بر این عرصه حاکم کردند.

مهدی فخیم‌زاده: دولت تدبیر و امید آتش افتاده به جان سینما را خاموش کرد/ سینما در دولت قبل جنبه توهین آمیز داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مهدی فخیم زاده با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر افزود: آقای روحانی در شرایطی رئیس جمهور شد که آشفتگی های زیادی در همه زمینه ها از جمله هنر و سینما وجود داشت. وقتی او مسئولیت دولت را برعهده گرفت، به جز امور سیاسی و موفقیت برجام که بسیار مهم بود، به سرعت به یکی از قول های خود که بازگشایی خانه سینما بود، عمل کردند. 
وی با بیان اینکه توهین های زیادی به سینماگران در دو دولت گذشته شده بود، افزود: مساله سینما در دولت قبلی صرفا وجود مشکلات متعدد نبود، بلکه جنبه توهین آمیز داشت و سینماگران را به جوش و خروش انداخته بود. هنرمندان مقابل خانه سینما تجمع می کردند و دائما نگران تعطیلی آن بودند که اتفاق هم افتاد. همچنین گروهی سعی در انشعاب صنف کارگردانان سینما داشتند. 

** دولت یازدهم در شرایط دشواری امور فرهنگ و هنر را به دست گرفت
کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «مسافران مهتاب» ا بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط دشواری امور فرهنگ و هنر را به دست گرفت، ادامه داد: دولت یازدهم و حجت الله ایوبی در بخش سینما در این شرایط آشفته مسئولیت هنر و سینما را برعهده گرفتند. همچنین مدیریت سینما امر بسیار سختی است و شبیه هیچ یک از حوزه های فرهنگی نیست. 
فخیم زاده گفت: شاید مدت های طولانی زمان می برد تا مسئولان فرهنگی بتوانند این حوزه را به خوبی هدایت کنند. اما ایوبی بسیار خوب آرامش را در سینما برقرار کردند. منش پدرانه ای را در پیش گرفتند که باعث شد انشعاب ها از بین برود. 

** آرامش در سینما حاکم شد
بازیگر سریال تلویزیونی «مختارنامه» خاطرنشان کرد: افتراق بین تهیه کنندگان از بین رفت و آنها یکپارچه شدند و به طور کلی سینما به نوعی آرامش رسید. همچنین بعد از استعفای ایوبی، حیدریان نیز از مدیران لایق و شناخته شده مسئولیت را برعهده گرفت و سینما همچنان در آرامش باقی مانده و امیدوارم در ادامه نیز بماند. 
وی با اشاره به برخی از مهمترین دستاوردهای فرهنگ و هنر در دولت یازدهم، گفت: پیش از این دولت، صحبت از تعطیلی سینما بود. اما در چهار سال اخیر چالش هایی که برای پایین کشیدن فیلم ها می شد، ناکام ماند. 
این بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما با بیان اینکه گرچه فیلم هایی مثل «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری هنوز روی پرده نرفتند، افزود: اما این دو فیلم پروانه نمایش گرفتند یعنی می توان گفت برخی ناکامی ها و بی نتیجه ماندن ها هم در حیطه اختیار دولت نبود. 
فخیم زاده ادامه داد: علیرغم اینکه در این چند سال کار خاصی برایم اتفاق نیافتاد اما باید بگویم دست کم در سینما مدیران کشور، بحران ها را مدیریت کردند و این عرصه را به آرامش رساندند. هرچند که ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد و طبیعی هم هست.

** جامعه تا حد زیادی از تنش رها شد
کارگردان سریال «خواب و بیدار» همچنین با بیان اینکه شعار دولت تدبیر و امید در امور جاری کشور نمود یافته است، خاطر نشان کرد: دولت روحانی، دولت تدبیر و امید است و واقعا این شعار در اقدامات دولت از جمله فرهنگ و هنر نمود یافته است. 
وی ادامه داد: جامعه تا حد زیادی از تنش موجود قبل از آن رها شد و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، دولت یازدهم عملکرد خوبی داشت و در حوزه سینما مثل آتش نشانی عمل کرد که سینمای در حال آتش را نجات می دهد. 
فخیم زاده خاطر نشان کرد: در این سال ها تئاتر به جریان و رونق افتاد و شاید بیش از 70 نمایش در حال اجرا در یک مقطع باشند. اگرچه فرهنگ و هنر همیشه درگیر با دخالت های افراد و گروه های زیادی است، اما مسئولان فرهنگی دولت یازدهم حسن نیت خود را در این حوزه ثابت کرده اند. 
کارگران و بازیگر سریال «حس سوم» با بیان اینکه از گروه بندی‌های جناحی در چهار سال اخیر پرهیز شد، خاطرنشان کرد: در زمینه زیربنایی سینما تلاش های زیادی شد و بیش از 70 پردیس سینمایی تاسیس شد. تلاش برای «وی او دی» هم تلاش مثبتی بود که به نتایج خوبی هم رسید و اگر فرآیند اجرای آن تکمیل شود، این فناوری بسیاری از معضلات تولید فیلم را حل خواهد کرد.- ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر