کد خبر: 20489
A
رئیس دانشگاه در مراسم بزرگداشت مقام استاد:

قرائت و تفسیر افراطی و نابخردانه از متون اسلامی چالشی برای جهان اسلام است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم بزرگداشت مقام استاد گفت: در تلاش هستیم دانشگاه مذاهب اسلامی آن طور که مورد انتظار نظام و رهبری است و از این دانشگاه انتظار می‌رود، باشد و شان و منزلت علمی، دانشگاهی و حوزوی خود را حفظ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران ،طی مراسمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری(ره) و گرامیداشت مقام معلم از خدمات، زحمات و تلاش‌های استادان فرهیخته و ارجمند دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه تجلیل شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک روز استاد و گرامیداشت مقام والای معلم به تبیین برنامه‌های دانشگاه در دوره مدیریت جدید پرداخت و تاکید کرد: ما در تلاش هستیم دانشگاه مذاهب اسلامی آن طور که مورد انتظار نظام و رهبری و آن گونه که شایسته است و از این دانشگاه انتظار می‌رود، باشد و شان و منزلت علمی، دانشگاهی و حوزوی خود را حفظ کند.

وی با بیان این که امروز جهان اسلام با دو چالش بزرگ مواجه است، گفت: یک چالش، نوع نگاه، قرائت و تفسیر افراطی و نابخردانه از متون است که در حقیقت دین خدا از دو جهت در معرض تهدید بوده و هست و خواهد بود. از یک سو از جانب کج‌اندیشان تنگ‌نظر که درک و قرائت نادرست و ناقص خود از متون اسلامی را به جای حقیقت زلال و مطلق اسلام ارائه می‌دهند. این گروه در تلاش هستند به این نوع نگاه و تفکر که برخاسته از عادات ذهنی و آداب مأنوس زمانه باشد به اصول و مبانی وحیانی اسلام از این طریق تقدس ببخشند.

مختاری با اشاره به این که دین خدا امری فرازمانی و متعلق به همه انسانها بوده و مخاطب آن فطرت انسان است، اظهار کرد: امروز دین خدا در قلمرو فرد و جامعه در تنگنای قشریت و تحجر قرار گرفته است و گروه‌های افراطی و متحجر  تلاش می‌کنند از همه امکانات بهره بگیرند تا این برداشت ناقص و نسبی خود از متون را به جای حقیقت مطلق اسلام بنشانند.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه به چالش بزرگ دیگر در برابر امت اسلامی پرداخت و گفت: از طرف دیگر چالش تعرض بد اندیشان دنیاطلب نسبت به احکام نورانی اسلام را داریم که می‎کوشند اسلام را با منافع شخصی و گروهی و با هواهای نفسانی خود انطباق دهند و اسلام را به‌ صورت تحریف شده و دین را به نوع محو شده به جامعه اسلامی تحمیل کنند.

وی تاکید کرد: این دو جریان فکری در کنار هم هجمه‌ای علیه اسلام ناب و اصیل هستند که در مقابل آن عالمان متعهد و دلسوز و استادان از مذاهب مختلف اسلامی با تحمل سختی‌ها و مرارت‌ها در برابر این دو جریان فکری به مبارزه و مجاهدت برخاستند و در این مسیر جان خود را نیز تقدیم کردند تا اسلام و تعالیم وحیانی اسلام برای تنویر افکار جامعه منتقل شود.

مختاری با اشاره به نقش متفکران و استادان بسیاری همچون شهید مرتضی مطهری و علامه اقبال لاهوری و... در مسیر مبارزه با کج‌اندیشان افزود: علما، متفکران و مصلحان دینی بسیاری در این راه مبارزه و مجاهدت کردند و در برابر اندیشه‌های افراطی و نابخردانه ایستادند و با فکر و اندیشه ناب اسلامی در برابر این تفکر جامد که مانع تحرک و پویایی می‎شد، ایستادند و امروز با توجه به این که در دنیای اسلام گروه‌هایی با تفکرات التقاطی و افراطی بروز کرده‎اند، می‌طلبد که معلمان و صاحبان قلم در مقابله با آنها برخیزند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین به رسالت سنگین این دانشگاه در برابر اندیشه‌های افراطی و تنویر افکار عمومی به ویژه نسل جوان نیز اشاره و بیان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در این زمینه وظیفه و مسئولیت سنگینی بر دوش دارد که در برابر انحرافاتی که در جامعه اسلامی پدید می‎آید با اصول عقلانی و آکادمیک بایستد و دانشگاه مذاهب اسلامی می‌خواهد همه مذاهب و تفکراتی که در قلمرو اسلام جای می‌گیرند را به رسمیت بشناسد و نقطه نظرات عالمان اسلامی را بشنود و در فضای علمی و دانشگاهی به نقد و بررسی بگذارد.

مختاری همچنین به رویکردهای جدید این دانشگاه در عرصه‌های بین‎الملل، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی تاکید کرد و گفت: در دوره جدید مدیریت دانشگاه مذاهب در عرصه‌های مختلف به ویژه حوزه بین الملل فعالیت‌هایی را شروع کرده‎ایم و می‌توانیم در دنیای امروز به گونه‌‏ای ظاهر شویم که از طلایه داران تقریب به شمار بیاییم. در بخش پژوهش نیز بنا داریم پژوهش محوری را در دانشگاه در پیش بگیریم و از اساتید درخواست کمک داریم تا با نشست‌های علمی و ارتباط با دانشگاه‎های خارج و داخل کشور ماموریت‎های دانشگاه را محقق کنیم.

وی ادامه داد: امروز درخواست‌ها و مطالبات زیادی در داخل و خارج کشور برای ایجاد شعب دانشگاه مذاهب اسلامی به دست ما رسیده است که از مطالبات آنان محسوب می‌شود و ما با وجود کمبود امکانات در تلاش هستیم این ارتباطات شکل بگیرد که اخیرا ۷ تفاهمنامه با کشورهای مختلف به امضا رسیده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی رشته‎های جدید با توجه به اولویت ها و نیازهای مناطق مختلف در شعب را از دیگر برنامه‎های پیش رو عنوان کرد و افزود: با مجموعه این اقدامات امیدواریم شاهد اقبال عمومی به ویژه نسل جوان از دانشگاه مذاهب اسلامی باشیم؛ هر چند ما مشکلات زیادی در حوزه‌های مختلف داریم که در بخش اساتید نیز این مشکلات را پیگیری می‌کنیم و حل خواهیم کرد.

در ابتدای این مراسم مولوی اسحاق مدنی، هرندی و خانم دانش پور به نمایندگی از استادان دانشگاه دقایقی به سخنرانی پرداختند و در پایان این مراسم هدیه‌ای از طرف دانشگاه به رسم یادبود به اساتید اهداء شد-ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر