کد خبر: 20555
A

وزیر میراث ملی پاکستان: هفته فرهنگی پاکستان در ایران برگزار می شود

وزیر فدرال پاکستان در امور میراث ملی و ادبی و دستیار ویژه نخست وزیر این کشور گفت: اطمینان می دهیم که در سال 2017 شاهد برگزاری هفته فرهنگی پاکستان در تهران خواهیم بود و اقدامات عملی برای برگزاری هفته فرهنگی پاکستان در ایران را به زودی آغاز خواهیم کرد.

وزیر میراث ملی پاکستان: هفته فرهنگی پاکستان در ایران برگزار می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عرفان صدیقی روز پنجشنبه در ملاقات شهاب الدین دارایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان گفت: ما به تمام نهادهای زیر مجموعه وزارت میراث ملی و ادبی پاستان امثال مرکز اکادمی ادبیات پاکستان، فرهنگستان زبان اردو، بنیاد ملی کتاب و اداره میراث باستانی (لوک ورثه)، تاکید بر گسترش روابط فرهنگی با ایران را ابلاغ کرده ایم و در آینده نیز برنامه های مشترک فرهنگی و هنری باهمکاری رایزنی ایران برگزار خواهیم کرد تا مردم هر دو کشور از فرهنگ و ادب و سنن یکدیگر آشنا شوند.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این ملاقات با اشاره به روابط عمیق فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با پاکستان ، این میزان از همکاری های کنونی را با توجه به ظرفیت غنی تاریخی وفرهنگی طرفین ناکافی دانست وخواستار گسترش وتوسعه روابط دوجانبه فرهنگی وهنری شد.

وی همچنین میزان گردش اقتصاد فرهنگی وهنری جهان را 250 میلیارد دلار ارزیابی کرد که در بخش صنعت ساخت وفروش فیلم، انیمشن، موسیقی، رسانه مطبوعات، چاپ ونشر، بازی های رایانه ای، فروش اطلاعات، صنایع دستی، تابلوهای نقاشی، طراحی وتولید نرم افزار، فضای مجازی و.... هزینه وبهره برداری می شود که البته سود آن بیشتر به جیب کشورهای غربی می رود وسهم کشور های اسلامی درآن تقریبا صفر است و باید مسئولان عالیرتبه فرهنگی کشورهای اسلامی برای آن چاره جویی کنند.

عرفان صدیقی دستیار ویژه نخست وزیر و وزیر فدرال دولت پاکستان نیز گفت: علاوه بر ضرر وزیان مادی که به آن اشاره کردید، باید به خسارت های فرهنگی ومعنوی که متوجه ملت های مسلمان خصوصا جوانان مسلمان که مصرف کننده تولیدات فرهنگی وهنری وآموزشی موسسات وشرکت های غربی هستند نیز اشاره کرد. 

وی گفت: هویت فرهنگی کشورها وملت ها درمعرض خطر قرار گرفته است وما آمادگی گفت و گو وتبادل نظر برای برون رفت از این معضل را داریم. 

عرفان صدیقی درادامه اظهار داشت: پاکستان و ایران دو کشور همسایه و مسلمان هستند و فرهنگ و مشترکات فراوانی تاریخی- ادبی و زبانی بین دو کشور وجود دارد. لذا مانعی برای توسعه روابط دیده نمی شود و پاکستان از توسعه روابط علمی، ادبی وفرهنگی با ایران استقبال می کند.

شهاب الدین دارایی با اشاره به امضای سند مبادلات فرهنگی میان ایران و پاکستان در اردیبهشت ماه سال 1393 گفت: در این سند اقداماتی برای توسعه و گسترش روابط فرهنگی و هنری میان دو کشور پیش بینی شده است که از جمله آن، موضوع برگزاری هفته های فرهنگی دو کشور است.

وی افزود: پاکستان به عنوان اولین کشور بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب مردم ایران را به رسمیت شناخت ولی بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ملت ودولت ایران شاهد برگزاری هفته فرهنگی پاکستان درکشورشان نبودند. انتظار تحرک بیشتری در زمینه معرفی فرهنگ وهنر ازسوی دستگاه های مسئول وجود دارد _ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر