کد خبر: 22120
A
با حضور وزیر ارشاد؛

نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افتتاح شد

مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم عصر امروز با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از فعالان قرآنی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این مراسم درباره سه بخش محتوایی، پشتیبانی و فروش این نمایشگاه گفت: شعار بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر اساس تصمیم کمیته سیاستگذاری قرآن اخلاق و زندگی در نظر گرفته شده و فعالیت‌های بخش های مختلف نمایشگاه نیز با همین محوریت برنامه‌ریزی و اجراییعشده است.

او سپس در توضیح اهمیت انتقال مفاهیم قرآن به جامعه تاکید کرد: بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ قرآنی زبان هنر است. به همین دلیل با دستور وزیر ارشاد مبنی بر اینکه در فعالیت‌های ارشاد باید قرآن بدرخشد و همچنین بضاعت معاونت های وزارتخانه سعی کردیم در ترویج قرآن از زبان هنر بیشترین استفاده را ببریم.

حشمتی افزود: نمایشگاه قرآن فرصتی برای خلق آثار هنری با مضامین قرآنی است و به شدت منتظر آثار هنرمندان کشورمان در زمینه های قرآنی هستیم. امیدواریم هنرمندان آثاری را خلق کنند تا مردم را بیشتر با مفاهیم قرآن کریم آشنا کند.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قرآن را آینه تمام نمای فضایل و اخلاق عملی دانست و یادآور شد: با استعانت از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) می توان مولفه های سبک زندگی اسلامی را در جامعه مشاهده کرد. مولفه هایی مثل صداقت و راستگویی, وفای به عهد, توجه به فقرا و از همه مهمتر اخلاق که امروزه گمشده جامعه امروزی ایران و ضروری ترین نیاز جامعه ما هستند که با تاکید بر آموزه های قرآنی قابل دسترسی هستند.

او تاکید کرد: فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است و جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد. اگه میخواهیم آسیبهای اجتماعی را کاهش دهیم باید اخلاق را در جامعه ترویج کنیم. بدون اخلاق جامعه راه به جایی نخواهد برد.

صالحی امیری همچنین با  انتقاد از وجود نگاه قهرامیز به یکدیگر در جامعه اظهار داشت: چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج یافته و در عرصه اقتصادی تقلب و فساد رشد کرده؟ دلیل همه این اتفاقات افول اخلاق است. اساسا برای تحقق جامعه اخلاقی منطبق با آموزه های قرآن باید صداقت, شفافیت, پرهیز از تهمت و وعده های دروغین را رواج دهیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در جامعه دارای فضیلت همنوایی جامعه را شاهد خواهیم بود و خشونت در چنین جامعه‌ای جایی ندارد. عامل اصلی مناقشه دور شدن از اخلاق است. قرآن در موارد مختلفی به گفتگوی اخلاقی اشاره دارد و میگوید لازمه گفتگوی مثبت دینی قبول تساوی حقوق برای تمامی افراد است. گفتگو باید عادلانه باشد یعنی طرفین احساس خود برتربینی نسبت به هم نداشته باشند و ادب رعایت شود. نهایتا علاوه بر گفتگو، شنیدن را هم باید مورد توجه قرار بدهیم. گفتگو تنها محصول عقل جمعی جوامع است و جامعه امروز می‌تواند با گسترش مبانی اخلاقی در کاهش آسیبهای اجتماعی موفق شود.

وزیر ارشاد درباره تاثیر مصرف فرهنگی علایق اخلاقی هنری دینی در سبک زندگی نیز گفت: باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل گیرد و این گفتمان باید از سطح باور به عمق باور حرکت کند. یعنی از شعار به شعور و از سطح خرد به کلان برسد. در این صورت است که به تحقق ارزشها در سطح ملی دست می یابیم.

صالحی امیری افزود: وجدان کاری تقویت کار گروه جمعی و منطق گرایی از آثار سبک زندگی قرآنی است. همچنین افزایش سرمایه اجتماعی, مشارکت و اعتماد عمومی, اعتماد به نظام و رسانه ها و وحدت نیز به نوعی محصول سبک زندگی اسلامی هستند. باید آموزه های قرانی به طور مستمر در جامعه جاری و ساری باشد. نخبگان دینی, رسانه ها, نهادها و همه و همه کانونهای اخلاق و سبک زندگی هستند که میتوانند حضور اساسی برای نمادسازی اخلاق اسلامی بازی کنند.

او درباره شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یعنی قرآن اخلاق و زندگی نیز متذکر شد: باید پیام نمایشگاه قرآن را به یک پیام گفتمان ملی تبدیل کنیم. قرآن باید در اخلاق و زندگی جامعه ما نهادینه شود. باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شویم و امیدوارم با توجه به فرمایشات رهبری و عالمان دینی امسال نمایشگاه قرآن را پربارتر از همیشه برگزار کنیم.-ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر