کد خبر: 22284
A

«نقاب»ها را در اینجا ببینید

پرفورمنس «نقاب» که این روزها در خانه نمایش «دا» به صحنه رفته است تا روز جمعه 12 خرداد هرشب ساعت ۲۰:۳۰ اجرایش ادامه دارد.

«نقاب»ها را در اینجا ببینید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،محمود معصوم پناه کارگردان «نقاب» در گفتگویی  توضیح داد:«پرفورمنس «نقاب» درباره آدم‌هایی است که در برابر اتفاقات و شرایط اجتماعی، نقاب بر چهره می‌زنند. نقاب‌هایی به دلایل متفاوت که می‌تواند به خاطر منافع شخصی باشد یا ترس از آینده و همچنین قضاوت دیگران. اما در گذر زمان، شخصیت و هویت واقعی این آدمها زیر بار نقاب‌ها گم می‌شود و در نهایت چیزی جز تنهایی و سقوط نمی‌ماند.»

او ادامه داد:«شاید انسان‌ها از ابتدای تاریخ آموخته‌اند که نقاب‌های نامرئی به چهره خود بزنند. نقاب‌هایی برای بازی در نمایشی که هر روزه در اجتماع در حال اجراست. هرچه جامعه بشری پیشرفت بیشتری داشته باشد، این نقاب‌ها هم سنگین‌تر، زخیم‌تر می‌شوند و ما را از فطرت خود دور می‌کنند. گاهی اسم‌شان را می‌گذاریم آداب اجتماعی، گاهی آداب کاری و گاهی هم دروغ مصلحتی برای دوستی و آشتی. نقاب‌هایی که گاهی تا مرگ با ما هستند.»

این هنرمند خاطرنشان کرد: «من مخاطب را کاملا آزاد گذاشته‌ام. تعدادی ماسک را روی دیوار آویزان کرده‌ایم و گاهی بازیگران ما آن را به صورت تماشاچیان می‌زدند. من به این فکر کردم که مخاطب با درک فیزیکی این ماسک را به صورت بزند تا این مفهوم را کاملا لمس کنند. بعضی‌ها ماسک را بلافاصله در می‌آوردند و بعضی می‌گذاشتند روی صورتشان بماند و این درگیر شدن مخاطب با این موضوع هدف اصلی‌مان است. شخصیت بنده در این نمایش کسی است که سالهاست پشت نقاب پنهان شده و حالا به دنبال رهایی می‌گردد.»

معصوم پناه در پایان به نمایشگاه ماسکی که در کنار این پرفورمنس و در خانه نمایش «دا» برگزار کرده هم اشاره کرد و گفت: «این نمایشگاه قسمتی از طرح من بود. با گالری‌های دیگری که صحبت می‌کردم به من گفتند اگر می‌خواهی این ماسکها را بفروشی باید اول در گالری باشد و اگر اول اجرا کنی ما قبول نمی‌کنیم. ولی من می‌خواستم این کار را با این پرفورمنس آغاز کنم چون دوست داشتم این مفهوم از اجتماع آغاز شود و سپس به فردیت افراد برود و بعد از آن هم در جمع‌های دوستانه در رابطه با آن صحبت کنند.»

او خاطرنشان کرد:«آدم‌های این نمایش در هرسه بخش ناقص هستند و در جامعه شاد نیستند. حتی در مهمانی‌ها هم شادی وجود ندارد و این درد جامعه ماست که متاسفانه برخی از جوانان به سمت مواد مخدر و سیاهی‌ها می‎روند. تمام سعی بنده این بوده که آدم‌های عادی هم بتوانند کار را ببینند و بفهمند و طبقه متوسط جامعه به دیدن کار بیایند.»

معصوم پناه در پایان گفت: «برای آینده نیز طرحی در ذهنم است که می‌خواهم در مناطق جنوب شهری نیز نمایشی مدرن را به صورت رایگان اجرا کنم. ما باید برای تمام اقشار جامعه کار کنیم. به قول حضرت مولانا «بگشا نقاب از رخ / که رخ توست فرخ» این کامل‌ترین چیزی است که در پایان می‌توانم بگویم.»

نمایش «نقاب» تا روز جمعه 12 خرداد هرشب ساعت ۲۰:۳۰ در خانه نمایش «دا» به نشانی میدان فاطمی، خیابان شهید گمنام، خیابان جهانمهر، پلاک 26 اجرا می‌شود و برای دانشجویان و همراه‌شان با تخفیف خواهد بود.

 

_ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر