کد خبر: 23593
A

عربستان، کشورهای آفریقایی را تهدید به عدم صدور ویزای حج کرد

عربستان سعودی کشورهای آفریقایی مخالف خود را تهدید به عدم صدور ویزای حج کرد.

عربستان، کشورهای آفریقایی را تهدید به عدم صدور ویزای حج کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه فرانسوی «لوموند» خبر داده عربستان سعودی کشورهای آفریقایی که موضع سیاسی همسو در تحریم قطر اتخاذ نکرده‌اند را تهدید به عدم صدور ویزا برای شرکت در مراسم حج کرده است.

عربستان یک کمپین سیاسی برای تحت فشار قراردادن کشورهای آفریقایی آغاز کرده‌ تا این کشورها روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کنند، پیش از این در مجموع 7 کشور تسلیم خواسته سعودی‌ها شده‌اند اما هنوز تعدادی از رهبران کشورهای آفریقایی از محاصره اقتصادی و سیاسی قطر حمایت نکرده‌اند و از این رو مورد تهدیدات گوناگون مقامات سعودی از جمله عدم صدور ویزای حج قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش این روزنامه فرانسوی، عربستان از تهدیدهای پنهانی چون پیچیده‌کردن فرآیند اخذ ویزا برای این کشورها استفاده کرده است تا از این طریق کشورهای آفریقایی با جمعیت بزرگی از مسلمانان را تحت فشار شدید قرار دهد تا قطر را در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار دهند.

بسیاری از کشورهای آفریقایی دارای مساجد و موسساتی هستند که با سرمایه‌گذاری سعودی‌ها ساخته شده است.

تاکنون شش کشور آفریقایی شامل نیجر، موریتانی، سنگال، چاد، مصر و کومو، سفیران خود را از دوحه فراخوانده‌اند و برخی دیگر از کشورها چون جیبوتی که منازعات مرزی‌اش با اریتره با میانجیگری قطری‌ها همراه بوده است ترجیح داده‌اند تا موضع آرام‌تری نسبت به این موضوع اتخاذ کنند تا از عواقب آتی آن جلوگیری کنند.

با این وجود سعودی‌ها در حال انجام تمامی تلاش خود هستند تا کشورهای پرجمعیت مسلمان در آفریقا را با خود همسو کنند اما در این میان کشور سومالی اخیرا درخواست کمک 80 میلیون دلاری عربستانی‌ها را برای قطع رابطه با قطر را رد کرده‌اند. کشورهای مغرب، مراکش، الجزیره، تونس و سودان نیز بدون سوگیری خواستار حل این بحران از طریق گفتمان شدند.

کشور نیجریه نیز که روابط خوبی با قطر دارد نیز نمی‌تواند بدون عواقب منفی روابط خود را با دوحه حفظ کند و عربستان ایجاد فشار به این کشورها را از طریق قطع کمک‌های مالی و همچنین عدم صدور ویزای حج و عمره آغاز کرده است.

مسئولان سعودی پیش از این نیز در تصمیمی جنجالی، از ورود حجاج با ملیت قطری به داخل مسجدالحرام ممانعت کردند تا بحران سیاسی بین دو کشور عمیق‌تر از گذشته شود._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر