کد خبر: 45119
A

روزنامه جوان:‌ ایران بیش از غرب به فیلمسازان زن فرصت می‌دهد

زنان در سینمای غرب و به ویژه هالیوود برخلاف سینمای ایران سهم ناچیزی در شغل‌های پشت دوربین دارند. برای همین کمپانی مارول ابراز امیدواری کرده تا در آینده برای بیشتر شدن این سهم تلاش بیشتری کند.

روزنامه جوان:‌ ایران بیش از غرب به فیلمسازان زن فرصت می‌دهد

به گزارش دیده بان ایران، روزنامه جوان نوشت: با وجود اینکه زنان سینماگر به ویژه فعالان سینماگر پشت دوربین پس از انقلاب اسلامی سهم عمده‌ای از بازار کار سینما و هنرهای نمایشی را به خود اختصاص داده‌اند و این یک امر عادی محسوب می‌شود اما در آن سوی جهان و در ایالات متحده زنان به دلیل سهم ناچیز در شغل‌های پشت دوربین همواره معترض بوده‌اند و همین باعث شده تا کمپانی مارول مجبور شود وعده‌هایی برای سهیم کردن زنان ارائه بدهد.

سهم زنان از سینمای غرب و به ویژه هالیوود بیشتر در مقابل دوربین تعریف می‌شود و به زنان برای گرفتن شغل‌های پشت دوربین رغبتی نشان داده نمی‌شود. فایگی رئیس استودیوهای مارول در دهمین دوره گردهمایی تولید با کنفرانس که در استودیوی پارامونت برگزار می‌شد به صحبت درباره آنا بادن کارگردان مشترک بیستمین ساخته استودیو مارول که به عنوان اولین کارگردان زن این مجموعه فیلم‌ها شناخته می‌شود، پرداخت.

او در پاسخ به سؤالی که آیا ممکن است تعداد ۲۰ فیلم بعدی مارول توسط کارگردانان زن ساخته شود بیان کرد: من نمی‌توانم قول بدهم که ۲۰ فیلم آینده مارول را زنان خواهند ساخت اما می‌توانم بگویم تعداد زیادی از این فیلم‌ها را کارگردانان زن می‌سازند. یک پژوهش در غرب نشان می‌دهد تعداد کارگردانان زن در سینمای امریکا نسبت به مردان بسیار ناچیز است. در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کم‌رنگ است. این پژوهش نشان می‌دهد زنان در جایگاه‌های کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری بسیار حضور ناچیزی دارند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است. موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردان‌های هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدن‌گلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت. 

با یک مقایسه درباره وضعیت زنان در سینمای ایران با سینمای غرب به خوبی می‌توان دریافت که پس از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصه‌ها حضور چشمگیری داشته‌اند و این حضور در سینما نیز قابل توجه است. امروزه بسیاری از فیلمسازان مطرح ایرانی از میان زنان هستند. درباره مشاغل پشت دوربین نیز زنان سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر