کد خبر: 47540
A

چرا تمام واقعیت جامعه در صداوسیما دیده نمی‌شود؟

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره اینکه چرا برنامه‌های صداوسیما و خصوصا بخش‌های خبری صداوسیما آیینه تمام‌نمای وضعیت فعلی کشور نیست؟ گفت: در بخش سیاسی صداوسیما محافظه‌کاری شدیدی حاکم است و این محافظه‌کاری باعث می‌شود که صداوسیما فقط به خبرهای رسمی بپردازد و نه خبرهای غیررسمی.

چرا تمام واقعیت جامعه در صداوسیما دیده نمی‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ بهروز بهزادی با تاکید بر لزوم بررسی ریشه‌ای مشکلات در صداوسیما اظهار کرد: ما باید ریشه‌ها را در بحث صداوسیما جست‌وجو کنیم؛ زیرا بسیار مهم است که بدانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است. صداوسیما به صورتی که در حال حاضر به عنوان یک رسانه دولتی رفتار می‌کند، ارثی است که از رژیم گذشته به ما رسیده و با همان خصوصیات به نظام جدید و انقلابی منتقل شد.

او درباره وضعیت فعلی صداوسیما گفت: مدیران سازمان صداوسیما در گذشته تخصص و تحصیلات رسانه‌ای داشتند اما بعد از آن دوره، مدیران غیرتخصصی در صداوسیما قرار گرفتند. این شرایط باعث شد که صداوسیما مانند هر کارخانه دولتی که مدیر دولتی دارد، با مشکلاتی روبه‌رو شود. در حال حاضر کادر اداری صداوسیما بیشتر از کادر تخصصی و فنی آن است. همچنین در بخش سیاسی صداوسیما هم که محافظه‌کاری حاکم است و باعث می‌شود این رسانه به خبرهای رسمی بپردازد نه غیررسمی، یکی از مشکلات کشور ما همین بوده است. تا مقداری فضا بسته می‌شود، خبرهای رسمی حتی به سمت خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها می‌رود و در آن‌ها منتشر می‌شود. خبر غیررسمی هم به دلیل اینکه می‌ترسند به کسی بربخورد، منتشر نخواهد شد؛ بنابراین صداوسیما اصولا خبر غیررسمی را منتشر نمی‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» ادامه داد: صداوسیما رسانه‌ای است که بیشتر اختیاراتش در دست اصولگرایان است، به همین دلیل اصلاح‌طلبان انتقاد را شروع می‌کنند و حق هم دارند؛ زیرا انتظار دارند صحبت‌هایی از طرف طیف اصلاح‌طلب هم در این رسانه شنیده بشود که نمی‌شود.

بهزادی با اشاره به راه‌حل‌هایی برای بهبود وضعیت صداوسیما گفت: اگر اجازه بدهند که صداوسیما وجود داشته باشد و در کنار آن، دیگران هم بتوانند صداوسیماهای دیگری به وجود آورند، باعث خواهد شد که مدیریت صداوسیما اصلاح شود و سازمان‌های دیگر مانند صداوسیما رقابت کنند تا وضعیت درست شود. یکی از راه‌های درست کردن این نوع موسسات این است که رقیبی در کنارشان باشد.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره رقابت میان صداوسیما با شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: در رقابت ماهواره‌ای، صداوسیما منطقی دارد که می‌گوید آن‌ها دشمن ما هستند و با آن‌ها رقابت نخواهیم کرد اما اگر رقیب داخلی باشد، چنین حالتی ندارد و زمانی که بخواهد مخاطبان صداوسیما را جذب کند، صداوسیما ناچار می‌شود کارهایی کند تا مخاطبان خود را از دست ندهد.

بهزادی در پایان گفت: این موضوع را در مطبوعات هم داریم؛ اگر مطبوعات دولتی بودند، مشکل‌شان مانند صداوسیما بود اما چون دولتی نیستند، رقیب یکدیگرند. البته وجود یک سازمان در کنار صداوسیما، اشکال قانون اساسی دارد به دلیل اینکه در قانون، صداوسیما یک موسسه تقریبا حاکمیتی است و مردم نمی‌توانند مانند صداوسیما، سازمانی داشته باشند. صداوسیما به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کند، بنابراین مردم به توییتر و رسانه‌های مجازی روی می‌آورند و مشکل اساسی این است که رسانه‌های مجازی ممکن است برخی از خبرهایشان اشتباه باشد و جامعه را منحرف کنند. بنابراین وظیفه صداوسیما این است که عملکردش را در این حوزه تصحیح کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر