کد خبر: 56882
A

سرنوشت خانه تاریخی دبیرالملک که به رامبد جوان واگذار شد | رامبد نیامد ؛ کلاه مخملی‌ها آواز خواندند | شهرداری تهران: پشیمانیم

خانه تاریخی دبیرالملک که تحت بهره بردای انجمن فراغت به ریاست رامبد جوان است، رها شده و کاربری مشخصی ندارد. شهرداری پس از تذکر قصد پس گرفتن این بنای تاریخی را دارد.

سرنوشت خانه تاریخی دبیرالملک که به رامبد جوان واگذار شد | رامبد نیامد ؛ کلاه مخملی‌ها آواز خواندند | شهرداری تهران: پشیمانیم

درهای خانه دبیرالملک عودلاجان تهران را بسته‌اند و گردشگرانی که پا در محله عودلاجان می‌گذارند و نام خانه فراغت یا خانه تاریخی دبیرالملک را شنیده‌اند تنها با یک حیاط خالی و درهای بسته مواجه می‌شوند. اتفاقی که مدت‌هاست ادامه دارد و موجب اعتراض گردشگران شده است.

به گزارش دیده بان ایران؛ خانه دبیرالملک در محله تاریخی عودلاجان تهران دو سال پیش به انجمن فراغت ایران به مدیریت رامبد جوان واگذار شد تا نخستین خانه فراغت ایران در این بنای تاریخی برپا شود تا هم به این بنا و هم به محله پر چالش عودلاجان رونقی بخشیده شود. اتفاقی که در عمل هرگز نیافتد و اکنون حضور اسمی انجمن فراغت ایران در این بنا و رها کردن آن و نداشتن هرگونه کاربری مناسب به چالشی برای شهرداری که مالک این بناست تبدیل شده است. واگذاری‌ای که حالا مشخص است که از ابتدا هدف و برنامه مشخصی نداشته و حتی هزینه‌های آن نیز بر دوش بودجه عمومی شهر تهران بوده است.

خانه دبیرالملک

درهای بسته خانه دبیرالملک

خانه دبیرالملک

حیاط خالی خانه دبیرالملک

خانه دبیرالملک

حیاط خالی خانه دبیرالملک

خانه فراغت به ابتکار انجمن فراغت

رامبد جوان مجری پرکار رسانه ملی و رئیس انچمن فراغت ایران در اردیبهشت سال ۹۵ خبر از راه اندازی خانه فراغت داد و گفت که با همکاری شهرداری تهران «خانه فراغت» را در خانه تاریخی «دبیرالملک» راه‌اندازی می‌کند.

خانه تاریخی دبیر الملک عودلاجان در روزهایی که شایعه روابط نزدیک رامبد جوان با مدیریت شهری وقت تهران شنیده می‌شد و درست چند ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در اختیار انجمن فراغت قرار گرفت و در دی ماه سال ۹۵ افتتاح شد.

افتتاحیه این خانه با ارائه چند بازی مانند لی‌لی و دومینو و امثالهم در حیاط این مجموعه تاریخی برگزار شد و همان زمان نیز مشخص نبودن کاربری این پروژه مورد انتقاد قرار گرفت.

خانه دبیرالملک

مراسم افتتاحیه خانه فراغت دبیرالملک

خانه دبیرالملک

رامبد جوان و شهردار وقت منطقه ۱۲ در افتتاحیه خانه فراغت

بفرمایید منزل به صرف هیچی!

مهمترین اتفاق خانه فراغت دبیرالملک از زمان افتتاح تنها همان مراسم افتتاحیه بوده است. پس از آن به مرور بساط فراغت که در چند بازی دم دستی خلاصه می‌شده از این بنای تاریخی جمع می‌شود و تنها یک بازی اتاق فرار در زیر زمین باقی می‌ماند. کاربری که رامبد جوان به این بنا داده حتی از کاربری قبلی آن که خانه سلامت و اسباب بازی بوده نیز برای اهالی عودلاجان و گردشگران بی‌فایده‌تر بوده است. این خانه که با شعار «بفرمایید منزل» آغاز به کار کرده اکنون وضعیتش «بفرمایید هیچی» است و گردشگران تنها می‌توانند در حیاط به هم ریخته آن قدم بزنند و از پشت پنجره‌ درهای بسته این خانه از کرسی‌ای که دو سال است آنجا رها شده عکس بگیرند.

 

به رامبد جوان اخطار دادیم؛ همه هزینه‌ها بر گردن شهرداری است

مصطفی حسینی معاون برنامه ریزی شهرداری منطقه ۱۲ درباره وضعیت این خانه به چمدان می‌گوید: تجربه نشان داده که سیاست تملک محوری شهرداری در زمینه بناهای این چنینی سیاست غلطی است. سیاستی که منجر به تفاهم‌نامه‌هایی با اشخاص دیگر برای بهره‌برداری می‌شود که طرف مقابل احساس مسئولیتی درباره آن نمی‌کند. به این نتیجه رسیده‌ایم که شهرداری به دلیل مسئولیت‌های مختلفی که دارد، بهره‌بردار خوبی از این فضاها نیست و در این زمینه باید دنبال سرمایه‌گذار بخش خصوصی باشیم تا آنها تملک و بهره‌برداری کنند و شهرداری تنها حمایت‌های لازم را انجام دهد.

او درباره وضعیت بهره‌برداری خانه تاریخی دبیر الملک عودلاجان می‌گوید: این اشتباه رخ داده که برخی فکر کردند که یک سلبریتی که شهرت اجتماعی دارد از شهرتش برای رونق این فضاها استفاده می‌کند و حتی تعهد کرده‌ایم که هزینه‌ها بر گردن شهرداری از بودجه عمومی باشد و او تنها از بنا بهره‌برداری کند. اما در زمینه خانه دبیرالملک رامبد جوان حتی از یک صدم شهرت خود برای رونق بخشیدن به این بنا استفاده نکرد و فقط یک افتتاحیه برگزار و پس از آن فعالیت در این بنا به مرور کم رنگ شده است.

در حالی شواهد حاکی از توقف فعالیت خانه اوقات فراغت در بنای دبیرالملک دارد، معاون برنامه ریزی شهرداری منطقه ۱۲ به چمدان می‌گوید: به خاطر وضعیت فعلی و رها شدن این بنا تذکرات لازم را داده‌ایم. در حالی که هزینه‌ها برگردن شهرداری است، رامبد جوان برخلاف تصورات به وظیفه خود عمل نکرده و این بنا رها شده است.

حسینی درباره سرانجام این همکاری می‌گوید: چند راه پیش پای ماست. اگر این مجموعه به تعهدات خود عمل کند، بهره‎برداری آنها ادامه خواهد داشت. در غیر اینصورت یا به صورت تفاهم یا به صورت قانونی خانه دبیرالملک از انجمن فراغت ایران پس گرفته خواهد شد.

رامبد جوان نیامد ؛ کلاه مخملی‌ها آمدند!

شب یلدای امسال نماهنگی عجیب از یک خواننده تازه کار در شبکه‌های مختلف مجازی و ماهواره‌ای پخش شده که فیلمبرداری آن در خانه تاریخی دبیرالملک و با حضور پرتعدادی کلاه مخملی‌ها انجام شده است. هر چند مسئولان شهرداری اعلام کرده‌اند که از این اتفاق و چگونگی حضور و ضبط این گروه خبر ندارند و همه مسئولیت بنا در حال حاضر با بهره‌بردار است.

خانه‌ای ارزشمند در قلب تاریخ تهران

هر چند این روزها از خانه دبیرالملک تنها یک ضلع بسیار کوچک باقی مانده و همان ضلع نیز فاقد تزیینات معماری است اما این خانه یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تهران است و نام آن روی نقشه معروف تهران اثر کرشیش که مربوط به سال ۱۲۳۷ خورشیدی است نیز دیده می‌شود. در روزگاری که شهرداری تهران در دوره گذشته هشت هکتار از خانه‌های تاریخی ارزشمند عودلاجان را با خاک یکسان کرده است، بخش اندک باقی مانده از خانه دبیرالملک یکی از نقاط ارزشمند تاریخی محله عودلاجان تهران محسوب می‌شود.

خانه دبیرالملک

منبع: سایت چمدان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر