کد خبر: 57110
A

اسحاق جهانگیری: محرومیت های سیستان و بلوچستان به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون اول رئیس جمهوری گفت: سیستان و بلوچستان با وجود برخورداری از ظرفیت ها و توانمندی های فراوان در بسیاری از بخش ها دچار محرومیت های زیادی است که این محرومیت ها به هیچ وجه قابل قبول نیست و می طلبد برای آنها کارهای جدی تری انجام دهیم.

اسحاق جهانگیری: محرومیت های سیستان و بلوچستان به هیچ وجه قابل قبول نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در بدو ورود به ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: خدا را سپاس می گویم که توفیق نصیبم شد که باری دیگر خدمت مردم عزیز و بزرگوار سیستان و بلوچستان برسم.
وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان با پشتکار و تلاشی که انجام می دهند همیشه موجب سربلندی کشور و اسلام بوده و به عنوان مرزداران غیوری همواره برای امنیت و پیشرفت کشور در طول تاریخ ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهداف سفر خود به سیستان و بلوچستان گفت: در این سفر به جای اینکه وقت را برای طرحها و پروژه ها بگذاریم فرصت را مغتنم دانستیم تا با مسئولان، مردم، نخبگان و صاحبنظران استان برای رفع مشکلات به گفت و گو بپردازیم.
جهانگیری بیان کرد: سیستان و بلوچستان استانی است که ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی برای توسعه دارد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: هم مرز بودن این استان با 2 کشور افغانستان و پاکستان از یک سو و مرز دریایی با کشورهای دریای عمان و اقیانوس هند زمینه را برای ارتباطات منطقه با کشورهای زیادی فراهم کرده است.
وی منابع طبیعی و نیروی انسانی تحصیل کرده و پر انرژی را از دیگر استعدادهای سیستان و بلوچستان برشمرد و افزود: همین امسال یکی از مدارس سراوان 16 نفر فقط در رشته پزشکی قبول شدند همه اینها بیانگر این است که ظرفیت های زیادی در این استان وجود دارد.
معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: با تکیه بر این ظرفیت ها می توان استان را در مسیرهای مختلف از جمله صنایع دریایی، شیلات، کشتی سازی و صنایع مرتبط با منابع طبیعی و معدنی و تجارت که مرتبط با 2 کشور همسایه باشد، قرار داد.
جهانگیری افزود: پایگاه بسیار مهمی با این ظرفیت ها برای سیستان و بلوچستان می توان طراحی کرد.
وی بیان کرد: متاسفانه با این استعدادها و ظرفیت ها سیستان و بلوچستان از محرومیت زیادی در خیلی از بخش ها برخوردار است که به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید برای آنها کارهای جدی تری انجام دهیم.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم خوشبختانه در این چهل سال در سراسر کشور بویژه استانهایی مثل سیستان و بلوچستان کارهای بسیار بزرگی انجام شده در بخش های زیربنایی و عمرانی ولی وضعیت استان طوری هست که باید کارهای بزرگتری انجام شود.
وی بیان کرد: ما در این سفر باید روی چند موضوع اصلی تمرکز کنیم و آن موضوعات باید موضوعاتی باشد که پیشتاز اصلی توسعه است که اگر آنها حل شود توسعه این استان سرعت بیشتری می گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری توسعه زیرساختها همجون توسعه راهها، راه اهن و بنادر را برای پیشرفت این استان مهم عنوان کرد.
جهانگیری ادامه داد: خوشبختانه در بخش بندری تصمیم گرفته شده و چابهار به عنوان یک نقطه کلیدی کشور و سواحل مکران است.
وی تاکید کرد: چابهار در آینده به عنوان یکی از مهمترین بنادر ایران در دریای عمان تبدیل خواهد شد تا هم برای کشور خودمان و هم کشورهای آسیای میانه و افغانستان بتوانیم از این طریق سرویس لازم را دهیم و ترانزیت و حمل و نقل را از این بندر انجام شود.
معاون اول رئیس جمهوری بر تسریع در اتمام عملیات ساخت راه آهن چابهار به زاهدان تاکید کرد و افزود: صحبت هایی در تهران در این رابطه شده که امیدواریم در این سفر نهایی کنیم.
وی با اشاره به گاز رسانی به سیستان و بلوچستان گفت: انتقال گاز به این استان به عنوان انرژیی که پیشتاز توسعه است در دولت یازدهم تصمیم گیری شد و در سفر اول رئیس جمهوری به این استان این موضوع اعلام شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با یک خط لوله ای که از عسلویه تا ایرانشهر آمده به زاهدان و زابل و چابهار و بقیه شهرها کشیده خواهد شد.
جهانگیری بیان کرد: سعی می کنیم همه شهرهای سیستان و بلوچستان را به خط انتقال گاز برسانیم که صنایع مرتبط با گاز در این استان مستقر کنیم تا مردم بیشتری از این نعمت برخوردار شوند.
وی تصریح کرد: تصمیمانی در رابطه با شبکه های داخل زاهدان گرفته شده است 
معاون اول رئیس جمهوری مساله آب را یکی از تنگناهای سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: در این سفر حتما به موضوع آب به طور ویژه خواهیم پرداخت.
وی ادامه داد: به وزیر نیرو از قبل ماموریت داده شده که چه میزان انتقال آب از دریا ممکن است و دولت چه تضمین هایی برای خرید آب بدهد.
جهانگیری افزود: مساله هیرمند برای ما بحث جدی است که امیدواریم با مسئولان افغانستانی بتوانیم به یک تفاهم خوبی در رابطه با حق آبه برسیم که زابل از هیرمند بتواند استفاده مطلوب کند.
وی اظهار داشت: مساله آب شرب که در مقطع فعلی جزو یکی از مسائل کلیدی است در دستور کار این سفر است که به آن پرداخته می شود.
وی بیان کرد: بحث شن های روان و محدویت هایی که برای مردم ایجاد کرده جزو برنامه های اصلی ماست.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: در بودجه سال 98 برای تامین قیر مورد نیاز برای مالچ پاشی تصیم گیری کردیم و در این سفر به آن می پردازیم.
جهانگیری گفت: مسایل فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان یکی از بحث های کلیدی است که تاکنون در جامعه مغفول مانده است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با توجه به سابقه قدیمی و نقش آن در تاریخ تمدن ایران می تواند در زمینه مسایل فرهنگی بسیار نقش آفرین باشد.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت گردشگری گفت: در زمینه گردشگری سیستان و بلوچستان از استعدادهای بسیار کم نظیری برخوردار است که در محرومترین شهرستان این منطقه که ما سفر خواهیم کرد چه استعدادهایی در زمینه گردشگری دارد.
وی بیان کرد: کار خوبی نهادهای حمایتی در زمینه ساخت خانه برای افراد نیازمند انجام دادند که در این سفر تعدادی از واحدهای مسکونی تحویل مددجویان نیازمند می شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر