کد خبر: 57781
A

گزارشی از تمرین نمایش "شوبیل"/ حرفه ای اما صمیمانه

"شوبیل" نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا قلمبر است که امین آذریان و سعید اسلامی بیدگلی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند، مشاور متن و اجرای این تئاتر را ایوب آقاخانی برعهده دارد و مجری طرح نمایش شوبیل گروه شاخص بازار سرمایه و گروه تئاتر پوشه است. نمایش شوبیل در قالب یک درام اجتماعی معاصر به اتفاقاتی می‌پردازد که برای یک شهروند ساده به دلیل نزدیک شدنش به محورهای بازارسرمایه رخ می‌دهد. نمایشنامه شوبیل با نگاه به طرحی از امین آذریان براساس ماجرایی واقعی نوشته شده است. این نمایش چند وقتی است که تمرینات خود را آغاز کرده و پس از اخذ مجوز، اواخر دی ماه در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

گزارشی از تمرین نمایش "شوبیل"/  حرفه ای اما صمیمانه
دیده بان ایران - اکبر زمانی: "شوبیل" نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا قلمبر است که امین آذریان و سعید اسلامی بیدگلی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارند، مشاور متن و اجرای این تئاتر را ایوب آقاخانی برعهده دارد و مجری طرح نمایش شوبیل گروه شاخص بازار سرمایه و گروه تئاتر پوشه است.  
نمایش شوبیل در قالب یک درام اجتماعی معاصر به اتفاقاتی می‌پردازد که برای یک شهروند ساده به دلیل نزدیک شدنش به محورهای بازارسرمایه رخ می‌دهد. 
نمایشنامه شوبیل با نگاه به طرحی از امین آذریان براساس ماجرایی واقعی نوشته شده است. 
این نمایش چند وقتی است که تمرینات خود را آغاز کرده و پس از اخذ مجوز، اواخر دی ماه در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.  
برای اینکه از جلسات آماده سازی این نمایش باخبر شویم به سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو رفتیم.
تمرین با کمی تاخیر شروع شد. حضور عوامل با احوالپرسی‌های متداول میان هنرمندان و صرف چایی گذشت. در این جلسه چون بازیگران برخورد اولشان با سالن اجرایی بود و اولین تمرین بعد از دورخوانی‌های منظم، عوامل زوایای مختلف سالن را بررسی کردند تا چگونگی جزئیات ورود خروج بازیگران و میزانسن‌ها در صحنه‌ی اجرا را آماده کنند. وقتی که همه‌ی بازیگران حضور یافتند همان آکساسوار معمولی‌ای که در داخل سالن بود را بر صحنه قرار دادند تا تمرین را شروع کنند، بعد از انجام این کارهای معمول، بازیگران در جای خود قرار گرفتند و متن را کنار گذاشته تا به دیالوگ‌ها نیز تسلط بهتری پیدا کنند. تمرین را ایوب آقاخانی می چرخاند، ایشان بر روی تمام حس و جزییات نمایش کار می کرد.
آقاخانی مشاور متن و اجرا، از بازیگران می‌خواست دکور، نور و وضعیت میزانسنی را که دارند تصور کنند، در این تمرین آقاخانی تاکید به روی حرکات اصلی نداشت و بیشتر جزییات را مورد بررسی قرار می‌داد. وی روی مکث‌ها، سکوت‌ها و تعمیق شخصیت‌ها تاکید ویژه ای داشت. برای مثال چندین‌بار از یکی از بازیگران خواست تا دیالوگی را مدام با حس‌های مختلف تکرار کنند. آقاخانی آن اندازه جزیی نگر بود که روی زوایای صورت، نگاه و حتی حرکت گردن هر نقش تاکید ویژه‌ای داشت و می‌خواست بازیگران با ظرافت هر چه تمام تر نقش‌هایشان را ایفا کنند.  
وی بر این عقیده بود که جزئیاتی به این شکل و شمایل از صورت تا حالت‌های ریز چهره نقش را عمیق‌تر می‌کند. در کل باید گفت متد ایوب آقاخانی در این تمرین هدایت جز به جز بازیگران بود.  
دراین تمرین روی نقشی که لیلا بلوکات بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایفا می‌کرد تمرکز بیشتری بود. در این جلسه تمرین فواصل بین بازیگران را تصحیح کردند، قرار‌دادهایی را در میزانسن بازیگران فیکس کردند و در انتها مرور کردند که تمرینات پیش از بازبینی را چگونه کامل‌تر شوند.
در مجموع فضای گروه حرفه‌ای، صمیمانه، پر انرژی و همچنین بسیار برای بازیگران و دیگر عوامل این نمایش فرح بخش بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر