کد خبر: 59903
A
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران عنوان کرد:

جشنواره کتاب سال سبک زندگی برگزار می شود/ جشنواره با محوریت کتاب کودک و نوجوان برگزار می شود/ فرآیند داوری متفاوت از جشنواره سال گذشته است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران ضمن تشریح ابعاد و زوایای مختلف جشنواره کتاب سال سبک زندگی، اهداف اصلی این جشنواره را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران حجت الاسلام و المسلمین محمد شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه این جشنواره اقدامی برای فرهنگ سازی در عرصه کتاب و سبک زندگی است، گفت: با توجه به موضوع خاص سبک زندگی، از سال گذشته میز تخصصی سبک زندگی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم کلید خورد و آغاز به کار کرد و دوره اول این جشنواره در اسفندماه سال گذشته برگزار شد.

وی اصلی ترین بخش این جشنواره را تقدیر از آثار برتر مکتوب و به طور خاص کتاب در عرصه های مختلف سبک زندگی دانست و افزود: سال گذشته این جشنواره در چند رشته برگزار شد که حوزه مطالعات دینی و حوزه مطالعات اجتماعی منطبق با سبک زندگی و در عرصه های تئوری و عملی از جمله آنها بود. همچنین در جشنواره سال گذشته برخی ترجمه های خوب در عرصه های سبک زندگی هم مورد بررسی و تقدیر قرار گرفتند و ناشران و موسسات برتر حوزه سبک زندگی هم مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت دو موسسه تقدیر و تشکر شدند.

شیخ اسلامی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته اصلی ترین کار ما طرح جشنواره و مطرح کردن آن و دوم تمرکز روی آثار مرتبط با کلیات و مباحث سبک زندگی بود که به این اهداف بسیار نزدیک شدیم. سال گذشته جشنواره در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد و دکتر غلامعلی حداد عادل در آن سخنرانی کرد. همچنین حاج آقا مهدوی کنی هم که قدیمی ترین اثر سبک زندگی را به زبان فارسی با چارچوب های جدید نوشته اند جز کمیته داوران بودند و سخنرانی هم داشتند.

وی با اشاره به بررسی بررسی آثار مرتبط با سبک زندگی تا سال 95 در جشنواره سال گذشته گفت: نمی توان توقع داشت که در طول یک سال آثار مفصلی در عرصه سبک زندگی تالیف شود. همچنین در حوزه مبانی سبک زندگی هم کار شده بود و آثار برتر آن مورد داوری قرار گرفته بود. علاوه بر این ما معتقدیم که مهم ترین عرصه کار در ارتباط با موضوع سبک زندگی، عرصه کودک و نوجوان است.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه نمی توان برای بزرگسالان امکان تغییر و تحول و تغییر سبک زندگی را انتظار داشت، عنوان کرد: همچنین شاهدیم که تهاجم فرهنگی دشمن تمرکز جدی روی موضوع کودک و نوجوان دارد. در عین حال بسیاری از تغییرات کلی اجتماعی به خصوص در حوزه های سبک زندگی وقتی از طریق کودک و نوجوان ساماندهی می شود، تاثیرگذاری بیشتری دارد و در واقع کار روی کودک و نوجوان تغییرات کلانی را در سطح جامعه پدید می آورد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران در ادامه افزود: مجموعه اینها و اینکه به نظر می رسد کتاب های مهارتی کودک و نوجوان بسیار سرراست تر و شفاف تر نوشته شده و دقیق تر قابل ارزیابی و داوری است و به خصوص با توجه به اینکه برای عرصه کودک و نوجوان در کشور سامانه ها و بخش هایی وجود دارد که به طور مستقیم به این موضوع می پردازند و همچنین با توجه به سوابق این دفتر در حوزه کودک و نوجوان، اقداماتی را در این زمینه انجام دادیم.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: در واقع از همان سال های اول انقلاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران روی این عرصه کار کرده و در حال حاضر هم مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان را داریم. بنابراین مجموع این موضوعات موجب شد که ما ورود کنیم به اینکه امسال را در عرصه کودک و نوجوان کار کنیم و در همین رابطه کتاب های خوبی برای ما آمده که می تواند به شکلی و به نحوی تاثیرگذاری خوبی در عرصه کتاب کودک و نوجوان داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه این جشنواره چند هدف را دنبال می کند، گفت: یک هدف تقدیر از افرادی است که در این عرصه کار کرده اند و برجسته کردن تلاش آنهاست. اما غیر از این به نحوی به دنبال جریان سازی و گفتمان سازی در عرصه کتاب کودک و نوجوان هستیم. همچنین به دنبال گفتمان سازی جبهه انقلاب در عرصه کودک و نوجوان هستیم. زیرا موضوعی که در آن ضعف داریم، این است که عملا کتاب های کودک و نوجوان تمایل عرضی به سمت علاقمندی های سکولار دارد.

شیخ الاسلامی پیدا کردن استعدادهای این عرصه، ایجاد شبکه های مرتبط با کتاب کودک و نوجوان به سبک زندگی را از دیگر اهداف این جشنواره و چرایی برگزاری آن با محوریت کودک و نوجوان در سال دوم برگزاری دانست.

وی اصلی ترین تفاوت جشنواره امسال نسبت به سال گذشته را در فرآیند داوری دانست و اظهار داشت: در سال گذشته فرآیند داوری فرآیند خیلی ساده تری بود به جهت اینکه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران توانمندی های جدی و برند شده ای در عرصه کتاب و کتاب های مبنایی و تئوریک دارد. در داوری جشنواره سال گذشته عملا از سرمایه های داخلی دفتر استفاده شد و سعی شد که فرآیند داوری کاملا بومی و در داخل دفتر انجام شود.

شیخ الاسلامی در ادامه افزود درست است که این دفتر در عرصه کودک و نوجوان ورود دارد، اما کتاب کودک و نوجوان و سبک زندگی با ویژگی کودک و نوجوان یک تخصص ویژه و خاص است و اصلا اینطور نیست که بتوانیم با چارچوب های کلی به سراغ عرصه سبک زندگی و کودک برویم و به آنها بپردازیم. بنابراین امسال یک تیم داوری بسیار قوی و تخصصی در عرصه کتاب کودک و نوجوان داریم که این موضوع تفاوت جدی جشنواره امسال در مقایسه با سال گذشته است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران تصریح کرد: نکته دوم این است که ما امسال به نوعی به سبک زندگی اسلامی در فعالیت های دفتر نزدیک شدیم و بر همان تئوری روی حوزه انتخاب، فاکتورها، عناصر انتخاب درست و مطلوب، اتفاق داوری و بررسی کتاب ها با تمرکز ویژه بر مساله انتخاب متمرکز شدیم که این موضوع بسیار مهم است و گام به جلو است.

به گفته شیخ الاسلامی این موضوع از آن جهت مهم است که افرادی که در عرصه سبک زندگی کار می کنند و کتاب می نویسند و فعالیت های فرهنگی دارند یک سردرگمی در تعریف مساله سبک زندگی دارند و این موضوعی است که در جشنواره امسال توانستیم تا حد زیادی آن را حل کنیم که یک اتفاق ویژه و خاص است و می تواند سرآغاز افق گشایی های جدیدی در عرصه سبک زندگی و کتاب های سبک زندگی باشد.

وی در ادامه افزود: همچنین امسال به جای اینکه فعالیت های رسانه ای گسترده ای داشته باشیم سعی کردیم با رویکرد شبکه سازی و شبکه محوری بیشتر متمرکز شویم روی فضای کتاب، نویسندگان و ناشران و با این نگاه بتوانیم شبکه خوبی از نویسندگان و ناشران عرصه کودک و نوجوان داشته باشیم. بنابراین نوع فعالیت های تبلیغی و رسانه ای ما از سطح گسترده برای عامه مردم متمرکز شد بر سطح عمیق تری از لایه های نخبگی.

شیخ الاسلامی با اشاره به دیدار مدیران این دفتر با مقام معظم رهبری عنوان کرد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که روی ارتباط با گروه مرجع سرمایه گذاری کنیم که این هدفگذاری با فرمایش ایشان کاملا مرتبط است و این سیاست کاملا با دقت انتخاب شده است.

این مقام مسئول یکی دیگر از اهداف این جشنواره را بالا بردن سطح آگاهی مخاطبان آن دانست و گفت: این موضوع در دو سطح اتفاق می افتد؛ یکی برای کسانی که به طور مستقیم با حوزه کتاب در ارتباط هستند یعنی نویسنده ها و ناشران و امثالهم به خصوص در در عرصه سبک زندگی. زیرا ما ضعف تئوریک و محتوا داریم و این جشنواره می تواند بسیار کمک کند و شاخصه های تقدیر از آثار برتر کاملا می تواند اثرگذار باشد.

شیخ الاسلامی در ادامه افزود: سطح دوم عامه مردم و در سطوح کلی اجتماعی از طریق همین گروه های مرجع نویسنده ها و ناشران است که این هم یک تاثیر بسیار مهم است. یعنی تا این گروه ها را تغذیه نکنیم، اطلاعات درست به آنها ندهیم، با هم تعامل برقرار نکنیم و ارتباطات اثرگذار و عمیقی با گروه های مرجع نداشته باشیم، امکان ارتباط با سطوح عمومی جامعه مشکل خواهد بود. به خصوص که روحانیت جایگاه خاص خود را در موج آفرینی وجریان آفرینی اجتماعی دارد و گروه های دیگری از جمله معلمان و نویسندگان و فعالان عرصه کتاب هم در جایگاه خودشان اثرگذاری اجتماعی دارند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برگزاری این جشنواره ها برای بالا بردن آگاهی جامعه از دو بعد اثرگذار است؛ یکی اثر مستقیم بر روی مخاطبان هدف جشنواره و دوم با سطوح کلی اجتماع از طریق همین مخاطبان هدف که بخش دوم به مراتب مهم تر است و تاثیرگذاری عمیق تر و جدی تری هم دارد.

شیخ الاسلامی با اشاره به نگاه جدی به اتفاقات جشنواره سال گذشته گفت: اسفند ماه سال گذشته که جشنواره را برگزار کردیم یک دوره مطالعاتی از آنچه که در جشنواره اتفاق افتاده داشتیم و بلافاصله نقاط قوت و ضعفی که در آن وجود داشت را ارزیابی و ارزش یابی کردیم و آنها را استخراج کردیم و عملا از همان موقع جشنواره امسال را کلید زدیم.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف های جدی بحث زمان بندی بود، اظهار داشت: برای جشنواره امسال به زمان بندی بهتری رسیدیم. همچنین یک ضعف جدی حضور نویسنده ها در فرآیند شکل گیری جشنواره، معیارها، فاکتورها، داوری های چند مرحله ای و شبیه اینها بود که امسال این را کاملا رعایت کردیم و به صورت جدی ادعا می کنیم که تیم داوری یک تیم کاملا مرتبط با موضوع جشنواره است.

شیخ الاسلامی حرکت از سطح به عمق را از موضوعاتی دانست که با توجه به نقاط ضعف و قوت جشنواره سال گذشته، در جشنواره امسال پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبلیغات رسانه ای در سطح رسانه ملی و تبلیغات شهری هزینه های بسیار سنگینی دارد و در عین حال اثربخشی هم ندارد، گفت: افرادی هم که در جشنواره حضور پیدا می کنند معمولا از طریق شبکه های درون گروهی و شبکه های مرتبط با این عرصه ها از آن آگاه می شوند و حضور پیدا می کنند. بنابراین ما امسال با نگاه صرفه جویی و بالا بردن بهره وری و بالا بردن نتیجه و اثربخشی سعی کردیم که فعالیت های رسانه ای پرهزینه را کمتر کنیم و سعی کردیم که جشنواره محمل خوبی برای عرصه کتاب کودک باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران تمرکز بر یک موضوع را از دیگر نتایج بررسی های جشنواره سال گذشته دانست و تصریح کرد: در جشنواره سال گذشته یک مقداری بحث را باز گذاشته بودیم و این باز بودن موجب شده بود که به مشکل بخوریم و به تشتت و پراکندگی در بحث داوری برخورد کردیم. امسال با تمرکز بر یک محور این کار را به شکل بهتری سامان دادیم و جنس داوران و نوع تعامل با فضای دفتر و فضای حوزه علمیه موضوعاتی بود که از بررسی جشنواره پارسال به آن رسیدم و بنابراین امسال جشنواره بهتری خواهیم داشت.

شیخ الاسلامی با اشاره به فعالیت جشنواره امسال در چند رشته گفت: داستان کوتاه و بلند، شعر و آثار منظوم، کتاب های مهارتی، کتاب انقلاب و کتاب دفاع مقدس از جمله این رشته هاست. همچنین بخش خاصی به نام کتاب های سبک زندگی دین بنیاد داریم. به جهت اینکه برخی از کتاب هایی که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود نه مهارتی، نه شعر و نه داستان بود، اما نمی شد از کنار آنها هم گذشت زیرا عرضه کننده ایده های مختلفی در سبک زندگی دینی و اسلامی هستند. بنابراین به نظر می رسید که باید این حوزه را شکل دهی کنیم. در عین حال در دو بعد کودک و نوجوان به آنها پرداختیم.

وی در ادامه افزود: همچنین اوایل حوزه ترجمه در جشنواره را هم داشتیم که هم اکنون هم در حوزه کتاب های مهارتی داریم، اما در کتاب های داستان با توجه به تفاوت جدی فرهنگی که بین ما و نویسندگان این کتاب ها هست، احساس کردیم که باید ترجمه را حذف کنیم.

شیخ الاسلامی با اشاره به ارسال بیش از 2 هزار کتاب به دبیرخانه جشنواره اظهار داشت: این کتاب ها در چند دوره غربالگری شد و نهایتا به پنج گزینه رسیدیم که از بین آنها یک مجموعه انتخاب خواهد شد. ممکن است در برخی عرصه ها اثر برتر نداشته باشیم، اما به طور معمول در این رشته ها آثار برتر را خواهیم داشت. در مجموع به نظر می رسد که جشنواره از این جهت غنای خوبی خواهد داشت.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران یک اتفاق خوب دیگر جشنواره را ارتباط با حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه های علمیه تهران کاملا جدی با این جشنواره ارتباط برقرار کرده اند و ما گام خوبی برداشته ایم. همچنین این جشنواره در حال تبدیل شدن به یکی از برندهای خوب دفتر است. در جشنواره امسال ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تهران حضور خواهد داشت و نکات مهمی را بیان خواهد کرد و رهنمودهایی خواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر