کد خبر: 62955
A

داور اصولگرای برنامه "عصر جدید": فیلترینگ راه حل مقابله با آسیب های تلگرام و اینستاگرام نیست

نسل جدید دچار مسایل و شرایط خاص خود است، از جمله این که نسل فشردگی های تحولات تکنولوژیک است که هر چقدر جلوتر می رویم ، این تحولات بیشتر و بغرنج تر هم می شود.

داور اصولگرای برنامه "عصر جدید": فیلترینگ راه حل مقابله با آسیب های تلگرام و اینستاگرام نیست

به گزارش دیده بان ایران، خبرگزاری حوزه نوشت: سید بشیر حسینی، عصرجمعه طی سخنانی در دوره تربیت مبلغ و مروج سواد رسانه که به همت موسسه خواجه نصیرالدین طوسی در سالن همایش های مسجدالغدیر قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت شناخت دقیق نسل جدید و رسانه های نوین به منظور برقراری ارتباط موثر با آن ها اظهار داشت: متولدین دهه هشتاد به بعد دنیای ماقبل از اینترنت را ندیده اند و قرن بیستم را به هیچ وجه درک نکرده اند و از ویژگی های قابل توجه بسیاری از بچه های این طیف سنی این است که خود را مرکز عالم می دانند و این در حالی است که شرایط قبل از خود را ندیده اند که ما از کجا به کجا رسیده ایم و امروز در چه شرایطی بسر می بریم.

وی افزود: نسل جدید دچار مسایل و شرایط خاص خود است، از جمله این که نسل فشردگی های تحولات تکنولوژیک است که هر چقدر جلوتر می رویم ، این تحولات بیشتر و بغرنج تر هم می شود.

حسینی اضافه کرد: این نسل در زیست بوم نوینی زندگی می کند که به طور کلی با دوره های زمانی قبل متفاوت است و لذا به خصوص ما در بحث تبلیغ باید بیش و پیش از هر چیز این مخاطب را بشناسیم و او را درک کنیم تا بعد بتوانیم به لسان قوم، با او ارتباط برقرار کنیم.

این کارشناس و صاحب نظر در عرصه رسانه ای همچنین گفت: در آموزه های دینی و حتی ادعیه ما نیز به تفاوت طیف سنی و نسلی نیز توجه شده تا آن جا که در برخی دعاها برای هر قشر و مخاطبی ، دعای تخصصی و ویژه ای آمده است.

وی بیان داشت: بر این اساس در برنامه سازی صدا و سیما نیز باید میان شبکه های مختلف و مخاطبان آن نیز تفکیک قائل شد، به عنوان مثال در شبکه چهارم که مخاطبش فرهیختگان و افراد عموماً علمی و فرهنگی هستند، یک سری برنامه سازی اقتضا می کند و برای شبکه سوم سیما به عنوان مثال آن هم ساعت 10 شب در ایام نوروز، طبعاً باید وجه سرگرمی سازی و جذابیت بیشتر مطرح باشد و پیام ها باید در لایه های بعدی مستتر باشد.

حسینی همچنین گفت: من به عنوان داور عصر جدید در این مسابقه استعدادیابی با واقعیت اجتماعی روبرو هستم، اما شمای مخاطب با واقعیت رسانه ای این ماجرا مواجه می شوید.

وی با تاکید بر این نکته که اساساً کار رسانه تصویرسازی است، خاطرنشان کرد: رسانه های غربی از اسلام و پیامبر اکرم(ص) به عنوان رحمه للعالمین مفاهیم بسیار نادرست و غلطی ساخته و آن را به دنیا معرفی کرده اند که متاسفانه کوتاهی و سستی ما نیز در این قضیه موثر بوده و این مساله نشان می دهد که چقدر ما باید در عرصه رسانه با تمسک به سواد رسانه ای و شناخت و درک مخاطب ، به فعالیت بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه و فراگیر شدن  نهضت سواد رسانه ای در گام دوم انقلاب اظهار داشت: همه باید دست به دست هم دهیم تا سواد رسانه ای در جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به این که ذائقه نسل جدید به شدت متاثر از رسانه و به خصوص شبکه های اجتماعی است، گفت: برای مقابله با معضلات و آسیب های تلگرام و اینستاگرام ، فیلترینگ اشتباه است، چرا که با این کار عموم مردم در این فضاها با استفاده از فیلترشکن و گسترش استفاده از آن باقی می مانند و تنها دو طیف مذهبی و انقلابی و نیز برخی اقشار سنتی از آن ها خارج می شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر