کد خبر: 63914
A

وزیر اسبق ارشاد: صداوسیما نباید به این آدرس‌های غلط ازدواج، مشروعیت بدهد!

وقتی روش‌های نادرست و رویکردهای غلط اجتماعی و خانوادگی در صداوسیما مطرح می‌شود به نوعی به این رویکردهای غلط و آدرس‌های اشتباه صحه گذاشته می‌شود یا در واقع به این روش‌ها مشروعیت می‌دهند.

به گزارش دیده بان ایران؛ چند صباحی است تلویزیون بر روی موضوع ازدواج متمرکز شده و برنامه‌هایی چون «کام شیرین» و «وقتشه» را روی آنتن داشته و حالا در قالب ویژه‌برنامه‌هایی چون «هزار راه نرفته»، «اختیاریه» و «دعوت» این مقوله را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. در این میان روایت‌هایی از واسطه‌گری ازدواج در ویژه افطار شبکه پنج عنوان می‌شود که یکی از جوانان مهمان برنامه می‌گوید: «اقتضائات زمان نشان می‌دهد جامعه ما در بحث ازدواج در یک قالب و چارچوب درستی قرار ندارد و کارایی و اثربخشی به روش سنتی نتیجه نمی‌دهد باید به دنبال چارچوب درست حرکت کنیم.»

و البته حاشیه دیگر این برنامه حضور متین ستوده بازیگر سینما و تلویزیون بود که در پاسخ به سوالی درباره ازدواج این طور گفت: برای من واقعا عجیب بود و حیرت زده شده‌ام. تصویر و تعبیری که من از ازدواج دارم کاملا متفاوت است. به هیچ وجه اینگونه ازدواج کردن را نمی‌پسندم قطعا گزینه مناسبی برای این سوال نیستم چراکه شرایط من از لحاظ کاری، زندگی متفاوت است. هر فردی سبک زندگی خود را دارد این عزیزان کار خوبی را انجام می‌دهند اما اگر بخواهیم از این طریق نیمه گمشده خود را انتخاب کنیم شاید ما نمی‌توانیم آنها را درک کنیم.

اما جنجال دیگر متوجه شبکه دو سیماست که برنامه «هزار راه نرفته» را روی آنتن خودش دارد. جایی که یک زوج جوان اصطلاحاً‌ اینفلوئنسر(شاخ‌های اینستاگرام) تازه‌ترین جنجال و حاشیه را برای سازمان صداوسیما ساخته است. در پنجمین قسمت از سری تازه برنامه «هزار راه نرفته» این زوج مدعی بودند از زندگی گذشته خود توبه و راهی تازه را آغاز کردند.

این‌که یک زوج، زندگی مورد علاقه خود را انتخاب کنند، مسئله‌ای عمومی نیست و به خودشان ربط دارد، مسئله‌ای است که به مدیران و مسوولان صدا و سیما ربط پیدا می‌کند و عمومیت می‌یابد.

موضوع دیگر برنامه «دعوت» شبکه یک سیماست که از حضور یک کارشناس مذهبی آشنا به مسائل دینی خصوصاً خانوادگی بهره می‌برد. او البته اجرای قابل قبولی از خودش بروز نداده ولی گفتگوهای صمیمانه‌ای را روی آنتن می‌بینیم. ولی در این بین تبلیغ عجیبی مصداقاً از یک زن و شوهری که در فضای مجازی با هم آشنا شدند بیرون می‌آید که خیلی زیبنده چنین برنامه‌ای خصوصاً در ایام رمضان نیست. که اینگونه درباره ازدواج بحث کنیم و حتی بگوییم این دو با هم موفق هستند و...

این مهمان‌ها اولین‌هایی نیستند که فرصت یافتند تا روی آنتن زنده از خود هویتی متفاوت از واقعیت‌‌شان بسازند؛ برنامه‌های سوژه محوری که از دل سوژه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند دست به انتخاب مهمان بزنند، به شدت در معرض مهمان‌های غیرقابل قبول و قهرمان‌های غیرواقعی هستند. آنچه درباره اتفاقات جورواجور ازدواج در تلویزیون می‌افتد حاصل نگاه سطحی و هیجان‌زده در انتخاب این مهمان‌هاست. پیش از این هم تلویزیون نشان داده در خیلی از برنامه‌هایش منطقی برای دعوت از مهمانان ندارد و بیشتر بر اثر هیجان‌زدگی عملی می‌کند. ماه رمضان هم اتفاقا اوج این دست اشتباهات است. هنوز یک جستجوی ساده نشان می‌دهد که یک مدل وقتی به برنامه "ماه‌عسل" آمد، چه جنجالی به پا ساخت.  

رسانه ملی که همه فکر و ذکرش این‌روزها نگاه انتفاعی برای کسب درآمد است و به دنبال سلبریتی‌ها می‌رود تا ارزش افزوده نسبت به داشته‌های سیما بیفزایند، رسانه ملی که در مسیر جذب مخاطب و هیجان‌های التهابی شبکه‌های اجتماعی برای در اختیار گذاشتن آنتن به افراد ناشناس برای مجموعه خود، فیلتری ندارد و هر بار اینگونه آسیب می‌بیند و درس عبرتی نمی‌گیرد، بی تردید باید با چنین هجمه‌ای روبرو شود و حالا مدیران ارشدش این‌بار متهم به از کار افتادگی و قرار دادن آنتن سیما روی اتوپایلوت شوند.

سیدمحمدحسینی وزیر اسبق ارشاد درباره پرداخت‌های اشتباه برخی از برنامه‌سازان تلویزیونی نسبت به مقوله ازدواج به خبرنگار خبرگزاری تسنیم‌،‌گفت: یکی از سنت‌های ارزشمند پیامبر گرامی اسلام و تأکیدات دین مبین ما بحث ازدواج است که باید به موقع و ساده انجام شود. قطعاً پدرها، مادرها و جوان‌ها خود در این عرصه نقش مهمی را ایفا می‌کنند که ازدواج به موقع و به هنگام انجام شود. چرا که به این واسطه بسیاری از مشکلات اجتماعی در جامعه کاهش پیدا می‌کند. اینکه گفته شده ازدواج، نیمی از دین را کامل می‌‌کند، چون در غیر این صورت مشکلات و گناهانی را برای انسان بوجود می‌آورد که در فطرت آدمی تأثیرگذار است.

وی افزود: ازدواج بعد از سن بلوغ قطعاً گره‌گشای خیلی از مسائل خواهد بود و این طور نیست که ازدواج مشکلی بر مشکلات دیگر بیفزاید، بلکه مسیر زندگی را هموار می‌کند و کار را پیش می‌برد. متأسفانه برخی از آداب و رسوم غلط موجب شده این کار را سخت جلوه بدهیم مگرنه کار دشواری نیست. اینکه نحوه ازدواج به چه صورت باشد از قدیم در محله‌های کوچک افراد همدیگر را می‌شناختند و به راحتی این ازدواج‌ها صورت می‌گرفتند. الان یکی از مشکلات این است که افراد شناخت خوبی ندارند و ممکن است از طریق ابزارهای جدید به انحراف کشیده شوند. در اصل استفاده از ابزارهای جدید مشکلی وارد نیست و اما اینکه در رسانه‌های ما به ویژه در رسانه ملی به تقلید از غربی‌ها بحث و روش‌هایی توصیه می‌شود معلوم نیست این‌ها چقدر مفید باشد و بتواند آینده زندگی را تأمین کند.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در فضای مجازی فرد به راحتی هویت خودش را به گونه‌ای دیگر معرفی می‌کند، تأکید کرد: به صرف آشنایی در فضای مجازی اکتفا بشود؛ به دلیل اینکه دسترسی راحت‌تر است و افراد زیادتری در تماس هستند. چه بسا با مشکلات جدی روبرو شود. چرا که فرد می‌تواند در فضای مجازی به راحتی هویت خودش را به گونه‌ای دیگر معرفی کند. افکار و اندیشه‌هایی که 180 درجه مغایر با آنچه هست مطرح می‌شود. این یک گونه‌ساده‌اندیشی است با آن روش‌هایی که در سنت‌های ما که پدرها و مادرها در جریان باشند و پیگیر می‌شوند. در این سنت‌های درست و اصولی، نکات شرعی و عرفی هم رعایت می‌شود و این به هر حال روش مناسبی نیست که از برخی چهره‌های هنری که خودشان ازدواج نکردند و چندان اعتقادی هم به ازدواج ندارند بخواهند الگوسازی کنند.

بیشتر بخوانید

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد هم که در فضای مجازی دنباله‌روی بسیاری دارند به هر دلیلی به خاطر وضعیتی که داشتند اصطلاحاً به آن‌ها شاخ اینستاگرام می‌گویند برخی جوان‌ها را کنجکاو می‌کنند با این‌ها آشنا بشوند. و حال متأسفانه آن‌ها را در صداوسیما هم می‌بینیم و بعد از آمدن و رفتن‌شان شاهد یک دوگانگی رفتاری هستیم. چه بسا خودشان را در تلویزیون افراد پایبند آداب و سلوک اجتماعی نشان دهند و در فضای مجازی هرگونه ارتباطی دارند و در هر نوع محافل و مجالسی هم شرکت می‌کنند که به نوعی بدآموزی است. چهره‌هایی را مطرح می‌کنیم برای جوان‌ها، نوجوانان و خانواده‌ها که هدایت‌کننده باشند و بعد جامعه، جوانان و خانواده‌ها را در معرض یک بدآموزی فردی قرار می‌دهیم که هیچ قید و بندی در رعایت موازین شرعی ندارند. به هر حال به نظرمی‌رسد اینکه بخواهیم راه‌های جدیدی را معرفی کنیم از ابزار فضای مجازی استفاده شود که باز اشاره می‌کنم در اصل استفاده هیچ مشکلی وجود دارد و روش‌های سنتی و مرسوم گذشته را نفی کنیم که عاقبت بهتری داشته و دارند یک ضربه مهلکی به خانواده زده‌ایم.

وزیر اسبق ارشاد تأکید کرد: روش‌های گذشته برای ازدواج گرچه سختی‌ها و مشقت‌هایی دارند اما ادامه‌دار و مستحکم‌ترند اما این دوستی‌های اینترنتی، آشنا شدن در فضای مجازی، خوش‌باوری‌ها و ساده‌انگاری‌ها مشکل‌ساز خواهد بود. حقیقتاً فتوای مشهور مراجع و فقها زیبنده یادآوری است که اذن پدر برای ازدواج دختر ضرورت دارد. چون پدر شناخت، تجربه، دلسوزی و بررسی‌های بیشتری دارد و او نسبت به کلاه‌برداری‌ها و فریبکاری‌های جامعه آگاه است و تابع عواطف، احساسات و هیجانات نیست و از یک عقلانیت و آینده‌نگری برخوردار است. لذا باید در کنار بحث‌های جدیدی که در تلویزیون مطرح می‌شود به گونه‌ای روش‌های مناسبی که از قدیم وجود داشته را کنار نگذارند و صرفاً به خاطر راحتی و دسترسی آسان با افراد زیاد این روش‌ها را به جوانان توصیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این روش‌های نادرست و رویکردهای غلط در صداوسیما مطرح می‌شود به نوعی به این رویکردهای غلط و آدرس‌های اشتباه صحه گذاشته می‌شود و به نوعی به این روش‌ها مشروعیت می‌دهند. بعضاً پیش می‌آید که کارشناس اشتباه کرده و حتماً نظر او قطعی و حتمی نیست. زیرا گاهی اوقات با نظریات و اظهارنظرهای یک چهره سلبریتی ورزشی یا هنری همراه است که آن‌ها توانایی دارند در رشته تخصصی خودشان حرف برای گفتن داشته باشند و بایستی این مسائل را به انسان‌های آشنا به مفاهیم دینی، مذهبی و اجتماعی واگذار کنند. از طرفی برنامه‌سازان ما هم به سراغ چنین افرادی بروند که هم در دین و هم مسائل اجتماعی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و صرف چهره درباره مسائل مهمی چون ازدواج و خانواده نتیجه‌گیری کنند که هم صداوسیما را زیر سوال برده‌‌اند و هم جامعه را به انحطاط در رأی و شناخت مسائل اجتماعی چون ازدواج، می‌کشانند.

حسینی در خصوص ضابطه‌مند شدن حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون، افزود: سلبریتی‌ها نباید در هر عرصه‌ای ورود کنند که هیچ تخصصی ندارند، شاید مصداق بارز آن سلبریتی است که به یک توئیت جعلی استناد می‌کند و یک روحانی همدانی هدف این اشتباه قرار می‌گیرد. صداوسیما در موضوعاتی که این‌ها تخصص و تجربه ندارند هیچ آنتنی در اختیارشان قرار ندهد و اتفاقاً قانون خوبی است برای ضابطه‌مند شدن حضورشان در تلویزیون که البته بایستی تداوم داشته باشد. در زلزله سرپل ذهاب هم برخی از این سلبریتی‌ها ثابت کردند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد و معلوم نشد پول‌هایی که به شماره حساب‌شان واریز شد چه سرنوشتی پیدا کرد. و آن طور که باید و شاید بدون شماره حساب و محدودیت در بحث سیل حضور پیدا نکردند. این‌ها نکاتی است که صداوسیما بایستی به آن‌ها توجه جدی داشته باشد چون برخی از این چهره‌ها به واسطه رسانه‌ملی شناخته می‌شود. اعتقاد دارم بعد از اجرای درست قانون ضابطه‌مند کردن حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون نوبت به ضابطه‌مند کردن حضور کارشناسان و مهمانان تلویزیونی فرا رسیده است.

گفتنی است، قرار است ناهیدسادات شریفی تهیه کننده برنامه «هزار راه نرفته» با حضور در برنامه امشب « شنبه 21 اردیبهشت» پیرامون حواشی ایجاد شده در قسمت پنجم این برنامه توضیح خواهد داد و البته باید بعد از ضابطه‌مند شدن حضور سلبریتی‌ها در تلویزیون منتظر ضابطه‌مند شدن حضور مهمانان هم در تلویزیون بشویم./ تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر