کد خبر: 69955
A

نرخ فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون قسمتی ۱۰ میلیون است

حامد عنقا با اشاره به نرخ فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون بیان کرد که این نرخ هنوز به نرخ مصوب کانون فیلمنامه‌نویسان نمی‌رسد و در سال ۹۸ برای هر قسمت ۱۰ میلیون تومان است.

نرخ فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون قسمتی ۱۰ میلیون است

به گزارش دیده بان ایران؛ چندی پیش کانون فیلمنامه‌نویسان با انتشار نرخنامه‌ای، کف دستمزد نویسندگی هر قسمت از یک سریال برای تلویزیون را ۱۵ میلیون و در شبکه نمایش خانگی ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد. این نرخنامه که در زمان انتشار هم واکنش‌هایی را به همراه داشت، به نظر می‌رسد هنوز با شرایط واقعی حاکم بر فعالیت فیلمنامه‌نویسان به خصوص در تلویزیون فاصله دارد و صورت اجرایی پیدا نکرده است.

حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده مجموعه‌های تلویزیونی درباره این نرخنامه گفت: آنچه که در نگاه تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی نسبت به دستمزد نویسندگان وجود دارد با این نرخ‌نامه منطبق نیست.

وی ادامه داد: شبکه نمایش خانگی مبتنی بر عرضه و تقاضاست و به همین دلیل کمی نرخ‌ها بالاتر است همانطور که در تلویزیون عده‌ای از فیلمنامه‌نویسان مستثنا هستند. تلویزیون تا سال گذشته سقف برآوردی را در سطح دستمزدها برای فیلمنامه‌نویس در نظر می‌گرفت که به شکل عادی هر قسمت هشت میلیون تومان بود و این هشت میلیون سقف دستمزدها بود و این میزان به شکل خالص در اختیار فیلمنامه‌نویس قرار نمی‌گرفت و اگر کار به مشاور یا ناظر کیفی نیاز داشت، از این مبلغ کسر می‌شد.

فراز و فرود نرخ فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون

تهیه‌کننده «بر سر دوراهی» تصریح کرد: نویسنده‌ای که از نظر تلویزیون اهمیت داشته باشد با همین هشت میلیون تومان برایش برآورد انجام می‌شد اما برخی از فیلمنامه‌نویسان (که البته فقط درباره سه یا چهار نفر حرف می‌زنم) که خودم جزو آن‌ها نیستم به جهت اهمیتی که برای شبکه یا تهیه‌کننده دارند، کاری به برآورد تلویزیون ندارند و رقمی را با تهیه‌کننده فیکس می‌کنند. به طور مثال ما پروژه‌ای داریم که پنج سال پیش دستمزد نویسنده برای هر قسمت آن ۲۲ میلیون تومان بوده است.

این نویسنده و تهیه‌کننده درباره اینکه تصویب یک سریال در شبکه یا سیمافیلم موجب این تفاوت خواهد شد یا خیر؟ بیان کرد: همه در یک شورا در سیمافیلم براورد می‌شود و وحدت رویه وجود دارد و تهیه‌کننده‌ای که برای فیلمنامه‌نویسی دستمزد بیشتری قائل می‌شود، این مابه‌التفاوت با نرخ سیمافیلم را از کد دستمزد تهیه‌کنندگی خود یا از جای دیگر تامین می‌کند. البته این میان پروژه‌هایی که اصطلاحاً می‌گوییم الف ویژه و الف فاخر طبیعتا از این نرخ دستمزدها فراتر هستند.

وی در بخش دیگر به نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویس‌ها در شبکه نمایش خانگی اشاره و اضافه کرد: در شبکه نمایش خانگی شرایط فرق می‌کند. تهیه‌کننده‌ای روی یک قصه سرمایه‌گذاری می‌کند و قیمتی که در دستمزدهای نویسندگی در شبکه نمایش خانگی وجود دارد، تقریبا هیچ ربطی به تلویزیون ندارد و طبیعتا سطح دستمزدها خیلی بالاتر است حتی از نرخی که کانون فیلمنامه‌نویسان نیز تعیین کرده، بالاتر است.  

نویسنده «هیولا» باید بیشتر از نرخ فیلمنامه‌نویسی بگیرند

نویسنده «پدر» با اشاره به سریال‌هایی مثل «هیولا» عنوان کرد: قطعا افرادی مثل پیمان قاسم‌خانی و امیر برادران برای سریالی مثل «هیولا» بیشتر از قسمتی ۳۰ میلیون گرفته‌اند که البته باید هم بیشتر بگیرند، چون چند ده میلیارد تومان براساس ایده آنها سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با اشاره به نرخ‌هایی که توسط انجمن‌های صنفی تعیین می‌شود، اظهار کرد: کانون صدابرداران یا دیگر انجمن‌ها هم از این نرخ‌ها برای اعضای‌شان اعلام می‌کنند ولی لزوما اینگونه نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد و بیشتر یک نظر مشورتی به اعضای صنف خودشان است.

تهیه‌کننده سریال «آقازاده» اضافه کرد: فیلمنامه‌نویسی که چند سال است کار نکرده، به قیمت‌هایی کمتر از این نرخ‌ها هم راضی می‌شود و قرارداد را امضا می‌کند، اگر امضا نکند کانون فیلمنامه‌نویسان ما مثل انجمن‌های آمریکایی عمل  می‌کند؟ کسی مشکلات معیشتی او را حل می‌کند؟

نرخ فیلمنامه‌نویسی در تلویزیون قسمتی ۱۰ میلیون است

وی درباره نرخنامه نویسندگی در تلویزیون نیز اظهار کرد: رقم نگارش فیلمنامه در سال ۹۸ در حال تعدیل است ولی باز هم با این نرخنامه تفاوت دارد و شاید اکنون روی ۱۰ میلیون رسیده است.  

عنقا با اشاره به اینکه هنوز این دستمزدها نسبت به بازیگران چندین برابر پایین‌تر است، گفت: متاسفانه دستمزدی که یک بازیگر درجه سه، در یک سریال شبکه نمایش خانگی طلب می‌کند حتما ۱۰ برابر یک نویسنده است. به ویژه برای نویسنده‌ای که هیچ شغل دیگری ندارد و باید خرج زندگی و همسر و بچه را بدهد. به هر حال موفقیت یک اثر به واسطه کار اوست و فیلمنامه است که ضامن بقا و اعتلای کار می‌شود و نرخ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس هرچقدر هم باشد باز هم کم است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر