کد خبر: 75745
A

آیا خانه وارطان برای همیشه تعطیل شد؟

انتشار خبر تعطیلی خانه تاریخی «وارطان» که به «خانه گفتمان شهر» معروف است، موجی از انتقاد و گلایه اهالی فرهنگ و هنر و نیز فعالان حوزه معماری و شهرسازی را به دنبال داشته و حالا یک عضو شورای شهر تهران خواستار ورود شهردار برای حفظ آن شده است.

آیا خانه وارطان برای همیشه تعطیل شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛  خانه نوستالژیک وارطان که تنها محل متمرکز برای برگزاری رویدادهای فرهنگی در حوزه معماری و شهر بود، چند روزی است که توسط وزارت راه و شهرسازی؛ مالک این بنا تعطیل شده است.

خانه تاریخی وارطان به سبک معماری مدرن و در ۳ طبقه ساخته شده است. معمار این خانه «وارطان هوانسیان» معمار ارمنی‌تبار ایرانی بود که در سال ۱۳۶۱ درگذشت. این خانه تلفیقی از سبک معماری مدرن و ایرانی است که پس از مرمت و بازسازی به عنوان یک مکان فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این خانه علاوه بر آن که محل گردهمایی معماران و شهرسازان بود، پاتوق خیلی از هنرمندان و مردم عادی نیز محسوب می‌شد.

برگزاری نمایشگاه‌های عکس و نقاشی، مسابقه‌های فرهنگی و هنری، آرت‌شاپ و کافه‌کتاب از جمله بخش‌های این خانه بودند که اکنون همه آنها تعطیل شده‌اند و تنها کافه آن فعال است. ساختمان خانه وارطان که در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی واقع شده، بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و به عنوان یکی از نخستین نشانه‌های پیدایش معماری مدرن در تهران شناخته می‌شود. این خانه در آخرین جلسه ثبت آثار تاریخی تهران که مهر ماه امسال برگزار شد، اثر ملی شناخته شد اما هنوز شماره ثبت به آن تعلق نگرفته است.

پس از انتشار خبر تعطیلی خانه وارطان، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در این خصوص نامه‌ای به پیروز حناچی، شهردار تهران نوشتند و با بیان اینکه این اقدام «عقبگردی نابخشودنی» محسوب می‌شود، خواستار پیگیری موضوع از سوی این نهاد شدند.

از توقف فعالیت خانه وارطان نگرانیم

اکنون علی اعطا، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: به دنبال رسیدن اهدافی همچون توسعه عرصه‌های عمومی شهر، گفتمان‌سازی، آموزش، افزایش زیست‌پذیری و ارتقای کیفیت زندگی خانه وارطان فعالیت خود را آغاز کرد که این مجموعه مورد استقبال قرار گرفت.

اعطا با بیان اینکه این خانه اثر معمار برجسته وارطان هوانسیان است که اخیرا در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده و در تملک وزارت راه است، گفت: متاسفانه اخیرا خبری منتشر شده مبنی بر توقف فعالیت خانه وارطان که انتشار این خبر نگرانی‌هایی را در جامعه تخصصی معماران و شهرسازان ایجاد کرد.

او ادامه می‌دهد: ما از احتمال استمرار توقف فعالیت خانه وارطان نگرانیم و به عنوان نماینده مردم در شورا درخواست دارم با توجه به اولویت‌های کمیسیون معماری و شهرسازی، شهردار تهران ضمن مذاکره با وزیر راه، زمینه تداوم فعالیت خانه وارطان در قالب موزه معماری و خانه معماران در چارچوب همکاری میان مدیریت شهری و وزارت راه را فراهم کند.

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: حالا که وزارت راه به هر دلیلی با ادامه فعالیت این مجموعه موافق نیست، بهتر است شهردار تهران از فرصت حسن ارتباط با این وزارتخانه بهره ببرد و ضمن توافق با وزیر راه، زمینه تداوم فعالیت این مجموعه در قالب موزه معماری و خانه معماران و شهرسازان را فراهم کند./ همشهری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر