کد خبر: 78178
A

دلیل قطع پخش زنده برنامه‌های «جهان‌آرا» و «ثریا» به روایت معاون سیما/ میرباقری: این تصمیم سازمان بود، همه باید به قانون عمل و تمکین کنیم!

معاون سیما در حاشیه نشست رونمایی از انیمیشن جدید سازمان صداوسیما در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره حواشی زنده و تولیدی بودن برنامه‌ها، تکلیف پخش «کتونی زرنگی» و سرنوشت سریال «سرزمین کهن» (کمال تبریزی) و تولید برنامه‌های «خندوانه» و «عصر جدید» پاسخ داد.

دلیل قطع پخش زنده برنامه‌های «جهان‌آرا» و «ثریا» به روایت معاون سیما/ میرباقری: این تصمیم سازمان بود، همه باید به قانون عمل و تمکین کنیم!

به گزارش دیده بان ایران؛ مرتضی میرباقری در ابتدا درباره‌ی تولیدی شدن برنامه‌های زنده بیان کرد: برنامه‌ی زنده، یعنی تولید و پخش برنامه همزمان باشد؛ مثل بسیاری از برنامه‌های خبری که همزمان پخش می‌شود و یا مسابقات فوتبال که همزمان روی آنتن می‌رود و ما ساعات بسیار زیادی برنامه زنده داریم که به لحظه‌هایی مثل شهادت سردار سلیمانی، زدن پایگاه عین‌الاسد و ... پرداخته شد و ضرورت هم دارد زنده باشد.

ما ضوابطی را در رابطه با برنامه‌های زنده اعلام کردیم؛ اینکه برنامه‌هایی که ضرورت ندارد زنده پخش شود ضبط شود و یک یا دو ساعت بعد پخش شود.

او با اشاره به حواشی پیش آمده در برخی برنامه‌های زنده در هفته‌های اخیر، عنوان کرد: در برخی موارد مطالبی را کارشناسان و مهمانان ناخواسته مطرح می‌کردند که باعث تشویش افکار عمومی می‌شد و خودشان بعدا می‌گفتند که نمی‌خواستند آن را بیان کنند و یا در مواردی مجری نتوانسته بود به طور مناسب صحنه را هدایت و کنترل کند.

معاون سیما تصریح کرد: در این موارد هم افکار عمومی حساس بود و هم نهادهای بالادستی، امنیتی و فرهنگی تذکر می‌دادند. ما هم به این دلیل که هم این برنامه‌ها ضرورتی برای زنده بودنشان نبود و هم این خطاها استمرار داشت به این نتیجه رسیدیم که نیاز نیست این برنامه‌ها همزمان که تولید می‌شوند، پخش هم بشوند. در این صورت ایرادی که به‌وجود می‌آید می‌تواند گرفته شود.

پس بحث این نیست که چنین برنامه‌هایی وجود نداشته باشد؛ اینها برنامه‌های خوب و قوی هستند و برخی‌شان برنامه‌هایی انقلابی هستند اما به دلیل اینکه زنده بودن آنها لطماتی را به رسانه، برنامه و افکار عمومی وارد می‌کند سازمان صداوسیما تصمیم گرفت این برنامه‌ها باشند و خطاهایشان به حداقل برسد. این تصمیمی است که سازمان گرفته است و قانونی است. همه باید به قانون عمل و تمکین کنیم چون تصمیمی حرفه‌ای و کارشناسی است. این برنامه‌ها جزو برندهای صداوسیما هستند.

ماجرای توقف پخش سریال ملاقلی‌پور

او در ادامه درباره تکلیف سریال کمدی «کتونی زرنگی» که پیش از پخش به تصمیم شبکه سه متوقف شد هم گفت: این سریال توسط سیمافیلم بررسی شد و ما آن را به دلیل برخی ایرادات محتوایی، در اختیار حوزه نظارت سازمان صداوسیما هم قرار دادیم. متفقا بیان شد ایرادات محتوایی و کیفی وجود دارد و صلاح نیست این سریال در این ایام روی آنتن برود.

البته در کنار این، حواشی‌ای از طرف کارگردان به‌وجود آمد و حرف‌های سخیف و نامربوطی را بیان کرده بود که در تراز کارگردانی که می‌خواهد کار انقلابی در تراز مردم ایران بسازد، نبود. البته او عذرخواهی کرده و این در حال بررسی در حوزه‌های ذی‌ربط است.

میرباقری در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت کافی بر تولید سریال‌ها و فیلمنامه‌ها در تلویزیون انجام نمی‌شود که به خروج برخی کارهای بی‌کیفیت منجر می‌شود؟ گفت: در ارتباط با سریال «کتونی زرنگی» با توجه به اینکه این مجموعه از تولیداتی بوده است که در مسیر فیلمسازی سیمافیلم نبوده، این اتفاق افتاد. شبکه سه سیما مسیر ویژه‌ای را برای این سریال طراحی کرده بود و آن خانه تولیدات جوان بود که کار از آن طریق جلو برود؛ در حال حاضر نیز اصلاحاتی انجام می گیرد که این گونه خطاها به صفر برسد.

وی در پاسخ به اینکه آیا نظارتی بر روی فیلمنامه‌ها در سیمافیلم اتفاق می‌افتد؟ اظهار کرد: شورایی در این خصوص در سیما فیلم وجود دارد. شیوه کار سریال‌سازی در تلویزیون اینگونه است که اکثراً از شبکه‌ها به سیما فیلم اعلام می‌شود و سیما فیلم به صورت ثانویه نسبت به آن‌ها اقدام می‌کند. در وهله‌ی اول گروه فیلم و سریال شبکه کارها را بررسی می‌کنند و بعد برای سیمافیلم می‌فرستند که آیا کار هماهنگ است یا نه و سپس ملاحظاتی انجام می‌شود و در نهایت کار به سمت تولید می‌رود.

آخرین خبرها از پخش دورهمی، خندوانه و عصرجدید

میرباقری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تولید فصل جدید برنامه‌های «خندوانه» و «عصر جدید» نیز اعلام کرد: «عصر جدید» در مراحل پیش تولید جدی است و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر به آنتن برسد در ارتباط با «خندوانه» هم مذاکرات انجام گرفته است و این برنامه نوروز به روی آنتن خواهد رفت و در نهایت مذاکرات در همین مسیر است.

وی درباره تولید و پخش «دورهمی» نیز توضیح داد: دورهمی هم به دلیل ایام فاطمیه متوقف شده بود؛ در حالی که ما چهار برنامه ضبطی داشتیم که روی آنتن بفرستیم؛ بنابراین این برنامه نیز مسیر عادی خودش را طی می‌کند و در ایام نوروز احتمالاً «دورهمی» و «خندوانه» را هر روز داشته باشیم. در حال حاضر دورهمی هفتگی به روی آنتن می‌رود.

شاید برای پخش «سرزمین کهن» باید بیشتر استقامت می‌شد

میرباقری درباره سرنوشت سریال «سرزمین کهن» و پولی که خرج ساخت این سریال تاریخی شد، گفت: تلاش می‌کنیم پخش این سریال اتفاق بیفتد. «سرزمین کهن» یکی از عالی‌ترین سریال هایی است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. بهترین بازیگران ما در آن نقش داشته‌اند؛ سریالی پر قسمت که خود بنده چندین بار ۶۵ قسمت آن را دیده‌ام. امیدوارم برخی سوء‌تفاهم‌هایی که وجود داشته است مرتفع شود تا این سریال به پخش برسد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مدیران تلویزیون نسبت به سریال «سرزمین کهن» و پخش آن استقامت نکردند؟ اظهار کرد: شاید آن زمان برای این سریال استقامت بیشتری لازم بود./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر