کد خبر: 90882
A

تهیه کننده سینما: طرح نمایندگان برای شبکه نمایش خانگی بازی سیاسی‌ است

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زنها فرشته‌اند ۲» می‌گوید: نمایندگانی که طرح اختیار مجوز شبکه نمایش خانگی را به بهانه صوت و تصویر فراگیر می‌خواهند به صداوسیما بدهند با وارونه جلوه دادن موضوع هم به سینما خیانت می‌کنند و هم بر موضوعی تاکید می‌کنند که خلاف واقع است. آنها نگاه جناحی و سیاسی خود را در این موضوع دخیل می‌کنند.

تهیه کننده سینما: طرح نمایندگان برای شبکه نمایش خانگی بازی سیاسی‌ است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زنها فرشته‌اند ۲» با بیان اینکه از شب گذشته این فیلم در سامانه‌های VOD به صورت اکران آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، گفت: باتوجه به شرایط سینماها به دلیل شیوع کرونا تصمیم گرفتیم فیلم را بعد از ۵-۶ هفته اکران در پلتفرم‌های VOD به صورت همزمان اکران کنیم. در واقع این درخواست مخاطبان از ما بود چراکه بسیاری در این شرایط به سینما نمی‌روند و چون ما فیلم را برای مردم ساختیم باید راه‌هایی که امکان نمایش فیلم در این شرایط به صاحب اثر می‌دهد را تجربه کنیم. ضمن اینکه نمایش فیلم در سالن‌های سینما کماکان به قوت خودش باقی است.

وی در ادامه گفت: فرصت اکران آنلاین می‌تواند به بقای سینما در این شرایط کمک کند و گوشه‌ای از ضررهای ناشی از نفروختن فیلم در سالن‌های سینما را از این طریق می‌توانیم جبران کنیم.

فرحبخش افزود: هدف ما از اکران فیلم «زنها فرشته‌اند ۲» این بود که از ورشکستگی ۵۰۰ سالن سینما در کشور جلوگیری کنیم و این از خود گذشتگی را کردیم که چراغ سینما خاموش نشود. با علم به اینکه می‌دانستیم در این شرایط ضرر خواهیم کرد اما به منفعت خود نگاه نکردیم و در شرایطی که هیچکس جرات نمی‌کرد فیلمش را اکران کند برای بقای سینما این کار را کردیم. البته فیلم در همین شرایط هم نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته که در شرایط کرونا رقم قابل توجهی است. اما اگر این فیلم در شرایط عادی اکران می‌شد مطمئن باشید حدود ۲۰ میلیارد فروش می‌کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به سرعت قاچاق فیلم بعد از انتشار آن در پلتفرم‌های VOD اکران آنلاین ریسک به حساب نمی‌آید؟ گفت: خوشبختانه مخاطب امروز سینما فهیم است و می‌داند تماشای فیلم در شبکه‌های ماهواره‌ای با آن حجم از تبلیغات مبتذل و طولانی در میانه فیلم فرصت راحت فیلم دیدن را از او می‌گیرد. از طرفی حرکتی که برای مبارزه با قاچاق از میانه دهه ۸۰ شروع کردیم و تا امروز هم ادامه پیدا کرده باعث شده؛ انتشار نسخه دی وی دی قاچاق فیلم در شرایطی که یک حلقه دی وی دی خام در حدود ۶ هزار تومان است، برای فرد خاطی و قاچاقچی توجیه اقتصادی نداشته باشد و از این منظر هم فروش نسخه قاچاق آن در پیاده‌روها هم منتفی است. از طرفی با همکاری پلیس و وزارت ارشاد می‌توان شرایطی را فراهم کرد که جلوی انتشار دانلود غیرمجاز آن در فضای مجازی هم گرفته شود. از طرفی فعالیت‌هایی برای جلوگیری از قاچاق فیلم در خارج از کشور و اجرایی کردن قانون کپی رایت در حال انجام است که به زودی خبرهای خوبی برای بسته شدن شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر می‌شود.

تا پایان سال هیچ چاره‌ای برای سینمای ایران جز اینکه به سمت اکران آنلاین برود، وجود ندارد و دولت باید فکر اساسی برای حمایت از سالن‌های سینما و ورشکستگی آنها بکند

تهیه‌کننده فیلم‌هایی همچون «کما» و «مهمان» در ادامه با اشاره به نامه سرگشاده‌ای که ماه گذشته خطاب به رئیس سازمان صداوسیما پیرامون عدم انتشار تیزر فیلم‌های در حال اکران منتشر کرد، گفت: متاسفانه تلویزیون رویه ضدسینمایی خود را پی گرفته است. در زمان آقای ضرغامی به دلیل علاقه و سابقه ایشان فضای تعامل بهتری میان سینماگران و تلویزیون ایجاد شده بود اما در دوره حاضر متاسفانه این تقابل به حدی است که آشکارا در مقابل سینما ایستادگی می‌کنند. روز یکشنبه که من در جلسه شورای صنفی بودم از دفتر آقای علی عسگری زنگ زدند و گفتند ایشان تمایل دارند فیلم شما را ببینند. آن هم بعد از این همه وقت که از اکران فیلم گذشته و من گفتم دیگر برای دیدن فیلم دیر است، اگر ایشان می‌خواهد فیلم را ببیند ۲۱ هزار تومان از جیبش بدهد و در اکران آنلاین آن را از روز سه‌شنبه تماشا کند. من نامه و دستور شخص ایشان را دارم که ۵۰۰ تیزر رایگان به فیلم «زنها فرشته‌اند ۲» اختصاص داده‌اند. علت آنهم مصوبه شورای عالی امنیت ملی است که اعلام کرده به سینمای ایران همچون دیگر مشاغل در شرایط ویژه کرونایی کمک شود تا شرکت‌ها و صاحبان فیلم‌ها به سمت آگهی دادن به شبکه‌های ماهواره‌ای نروند اما برخی مدیران از اجرای دستور آقای عسگری سرپیچی و از پخش تیزرهای فیلم جلوگیری کردند.

وی با اشاره به موضوع پیوستن شبکه نمایش خانگی به تلویزیون و نظارت سازمان صداوسیما بر تولیدات نمایش خانگی گفت: مقام معظم رهبری فرمایشی پیرامون صوت و تصویر فراگیر و واگذاری آن به صداوسیما داشتند که افرادی در داخل صداوسیما و مجلس شورای اسلامی از سخنان مقام معظم رهبری سوءاستفاده کردند و نمایش خانگی را هم جزو صوت و تصویر فراگیر قرار دادند. درحالیکه منظور از صوت و تصویر فراگیر تلویزیون است. اختیار تلویزیون در داخل خانه‌ها دست کسی نیست و هر چیزی را نمایش می‌دهد اما اختیار نمایش خانگی با شخصی است که از آن استفاده می‌کند و می‌تواند برای تماشای فیلم و سریال مورد علاقه خود حق انتخاب داشته باشد. صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره به تولیداتی است که از طریق تلویزیون پخش می‌شود. صوت و تصویر فراگیر به امری گفته می شود که از اختیار یک نفر خارج است و باید مدیریت کلان شود. نمایندگانی که طرح اختیار مجوز شبکه نمایش خانگی را به بهانه صوت و تصویر فراگیر می‌خواهند به صداوسیما بدهند با وارونه جلوه دادن موضوع هم به سینما خیانت می‌کنند و هم بر موضوعی تاکید می‌کنند که خلاف واقع است و از فرمایش رهبر معظم انقلاب برداشت‌های غلط می‌کنند و نگاه جناحی و سیاسی را در این موضوع دخیل می‌کنند.

فرحبخش تاکید کرد: در قانون به صراحت اعلام شده هر فیلمی برای ساخته شدن باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد و تولیدات نمایش خانگی ذیل مصوبات و قانون‌های شورای عالی فضای مجازی عرضه می‌شود. این طرح تنها برای حذف اختیارات وزارت ارشاد است که در شکل قانونی امکان‌پذیر نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «عطش» در ادامه گفت: اگر قرار باشد تولیدات نمایش خانگی زیر نظر سازمان صداوسیما مجوز بگیرند، مطمئن باشید خروجی آنها شبیه همین سریال‌های ضعیفی می‌شود که در حال حاضر پخش می‌شود. تلویزیون اگر هنر داشت تولیدات خودش را ارتقا می‌داد که با این حجم از نارضایتی از سوی آحاد جامعه روبرو نباشد.

فرحبخش در بخش دیگر این گفتگو با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند حمایت دولت است تا بتواند از مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نجات پیدا کند، گفت: تا پایان سال هیچ چاره‌ای برای سینمای ایران جز اینکه به سمت اکران آنلاین برود، وجود ندارد و دولت باید فکر اساسی برای حمایت از سالن‌های سینما و ورشکستگی آنها بکند.

وی در ادامه گفت: سینما از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی امن‌ترین نقطه است و حتی به جرات می‌گویم از خانه‌هایمان هم بهداشتی‌تر است چراکه بعد از هر سانس تمام محوطه سالن سینما ضدعفونی می‌شود و این تبلیغات منفی علیه سینما باعث برخی بدبینی‌ها شده است. من امیدوارم در هفته‌های آینده با اکران چند فیلم مخاطب‌پسند شرایط سالن‌های سینما و رونق آنها بهبود پیدا کند.

این تهیه‌کننده سینما در پایان با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح سمفا گفت: سمفا یکی از نقاط درخشان مدیریت حسین انتظامی در سازمان سینمایی است که توانست عدالت را در حوزه پخش و اکران ایجاد کند منتهی نکته مهمی که درباره این طرح وجود دارد این است که سمفا در بدترین زمان ممکن اجرا شد و برای همین مزیت‌های آن نادیده گرفته شد. سمفا انحصار را در سینمای ایران و در حوزه اکران کنار زد و این دستاورد بزرگی برای آینده سینمای ایران است.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر