کد خبر: 117382
A

لیتوانی: تلفن های هوشمند چینی را دور بیندازید، ابزار سانسور دارد

یورونیوز نوشت؛ وزارت دفاع لیتوانی به شهروندان این کشور هشدار داد که گوشی های شیائومی و هوآوی ساخت چین دارای قابلیت های سانسور و سو استفاده از محتوای گالری شخصی گوشی هستند

لیتوانی: تلفن های هوشمند چینی را دور بیندازید، ابزار سانسور دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورو نیوز نوشت؛ و زارت دفاع لیتوانی به مردم این کشور توصیه کرد که تلفن‌های هوشمند چینی خود را دور بیندازند چون اخیرا گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد موبایل‌های ساخته شده توسط یک برند بزرگ چینی دارای قابلیت سانسور است.

مرکز ملی امنیت سایبری وزارت دفاع لیتوانی روز سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) اعلام کرد تلفن «ام‌آی ۱۰ تی» نسل پنجم ساخت شرکت شیائومی چین، قادر به تشخیص و سانسور برخی عبارات سیاسی مانند «تبت را ازاد کنید»، «زنده باد استقلال تایوان» و «جنبش دموکراسی» است.

در گزارش این مرکز گفته شده است که برنامه‌های از پیش نصب شده روی این گوشی هوشمند از جمله مرورگر اینترنت ام‌آی، به صورت دوره‌ای سیاهه‌ای از کلمات ممنوعه را که شیائومی تدوین کرده دریافت می‌کنند. مرکز امنیت سایبری لیتوانی می‌گوید اگرچه این قابلیت در تلفن‌های فروخته شده در اروپا غیرفعال است، اما ممکن است بدون اطلاع کاربر فعال شود.

سایر گوشی‌های چینی مورد بررسی توسط این مرکز دولتی شامل هواوی پی‌۴۰ نسل پنجم و وان‌پلاس ۸جی نسل پنجم بوده‌اند.

در این گزارش آمده است که «اپ‌گالری»، فروشگاه برنامه‌های هواوی برای داخل چین با هدایت خودکار جستجوها به فروشگاه‌های ثالثی که میزبان بدافزار هستند، تهدیدی امنیتی برای کاربران محسوب می‌شود. این مرکز دولتی لیتوانی با این حال گفته است که هیچ نقص امنیتی در تلفن وان‌پلاس کشف نشده است.

شیائومی به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه پاسخی نداده است، اما سخنگوی هواوی گفت تلفن‌های این شرکت اطلاعات کاربران را به خارج ارسال نمی‌کند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر