کد خبر: 120458
A

پروژه اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ چراغ سبز گرفت

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، مجوز پروژه اینترنت ماهواره‌ای شرکت بوئینگ را برای پرتاب ۱۴۷ ماهواره طی ۹ سال صادر کرد.

پروژه اینترنت ماهواره‌ای بوئینگ چراغ سبز گرفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)، مجوز پروژه اینترنت ماهواره‌ای شرکت بوئینگ را برای پرتاب ۱۴۷ ماهواره طی ۹ سال صادر کرد. این شرکت می‌تواند با راه‌اندازی شبکه اینترنت خود در فضا به رقیب اصلی استارلینک اسپیس ایکس تبدیل شود.

در این پروژه ۱۴۷ ماهواره برای پوشش اینترنت در سراسر جهان به فضا پرتاب می‌شود. بوئینگ در سال ۲۰۱۷ درخواست صدور مجوز خود را به FCC تقدیم کرده بود و اکنون این نهاد تصمیم گیرنده، به درخواست این شرکت چراغ سبز نشان داده است.

این پروژه شامل ۱۳۲ ماهواره در مدار پایین زمین در ارتفاع ۱۰۵۶ کیلومتری و ۱۵ ماهواره دیگر در مدار غیر زمین ثابت در ارتفاعی بین ۲۷۳۵۵ تا ۴۴۲۲۱ کیلومتر می‌شود. بوئینگ می‌گوید قصد دارد از ماهواره‌ها برای ارائه خدمات اینترنت و خدمات ارتباطی به کاربران مسکونی، کاربران دولتی و تجاری در ایالات متحده، پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده استفاده کند تا درنهایت بتواند پوشش جهانی را برای کلیه کاربران فراهم کند.

همه ۱۴۷ ماهواره در باند V پخش خواهند شد که فرکانس بالاتری از طیف بی‌سیم نسبت به باندهای Ka و Ku استارلینک اسپیس ایکس یا ماهواره‌های پروژه کویپر آمازون که هنوز مستقر نشده‌اند، برخوردار خواهد بود. استفاده از باند V می‌تواند سرعت انتقال داده‌ها را سریع‌تر انجام دهد، اما خطر تداخل بیشتری ایجاد می‌کند،‌ زیرا فرکانس‌های بالاتر در نفوذ به اجسام جامد مشکل بیشتری را ایجاد می‌کنند. گفتنی است اسپیس ایکس برنامه‌های مختلفی را برای استفاده از باند V در برخی از ماهواره‌های بعدی خود دنبال می‌کند. باندهای Ka و Ku نیز توسط ماهواره‌هایی استفاده می‌شود که اینترنت حین پرواز را در خطوط هوایی تجاری ارائه می‌دهند.

اسپیس ایکس قبلاً ابراز نگرانی کرده بود که پیشنهاد بوئینگ برای پرتاب به مدارهای پایین شلوغ می‌تواند خطر برخورد با ماهواره‌های دیگر را افزایش دهد. به گزارش رویترز، در سال ۲۰۱۹، اسپیس ایکس به FCC اعلام کرده بود که شبکه بوئینگ می‌تواند خطری برای تداخل ماهواره‌های ایجاد کند. ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس در ارتفاعی در حدود ۵۵۰ کیلومتر به دور زمین می‌چرخند، جایی که مجموعه ماهواره‌های اینترنتی OneWeb نیز در آن حضور دارند. گفتنی است اوایل سال جاری میلادی، اسپیس ایکس و وان وب به سختی از برخورد جلوگیری کردند.

بوئینگ اکنون شش سال فرصت دارد تا نیمی از ماهواره‌های خود را به فضا پرتاب کند و نه سال برای استقرار کل شبکه زمان در اختیار دارد. این شرکت از FCC خواسته بود که چنین الزامات زمانی را تغییر داده و الزام پرتاب فقط پنج ماهواره در شش سال اول را در دستور کار قرار دهد. همچنین این شرکت از FCC درخواست کرده بود زمانی ۱۲ ساله برای پرتاب کل ماهواره‌ها در اختیار داشته باشد،‌ اما کمیسیون فدرال این درخواست را رد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر