کد خبر: 122364
A

با شاه روباه، ایرانی آشنا شوید+عکس

شاه روباه با دمی بسیار بلند و پرپشت و داشتن مو‌های انبوه به طول ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر، جثه کوچک و زیبایی دارد و به علت گوشه گیر بودن، بیشتر در شب‌ها شکار می‌کند. شاه روباه از روباه‌های بسیار ظریف، کوچک و خجالتی ایران و برخی از کشور‌های اطراف است.

 با شاه روباه، ایرانی آشنا شوید+عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شاه‌ روباه از روباه‌های بسیار ظریف، کوچک و خجالتی ایران و برخی از کشورهای اطراف است. این گونه روباه، شبگرد است و از بهترین صخره‌نوردان در میان گونه‌های مختلف جانوری محسوب می‌شود.

مشاهده زیباترین روباه ایران در شب + عکس

عکس از سید بابک موسوی

شکل ظاهری

طول بدن این حیوان در حدود ۵۰ سانتی‌متر است و کمیاب‌ترین روباه ایران به‌شمار می‌آید. مو‌های بدن آن انبوه است و دمی بسیار بلند و پُر مو دارد.

مانند تمام روباه‌هائی که در کویر زندگی می‌کنند، گوش‌های بزرگی دارد تا گرما را از خود دور کند. دم آن تقریباً به اندازهٔ بدنش هست و رنگ پوستش برنزهٔ روشن و در زیر بدن سفید است و لکه‌ای سیاه نیز در نوکِ دُمش دارد. ارتفاع این روباه از شانه تا زمین به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد و وزنش از ۱٫۵ تا ۳ کیلوگرم متغیر است.

مشاهده زیباترین روباه ایران در شب + عکس

عمر شاه روباه معمولا ۴ تا ۵ سال است اما تا ۱۰ سال هم گزارش شده است

تغذیه

این روباه در مقایسه با سایر روباه‌ها، بیشتر همه چیزخوار است. به میوه‌هائی مانند انگور بی‌هسته و خربزه‌های رسیده که موقع برداشت آنها باشد، علاقهٔ وافر دارد. همچنین از حشرات موجود در بیابان نیز تغذیه می‌کند.

تولید مثل

این روباه نیز مثل سایر روباه‌ها در اواسط زمستان جفت‌گیری می‌کند و طول دورهٔ بارداری آن ۵۰ تا ۶۰ روز می‌باشد که در پایان این دوره بین ۱ تا ۳ توله به دنیا می‌آورد. روباه ماده تا ۲ ماه به بچه‌هایش شیر می‌دهد. بچه‌ها در ۸ تا ۱۲ ماهگی آمادهٔ تولید مثل می‌شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر