کد خبر: 135546
A

دانشمندان جستجو برای یافتن مرموزترین ماده جهان را در اعماق یک معدن متروکه طلا آغاز کردند

دانشمندان در یک معدن طلای قدیمی در عمق یک و نیم کیلومتری زیر سطح زمین در تلاش برای یافتن چیزی هستند که تا کنون پیدا نشده است: ماده تاریک. دانشمندان کاملاً مطمئن هستند که این ماده تاریک بیشتر جرم کیهان را تشکیل می‌دهد و می‌گویند بدون این ماده ما اینجا نبودیم، با این حال مسئله این است که کسی نمی‌داند این ماده چیست.

دانشمندان جستجو برای یافتن مرموزترین ماده جهان را در اعماق یک معدن متروکه طلا آغاز کردند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان در یک معدن طلای قدیمی در عمق یک و نیم کیلومتری زیر سطح زمین در تلاش برای یافتن چیزی هستند که تا کنون پیدا نشده است: ماده تاریک.

دانشمندان کاملاً مطمئن هستند که این ماده تاریک بیشتر جرم کیهان را تشکیل می‌دهد و می‌گویند بدون این ماده ما اینجا نبودیم، با این حال مسئله این است که کسی نمی‌داند این ماده چیست. مسابقه برای حل این معمای بنیادی یک تیم از پژوهشگران را به اعماق یک معدن متروکه طلا در لید داکوتای جنوبی در آمریکا کشانده است.

در این مکان که مرکز تحقیقات زیرزمینی سانفورد نام دارد، یک آزمایشگاه آشکارسازی ماده تاریک برپا شده است و دانشمندان تصور می‌کنند در دل بیش از یک کیلومتر و نیم سنگ و خاک و یک مخزن غول‌پیکر حاوی خالص‌ترین تیتانیوم جهان می‌توانند این ماده را به دام بیاندازند. این لایه‌های محافظتی راه نفوذ تقریباً تمام پرتوها و ذرات کیهانی را، که هر روز در اطراف ما می چرخند، سد می‌کنند.
کارتر هال، فیزیکدان در دانشگاه مریلند، در این باره می‌گوید: «برای جستجوی این نوع بسیار نادر از برهم‌کنش، وظیفه شماره یک این است که ابتدا از شر همه منابع معمولی تشعشع، که آزمایش را تحت تأثیر قرار می دهند، خلاص شوید.»

درون مخزن تیتانیومی یک محفظه زنون مایع قرار دارد و محققان امیدوارند با یک دستگاه آشکارساز به نام «محفظه نمایش زمان»، ماده تاریک را ببینند که داخل محفظه به دام می‌افتد و به هسته زنون برخورد می‌کند.

این ماموریت علمی ۶۰ میلیون دلاری پس از چندی وقفه به دلیل بیماری همه‌گیر، سرانجام از دو ماه پیش و برای مدت پنج سال شروع به کار کرده است.

اگر تمامی محاسبات و تئوری‌های تیم متشکل از ۲۵۰ دانشمندی که بر روی پروژه کار می‌کنند درست باشد، این احتمال وجود دارد که چند نشانه زودگذر از ماده تاریک در سال پیش رو مشاهده شود. هر چند تا کنون آنان چیزی را پیدا نکرده‌اند.


هیو لیپینکات، فیزیکدان و سخنگوی این ماموریت علمی، در یک کنفرانس خبری که روز پنجشنبه برگزار شد گفت: «در زمان پایان آزمایش احتمال یافتن ماده تاریک با این دستگاه احتمالاً کمتر از ۵۰ درصد و بیشتر از ۱۰ درصد است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر