کد خبر: 145184
A

امارات از پرتاب موفقیت آمیز ماه نورد راشد خبر داد

امارات امروز (یکشنبه) از پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر "راشد" به فضا خبر داد.

امارات از پرتاب موفقیت آمیز ماه نورد راشد خبر داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ خبرگزاری رسمی امارات (وام) امروز اعلام کرد که این کشور کاوشگر "راشد" را با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس، نخست وزیر امارات و حاکم دبی در مرکز هوافضای بن راشد شاهد پرتاب این کاوشگر بود و این اتفاق را جشن گرفت.

این سفر حدود ۵ ماه پس از پرتاب طول می‌کشد و "کاوشگر راشد" قرار است تا آوریل ۲۰۲۳ درون دهانه اطلس، که در لبه جنوب شرقی دریای سرما(Mare Frigoris) ماه قرار دارد، فرود آید.

کاوشگر راشد ماه نشین ژاپنی هاکوتو-آر(Hakuto-R) را بر روی پرتاب کننده «فالکون ۹» شرکت «اسپیس‌ایکس» حمل می‌کند.

قرار است که «کاوشگر راشد» با کاوش در نواحی جدید در سطح ماه، داده‌های جدیدی را در اختیار کل جهان قرار دهد.

برپایه این گزارش، کاوشگر راشد اولین ماه‌نورد امارات متحده عربی بوده و پس از استقرار توسط هاکوتو-آر، با دوربین‌های مختلف خود شروع به تصویربرداری از ماه کرده و محیط عجیب و غریب و دارای بار الکتریکی سطح آن را ترسیم می‌کند. انتظار می‌رود ماموریت این ماه‌نورد، یک روز قمری یعنی حدود ۱۴ روز زمینی به طول بینجامد.

این ماموریت چند ملیتی صبح امروز از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز شد.

حمد المرزوقی مدیر سازمان ماموریت‌های فضایی امارات متحده عربی شهریور ماه سال جاری در این باره گفته بود: ما آزمایش‌های ماه نورد را به پایان رسانده‌ایم و از نتایج آن راضی هستیم. ماه نورد با فرودگر سازگار شده و آماده پرتاب است.

بنا به گزارش دیجیتال ژورنال، این ماموریت اکتشافی ماه بخشی از استراتژی گسترده‌تر امارات متحده عربی برای تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در زمینه اکتشافات فضایی است. در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت ماه نوردی، امارات و ژاپن به جمع آمریکا، روسیه و چین به عنوان تنها کشورهایی خواهند پیوست که فضاپیما روی سطح ماه قرار داده‌اند.

امارات متحده عربی و ژاپن در بهمن ۱۳۹۹ با قرار دادن ماهواره‌ای در مدار مریخ برای مطالعه جو سیاره سرخ همکاری های فضایی با یکدیگر را آغاز کردند. امارات متحده عربی با صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن این کاوشگر را راه اندازی کردند.

امارات برنامه‌هایی برای ارسال پیشرفته‌ترین ماهواره تجاری خاورمیانه، برای تولید تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا دارد. همچنین هدف بلندپروازانه‌ای را برای ایجاد یک کولونی انسانی در مریخ تا سال ۲۱۱۷ برای خود تعیین کرده است.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر