کد خبر: 146668
A

نکاتی جالب درباره ماهواره‌های پرسروصدای اسپیس‌ایکس که نمی دانید

اسپیس‌ایکس با ماهواره های استارلینک بسیار خبرساز شده اما نکات زیادی راجع به این ماهواره‌ها وجود دارد که به احتمال زیاد نمی دانید.

نکاتی جالب درباره ماهواره‌های پرسروصدای اسپیس‌ایکس که نمی دانید

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در حالی که ماهواره های استارلینک به دلیل پرتاب هایی که اسپیس اکس سالانه انجام می دهد و بدون در نظر گرفتن تاثیراین ماهواره ها بر علم نجوم, و جنگ روسیه و اوکراین,سر فصل خبرها را به خود اختصاص داده اند, اما حقایق عجیب زیادی در مورد استارلینک وجود دارد که به آن توجه نمی شود.

نام استارلینک از کتاب «بخت پریشان» گرفته شده

به گفته بنیان گذار و مدیر اسپیس اکس, ایلان ماسک اسم "استارلینک" از رمان "بخت پریشان" نوشته جان گرین در سال ۲۰۱۲ گرفته شده. ماسک در سال ۲۰۱۸ در توییتر توضیح داد و نوشت:" برای کسانی که کنجکاواند, این نام از بخت پریشان(Fault in Our Stars) الهام گرفته شده."

این رمان داستان هازل لنستر ۱۶ ساله را که به سرطان لاعلاج مبتلا شده روایت می کند. در گروه پشتیبانی از سرطان هازل آگوستس که خود یک نوجوان مبتلا به سرطان است را ملاقات می کند و این دو عاشق هم می شوند. رمان به این واقعیت اشاره دارد که گر چه درد عاطفی بخشی از وجود انسان است اما ما این انتخاب را داریم که آن را با چه کسی شریک شویم.

استارلینک روی سیستم عامل لینوکس اجرا می شود

طبق صفحه منبع اسپیس اکس, ماهواره های استارلینک بر روی سیستم عامل متن باز لینوکس اجرا می شوند.

سیستم عامل لینکس در سال ۱۹۹۱ توسط لینوس توروالدز, مهندس نرم افزار فنلاندی, و به منظور ارائه یک سیستم عامل رایگان و عمومی که می توان آن را برای سخت افزارخاص هر کاربر شخصی سازی کرد ساخته شد.

سیستم عامل لینوکس به راحتی قابل شخصی سازی است و همین ویژگی آن را برای موارد خاصی مانند ماهواره های استارلینک ایده آل می کند. علاوه بر این, سیستم عامل های لینوکس محور می توانند از مخزن جهانی از برنامه ها و ابزار های منبع باز استفاده کنند که باعث نمونه سازی سریع سخت افزار و نرم افزار جدید می شوند.

استارلینک ۲.۰ بزرگتر است، خیلی بزرگتر

اسپیس اکس به تازگی مجوز استقرار ۷ هزار و ۵۰۰ ماهواره استارلینک ۲.۰ را از اداره هوانوردی فدرال(FAA) دریافت کرده.طبق گزارشات نسل دوم استار لینک بزرگ تر و کارآمد تر از پیشینیان خود است. ماسک در گفت گو با تیم داد از اوری دی استرونات(Everyday Astronaut's )گفت: نسل اول استارلینک ۵۷۳ پوندوزن داشت اما استار لینک ۲.۰، ۲ هزار و ۷۵۵ پوند(۱۲۵۰ کیلو) وزن دارد.

اسپیس اکس برای پرتاب استار لینک های بزرگتر به مدار شروع به استفاده از استار شیپ, موشک جدید مریخ و ماه خود خواهد کرد. استارشیپ همچنان در حال توسعه است, اما اسپیس اکس در حال برنامه ریزی برای آزمایش آن در مدار زمین در آینده ای نزدیک است.

ماهواره های استارلینک با لیزر ارتباط برقرار می کنند

گوین شات ول مدیر عامل اسپیس اکس در ۳۶ سمپوزیوم سالانه فضایی در سال ۲۰۲۱ به این موضوع اشاره کرد که از این به بعد تمام ماهواره های استارلینک به شبکه های متقاطع لیزری برای برقراری ارتباز با یکدیگر مجهز خواهند شد.

ماهواره های استار لینک در صورت فلکی به کمک این ویژگی می توانند داده های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

IMG_20221231_172813_244

به کمک این پیوندهای لیزری ترافیک اینترنت از ماهواره ای به ماهواره ی دیگر در فضا به اشتراک گذاشته می شود و نیازی به انتقال سیگنال ها به شبکه اینترنت زمینی نیست.

پیوندهای لیزری به استارلینک کمک می کند تا ارتباط اینترنتی را به دور ترین نقاط از جمله مناطق قطبی انتقال دهد.

بیانیه استقلال مریخ استارلینک

شرایط خدمات استارلینک شامل بخشی است که اشاره به این دارد که اگر اسپیس اکس به مریخ برسد و خدمات خود را در آنجا مستقر کند, این شرکت به هیچ دولتی در زمین وابسته نخواهد بود.

در شرایط خدمات استارلینک آمده است که" برای خدمات ارئه شده در مریخ یا انتقال به مریخ از طریق استارشیپ یا فضاپیماهای دیگر, طرفین مریخ را به عنوان سیاره ای آزاد می شناسند و هیچ دولت زمینی بر فعالیت های مریخی اختیار یا حاکمیت ندارد." و " اختلافات پیش آمده هنگام سکونت در مریخ از طریق اصول خودگردانی و حسن نیت حل و فصل می شود.

به گفته مدیریت این شرکت, اسپیس اکس برنامه دارد تا پیان دهه انسان ها را در مریخ مستقر کند.

استارلینک در قطب جنوب

خدمات اینترنتی استارلینک در بعضی از دور افتاده ترین نقاط کره زمین, از جمله قطب جنوب قابل دسترس است.

دانشمندان برنامه قطب جنوب ایالات متحده(USAP) در ایستگاه تحقیقاتی مک موردو این را امتحان کردند.در سپتامبر ۲۰۲۱ بنییاد ملی علوم ایالات متحده در توییتر نوشت: "دانشمندان برنامه قطب جنوب آمریکا تحت حمایت بنیاد ملی علوم در پوست خود نمی گنجند! استار لینک در حال آزمایش خدمات قطبی خود با پایانه کاربری جدید در ایستگاه مک موردو است که باعث افزایش پهنای باند و اتصال برای پشتیبانی علمی می شود."

اسپیس اکس از اسپتامبر۲۰۲۱ با اولین پرتاب در ساحل غربی در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا شروع به پرتاب ماهواره در مدار قطبی کرد. ماسک در ژوئیه ۲۰۲۲ در توییتر نوشت" این پرتاب های قطبی باعث پوشش کل زمین می شود( اگر توسط دولت آن کشور تایید شود).

استارلینک دلیل مشاهده یوفو است

خط ماهواره های استارلینک در آسمان بسیار عجیب به نظر می رسد. با اینکه اسپیس اکس برای کم نورتر دیده شدن استارلینک در آسمان شب قدم هایی برداشته, اما این ماهواره بعد از پرتاب به سمت مدار بسیار نورانی است.

بارها پیش آمده که خط ایجاد شده توسط ماهواره استارلینک با یوفوها اشتباه گرفته شود و ایستگاه های محلی تماس های زیادی از شاهدان مبهوت دریافت کرده اند که بسیار خبر ساز شده.

IMG_20221231_173043_355

جدا از اشتباه گرفته شدن با سفینه فضایی این مشاهدات باعث ایجاد مسئله مشکل ساز دیگری هم شده: خراب شدن آسمان شب برای ستاره شناسی.اتحادیه بین المللی نجوم حتی از سازمان ملل خواسته برای محافظت از آسمان شب در برابر ماهواره های استارلینک اقدامات لازم را انجام دهد.

نیروی هوایی ایالات متحده از استارلینک در رزمایش نظامی استفاده کرده

با اینکه استارلینک بیشتر بخاطر اینترنت پهن باندی که به نقاط دور افتاده ارئه می دهد معروف است, اما این ماهواره کاربرد دیگری هم دارد: ارائه اتصال برای سرمایه های نظامی.

استارلینک درجریان جنگ بین روسیه و اوکراین به طور گسترده توسط نیروهای اوکراینی استفاده می شود, اما ارتش ایالات متحده هم به استفاده از استارلینک چشم دوخته.

در سال ۲۰۲۰ نیروی هوایی ایالات متحده و اسپیس اکس برای برگذاری یک رزمایش نظامی با یکدیگر همکاری کردند. در این عملیات ماهواره های استارلینک داده هایی را با نیروی هوایی ایالات متحده به اشتراک گذاشتند که این نیروها به کمک آن توانستند یک موشک و هواپیمای بدون سرنشین را مورد هدف قرار دهند.

از آن زمان اسپیس اکس پروژه ی مشترکی با استارلینک به نام استارشیلد راه اندازی کرده که به صورت اختصاصی در اختیار ارتش ایالات متحده و اژانس های مربوط به آن قرار می گیرد. به گفته صفحه استارشیلد در اسپیس لینک استارشیلدبا ارائه "قابلیت رمزگذاری با اطمینان بالا برای محموله های محرمانه و پردازش داده ها به صورت ایمن سطح امنیتی بالاتری نسبت به استار لینک ارائه می دهد و خواسته های سخت گیرترین دولت جهان را برآورده می کند".

سیگنال های استارلینک برای استفاده به عنوان سرویس مکان یاب

در سال های اخیر اسپیس اکس برای استفاده از ماهواره های استارلینک به عنوان سرویس موقعیت یاب, تعیین مسیر و زمانبندی مشابه جی.پی.اس درخواست هایی دریافت کرده اما ایلان ماسک مدیر اسپیس اکس تا به حال این پیشنهادات را رد کرده.

با این حال گروهی از محققان در دانشگاه تگزاس واقع در آستین دراکتبر ۲۰۲۲ با مهندسی معکوس سیگنال های ماهواره استارلینک راهی برای این کار پیدا کرده اند. آنها فهمیدند سیگنال های دریافتی مکرر از استارلینک که برای اتصال کاربران از زمین به ماهواره طراحی شده, می تواند برای ایجاد یک سیستم مسیریاب استفاده شود.

تاد هامپریس از دانشگاه آستین در گفت گو با بررسی فناوری ام.آی.تی گفت:" این چارچوب به قدری رایج است که می توانیم آن را در هرنوع سیگنال زمینی فرازمینی اعمال کنیم." در حین پرواز یاد می گیرد, به شما می گوید چه چیزی در حال انتقال است و اینکه کجا قرار دارید.

چین برای کنار زدن استار حمله اتمی را شبیه سازی کرده

با توجه به استفاده مکرر از ماهواره های استارلینک به عنوان نیروهای نظامی, خیلی از رقبای ایالات متحده نگرانی هایی راجع به این ماهواره فضایی دارند.

در واقع, گروهی از محققان چینی در موسسه فناوری هسته ای شمال غرب, موسسه ای که توسط ارتش آزادی بخش خلق اداره می شود, اخیرا مقاله ای منتشر کرده که در آن راه های نابودی یا غیرفعال کردن استارلینک موردبحث قرار می گیرد.اما راه حل آنها چیست؟ انفجار سلاح هسته ای در فضا. به گفته روزنامه صبحگاهی چین(SCMP) محققان در مقاله ای در مجله چینی تکنیک های هسته ای(Nuclear Techniques ) نوشته اند که انفجار هسته ای ۱۰ مگاتنی به قدری قوی است که "تابش قوی ابر زباله ای می تواند باعث خرابی فضاپیماهایی که در شعاع آن حرکت می کنند شود یا حتی باعث آسیب مستقیم و در نهایت تخریب آن شود."

منبع: خبرآنلاین 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر