کد خبر: 147918
A

شمایل گرگ ها در ۵۷۰۰۰ سال چگونه بود؟ +عکس

یک توله گرگ که به مدت ۵۷۰۰۰ سال به طور بی عیب و نقصی در یخبندان دائمی نگهداری می شد، سرانجام اسرار خود را فاش کرد، از جمله اینکه چگونه مرده و چگونه برای مدت طولانی تنها مانده است. گرگ خاکستری مومیایی شده (Canis lupus) که یک ماده بود، توسط معدنچی که در یخبندان دائمی کار می کرد در یوکان پیدا شد.

شمایل گرگ ها در ۵۷۰۰۰ سال چگونه بود؟ +عکس

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ یک توله گرگ که به مدت ۵۷۰۰۰ سال به طور بی عیب و نقصی در یخبندان دائمی نگهداری می شد، سرانجام اسرار خود را فاش کرد، از جمله اینکه چگونه مرده و چگونه برای مدت طولانی تنها مانده است. گرگ خاکستری مومیایی شده (Canis lupus) که یک ماده بود، توسط معدنچی که در یخبندان دائمی کار می کرد در یوکان پیدا شد.

291

بسیاری از انواع مطالعات، از جمله تاریخ‌گذاری رادیوکربن، جمع‌آوری نمونه DNA، و اندازه‌گیری سطح ایزوتوپ و اکسیژن، زمان مرگ توله گرگ را تأیید کردند.

این کامل ترین نمونه گرگ عصر یخبندان است که تاکنون کشف شده است. تمام بافت های نرم، مو، پوست، حتی بینی کوچکش همگی حفظ شده بودند. کامل است و این یک چیز بسیار نادر است.

اسکن اشعه ایکس از اسکلت و دندان ها نشان داد که Zhùr (به معنای گرگ در زبان هان مردم بومی Tr’ondëk Hwëch’in) تنها هفت هفته داشت که درگذشت.

مومیایی ژور برای دانشگاهیان بسیار مهم است زیرا در آمریکای شمالی پیدا شد و کامل‌ترین گرگ عصر یخبندان است که تاکنون یافت شده است.

این به محققان فرصتی منحصر به فرد داد تا ببینند گرگ ها برای اولین بار در آمریکای شمالی در کجا ظاهر شدند و به دست آوردن و بررسی استخوان ها را آسان کرد. با این حال، داشتن چنین نمونه کاملی به دانشمندان این فرصت را داد تا بررسی کنند که گرگ های عصر یخبندان چه چیزی مصرف می کردند.

محققان در نهایت توانستند رژیم غذایی ژور را بازسازی کنند، البته نه با استفاده از معده، بلکه از معاینه استخوان‌ها استفاده کردند.

ژور در طول زندگی کوتاه خود عمدتاً یک شکارچی آبزی بود و ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا شینوک را می خورد که در حال حاضر در رودخانه کلوندایک تخم ریزی می کند. برای گرگ های معاصر، که غذای خود را در آلاسکا با فصول تغییر می دهند، غیرعادی نیست.

نحوه مومیایی شدن جوجه ژور و دلیل رها شدن او دو تا از بزرگترین سوالات بی پاسخ پیرامون او هستند. به گفته محققان، او زمانی به قتل رسید که لانه بر روی او افتاد. این امر باعث حفظ استثنایی استخوان ها می شود زیرا بلافاصله در یک محیط کاملاً بسته و سرد غرق می شدند.

چنین اکتشافاتی ممکن است با گرم شدن سیاره و شروع ذوب شدن یخ های دائمی و آشکار شدن اسرار آن رایج تر شوند.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر