کد خبر: 148868
A

از گروه شبه‌نظامی واگنر چه می‌دانیم؟

یوگنی پریگوژین، مردی که به او لقب «آشپز پوتین» را داده‌اند این روزها در اوکراین و تعدادی دیگر از کشورها از جمله کشورهای افریقایی ارتشی خصوصی و ده‌ها هزار نفره به نام «واگنر» را اداره می‌کند. این گروه چیست؟ چه مأموریتی دارد و چرا سازمان ملل متحد و دیگر کشورها آن را به یک گروه جنایتکار معرفی می‌کنند.

از گروه شبه‌نظامی واگنر چه می‌دانیم؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گروه واگنر، یک ارتش خصوصی روسی که زیر نظر افراد بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین اداره می‌شود این روزها در حال قدرتنمایی در اوکراین است و تلاش می‌کند برخی اهدافی را که ارتش روسیه در دستیابی به آن‌ها ناکام بود، محقق کند. روش‌های بی‌رحمانه گروه واگنر برای کسب پیروزی و همچنین استفاده از سربازانی که بخشی از آن‌ها زندانیانی هستند که در ازای پذیرش جنگیدن برای روسیه در اوکراین آزاد شده‌اند توجه بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کارشناسان را به خود جلب کرده است.

گروه واگنر علاوه بر اوکراین در مناطقی دیگر از جهان نظیر سوریه و کشورهای افریقایی حضور دارد.هفته گذشته وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکت نظامی روسی گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین را به عنوان یک گروه «جنایی فراملی مهم» خوانده و آن را به فهرست تحریم‌های این وزارت‌خانه اضافه کرده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: با این تصمیم حامی جنگ در اوکراین هدف قرار گرفته و 8 نفر٬ 16 شرکت و 4 هواپیمای مرتبط با گروه واگنر نیز تحریم خواهند شد. بنابر اعلام این وزارت‌خانه٬‌ پرسنل واگنر در فعالیت‌های مجرمانه از جمله اعدام‌های دسته جمعی، تجاوز جنسی، کودک‌ربایی و آزار فیزیکی در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی و مالی شرکت داشتند. پیش از این جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفته بود که وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت نظامی روسی گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین را به عنوان یک گروه جنایی بین‌المللی می‌شناسد. اما گروه واگنر از کجا و برای چه مأموریتی به وجود آمد؟

  • گروه واگنر یک گروه شبه نظامی وابسته به کرملین است که حضور فعالی در اوکراین و قاره افریقا دارد.
  • این گروه در اوکراین در راستای اهداف ولادیمیر پوتین و در افریقا، در ازای دریافت دستمزدهای کلان یا حق امتیاز تجارت‌های پرسود برای دولت‌های محلی می‌جنگد.
  • تریسی جرمن، استاد امنیت و مناقشه‌ها در دانشگاه کینگز کالج لندن به بی‌بی‌سی می‌گوید اولین عملیات این گروه به کمک به دولت روسیه برای اشغال شبه جزیره کریمه در سال 2014 بود.
  • بر اساس گزارش وزارت دفاع بریتانیا گروه واگنر در حال حاضر با 50,000 سرباز یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های کارزار تهاجمی روسیه علیه اوکراین را تشکیل می‌دهد.
  • شبه نظامیان واگنر اخیرا با تسخیر شهر سولدار در 20 کیلومتری شمال شهر استراتژیک باخموت در شرق اوکراین، اولین پیروزی نظامی قابل توجه روسیه پس از چند ماه رقم زده‌اند.
  • ریاست این گروه شبه نظامی را یوگنی پریگوژین، الیگارش روس بر عهده دارد.
  • به پریگوژین به دلیل ریاست مجموعه کیترینگ‌هایی که برای کرملین غذا تهیه می‌کردند لقب «آشپز پوتین» داده شده است.
  • دامنه فعالیت‌های واگنر صرفا به اوکراین یا مناطق دیگری که روسیه حضور مستقیم زمینی دارد محدود نمی‌شود.
  • در سال 2015 واگنر در سوریه و در کنار ارتش بشار اسد مبارزه می‌کرد و حفاظت از برخی تأسیسات نفتی سوریه به این گروه سپرده شده بود.
  • در سال‌های اخیر شواهد زیادی از حضور شبه نظامیان واگنر در قاره افریقا دیده شده است.
  • این شواهد نشان می‌دهد شبه‌نظامیان واگنر در لیبی، جمهوری آفریقای مرکزی، موزامبیک، مالی و اخیرا در بورکینافاسو حضور نظامی دارند.
  • این گروه از سوی کارشناسان نظامی به دلیل استفاده از تاکتیک‌های خشن و بی‌رحمانه شناخته می‌شود و سازمان ملل می‌گوید واگنر در افریقا دست به جنایت‌های بشری زده است.

یافته‌های تحقیقات بازرسان سازمان ملل متحد در سال 2022 نشان می‌داد آن‌ها در آفریقای مرکزی طی یک عملیات بزرگ نظامی که چند ماه قبل برگزار شد، تعدادی از غیرنظامیان را کشته‌اند، خانه‌ها و اموال آنان را غارت کرده و نمازگزاران یک مسجد را به گلوله بسته‌اند.

در گزارش تحقیقی بازرسان سازمان ملل که براساس فیلم‌ها، تصاویر و گفت‌وگو با شاهدان و مقامات محلی گردآوری شده، جنایات منتسب به روس‌ها شامل مواردی نظیر «کشتار بدون درنظر گرفتن نظامی یا غیرنظامی بودن افراد» و «غارت در ابعاد وسیع حتی غارت سازمان‌های حقوق بشری» مستقر در افریقا می‌شود.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر