کد خبر: 104541
A

وزیر ورزش: نه به ایران اجازه پخش مسابقات را می دهند و نه میزبانی

سلطانی فر: برای گرفتن میزبانی بحرین لابی کرده بود

وزیر ورزش: نه به ایران اجازه پخش مسابقات را می دهند و نه میزبانی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عبور از دو در و رسیدن به اتاق نه چندان بزرگی که می گویند خیلی از تصمیمات فوتبالی در آنجا گرفته می شود.آن استقلالی هایی که می گویند وزیر پرسپولیسی است و پرسپولیسی هایی که می گویند وزیر استقلالی؛ذهنیت خوبی به این اتاق ندارند.

اتاق شلوغ است و با عکس های خوب وزیر از دید و بازدید هایی که رفته،چند تا جام و کتاب و پرده هایی که معمولا کشیده هستند و اجازه نمی دهند تا نور به فضای اتاق رخنه کند.

رنگ قهوه ای و نسکافه ای استفاده شده در داخل اتاق وزیر باعث شده کمی فضا دلگیر شود.یک میز کار کنار اتاق برای رسیدگی به کارهای شخصی و یک میز هم برای جلسه.مسعود سلطانی فر در راس میز جلسه نشست،خوش‌آمد گفت و خواست تا خیلی سریع سوال ها پرسیده شود.مثل همیشه نبود و در ظاهر کمی عصبی؛البته خودش تکذیب می کرد و در طول مصاحبه سعی بر این داشت تا القا کند هیچ اتفاقی ذهن‌اش را به هم نریخته است و کاملا کنترل امور را در دست دارد.همان اول مصاحبه گفت:«می دانم که همه سوال های‌تان فقط از استقلال و پرسپولیس است!»اما این طور نبود و سوال درباره دو تیم پایتخت بخشی از سوالات مصاحبه را تشکیل می داد.

*بدون شک داغترین بحث روزهای پایانی سال قبل میزبانی بحرین و عربستان از تیم های ایرانی است.مثل همیشه فدراسیون می گفت که مشکلی پیش نمی آید اما حالا و طبق اعلام AFC عدم حضور تیم های ایران به منزله انصراف آنها خواهد بود.

ابتدا تبریک می گویم فرا رسیدن سال جدید را به همه هم میهنان عزیزم در سراسر جهان به خصوص اصحاب رسانه.حلول سال جدید امسال مصادف شده با ماه مبارک شعبان که این     پیش درآمدی باشد برای اینکه آماده شویم برای ماه مبارک رمضان.عرض من درباره سوال شما این است که این مسائل ارتباط مستقیم به فدراسیون فوتبال دارد و فدراسیون محوریت این قضایا است و پاسخگو خواهد بود.این موضوع شامل چند بحث خاص می  شود.تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی سه بازی مهمان بود و یک بازی را هم در داخل ایران انجام داد ولی حالا شرایط فرق می کند و میزبانی از سه بازی بسیار ارزشمند است.به خصوص در بازی با عراق و بحرین.در بازی با بحرین و یک پنالتی و آن داستان های عجیب و غریب و حاشیه ها که همیشه گرفتارش هستیم و در بازی با عراق هم که در دقیقه 93 بازی را واگذار کردیم آن هم با اشتباه در انتخاب بازیکنان و شرایطی سخت.البته بنده اعتقاد دارم که فوتبال ما توانایی زیادی دارد و ظرفیتش بالاست.تیم هنگ کنگ و کامبوج را که در هر کجای جهان بازی کنیم مشکلی ندارد.بحرین هم گاهی گربه سیاه ما شده است اما با نگاهی به مجموعه بازیکنانی که داریم می توانم بگویم که دو تا تیم ملی هستند و در هر پست دو تا بازیکن خوب داریم.

*این اتفاقاتی که افتاده است را می شود به مسائل سیاسی ربط داد.

بله قطعا.در روز 5 مارس نامه ای زده شد.در حقیقت یک هفته قبل از تصمیم گیری نهایی ای اف سی.برای ما با صراحت نوشته بودند که به دلیل تحریم،مسائل لجستیکی،ملی،بازرگانی و حق پخش امکان میزبانی وجود ندارد.

*کرونا چطور؟

کرونا هم مزید بر علت شد.این وظیفه فدراسیون بود.اگر ما دخالت می کردیم می گفتند چرا فدراسیون دخالت کرده است؟اگر دخالت نمی کردیم حرف دیگری می زدند.در نامه با صراحت آمده بود که به دلیل تحریم ها میزبانی را به ما نمی دهند.البته فدراسیون بلافاصله پاسخ های لازم را داد.ما سال قبل و با وجود همه این تحریم ها میزبان کامبوج بودیم و اتفاقی هم نیفتاد اما بهانه اصلی شان تحریم بود و بعد از آن کرونا.خب همه می دانیم که تا به امروز بیش از 62 هزار کشته داده ایم،یک میلیون و خرده ای مبتلا شده اند و روزانه تعداد زیادی تست می دهند.40-50 شهر ایران در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند با همه اینها رییس بحرینی ای اف سی دوست داشت که بازی ها را به کشور خودش ببرد.

عکاس: راحله کرمی

*برای میزبانی دیر اقدام نکردیم؟

نباید مردم را گمراه کنیم.همه این استعلام ها محدودیت زمانی دارد و اگر یک روز دیرتر می فرستادیم حتی از ما مدارک هم قبول نمی کردند.تا جایی که می دانم همه اقدامات در زمان خودش انجام شده است.این‌ها دنبال بهانه بودند که میزبانی را بگیرند.بهترین بهانه شان هم همین تحریم بود.بله ما به خاطر تحریم ملاحظاتی داریم و همین الان هم پول یک بازیکنی که علیه فوتبال ایران حکم گرفته است را نمی توانیم از مجاری رسمی پرداخت کنیم.

*پس ما می رویم و در بحرین و عربستان بازی می کنیم؟

طبیعتا و در شرایط فعلی باید برویم مگر اینکه موفق شویم با توجه با اقداماتی که انجام داده ایم منتظر اتفاق های بهتری باشیم.ای اف سی یکی دو سال قبل و پس از اختلاف بین ایران و عربستان تصمیم به این گرفت که بازی های ما در کشور ثالث انجام شود.حالا اما بازی ها  متمرکز شده است.البته ما منتقد این هستیم که چطور می شود هسته میزبانی را به عربستان و هندی بدهند که فوتبالش حتی در سطح اول آسیا هم نیست.ما بلافاصله بعد ازاینکه شنیدیم،حتی قبل از ابلاغ رسمی کارهای خودمان را انجام دادیم.اما این کار ریشه ای سیاسی دارد و خیلی ها در ایران عوام فریبی می کنند.نامه هایی که ما زده ایم موجود است و در رسانه ها منتشر شده است.رای میزبانی بحرینی ها روز جمعه اعلام شده است در حالی که ما نامه های خودمان را روز دوشنبه یا سه شنبه فرستاده بودیم.هم به شیخ سلمان و هم به اینفانتینو.ما نامه ای را هم از طریق دکتر ظریف ارسال کردیم و می خواهم بگویم که قبل از اعلام رای مکاتبات خودمان را انجام داده بودیم.

*این محتمل است که در کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خودشان را از قبل گرفته بودند،درست است؟

من روی این قضیه یقین داریم.لابی های گسترده ای انجام شده است.البته ما خبر مستند نداریم اما نمی شود ظرف چند روز همه این تصمیمات را گرفت.آنها از کشورها خواسته بودند تا برای میزبانی اعلام آمادگی کنند.آن طور که ما متوجه شدیم کامبوج،عراق و هنگ کنگ انصراف داده بودند و حتی از میزبانی بحرین استقبال کرده بودند.برای کامبوج و هنگ کنگ که فرقی نمی کرد در چه کشوری بازی کنند،عراق هم که اوضاع مناسب میزبانی ندارد.بحرینی ها هم که لابی های خودشان را کردند.

*و فدراسیون ما بیشتر درگیر انتخابات بود؟

بالاخره فردی که خودش سرپرست بود و خودش را شانس ریاست می دانست تصور نمی کرد که این اتفاقات بیفتد.ما با وجود اینکه یک پست نایب رییسی در آسیا داریم اما باید قبول کنیم که نفوذی در ای اف سی نداریم.

*تحلیل شما این است که ما سودی از نایب رییسی مهدی تاج نبرده ایم؟

این پست،پست مهمی است و مردم هم انتظار دارند که ایشان در این پست فعال تر شوند و در این زمینه از جایگاه ورزش کشور دفاع کنند.

*ولی هیچ اتفاقی نیفتاده است.ضمن اینکه ما در انتخابات کمیته ها هم نتوانسته ایم آن طور که باید نفوذ کنیم.گاهی آدم هایی معرفی شده اند که هیچ پستی نگرفته اند.بعضی از آنها حتی انگلیسی هم بلد نیستند.

اینکه انگلیسی بلد نیستند ضعف بزرگی است.من این حرف را با صراحت گفته ام.منافع ملی یک کشور برای مردم آن کشورباید در اولویت باشد.ما اصلا کاری نداریم که فلانی و فلانی یا چپ و راست و این رنگی و آن رنگی وجود دارند.وقتی منافع ملی وسط می آید مردم به این بلوغ می رسند که باید آن منافع در اولویت باشد.البته ما در خیلی از عرصه ها این طور هستیم اما بعضا می بینیم کسانی که به عنوان نماینده های مجموعه ای یا سازمانی ورزشی حضور دارند تعصبات لازم را ندارند.من یک چیز بگویم؟خیلی ها دلشان نمی خواست اساسنامه فدراسیون فوتبال تایید شود.

*در داخل ایران و از مسولان فوتبال؟

خیلی ها.من داخل ایران را می گویم.این پاسخ من است.سیزده – چهارده سال فوتبال ما بلاتکلیف بود و من نمی دانم که چطور در این سال ها دو بار انتخابات برگزار شده و به تایید ای اف سی و فیفا هم رسیده است! اگر آن دو تا درست بوده پس چرا سال قبل اجازه نداند انتخابات برگزار شود؟اگر درست بوده پس چرا اساسنامه تایید نمی شد؟خیلی ها دوست نداشتند این اساسنامه تایید شود.دوست داشتند دوباره همه چیز به سمت کمیته انتقالی و ... برود.ما بیش از یک سال درگیری داشتیم تا بتوانیم اساسنامه را خط به خط و با توجه به استانداردهای فیفا و قوانین کشور تطبیق بدهیم که خدا را شکر این اتفاق افتاد.من با قاطعیت می گویم که این یکی از بزرگترین دستاوردهای ما بود که پس از سال ها بلاتکلیفی به سرانجام رسید.ضمن اینکه پس از آن یک انتخابات آزاد و بدون حاشیه را برگزار کردیم.خیلی ها گمان می کردند که این انتخابات به جنجال کشیده می شود اما همه دستگاه ها خوب عمل کردند و بخش های حقوقی هم وظایف خودشان را به خوبی انجام دادند.

*مثل دلخوری علی کریمی و ...

من این سوال شما را جواب نمی دهم! در همه انتخابات کسانی که می بازند منتقد می شوند و دیگران را متهم می کنند.متهم به اعمال نفوذ و خیلی چیزهای دیگر.کدام یک از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پس از شکست رسما اعلام کرده اند که من صلاحیت ام کم بود و مردم رویکرد مثبتی به من نداشتند و من باختم؟باختم و بدم باختم!

*خودتان موافق حضور فوتبالی ها در فوتبال بودید؟

من اعتقاد داشتم که این اتفاق خوبی بود که فدراسیون ما روزی به دست فوتبالی ها بیفتد.یک بار آنها می آمدند و و در صحنه کار اجرایی قرار می گرفتند و عیارشان سنجیده می شد.اعتقاد داشتم که خیلی خوب می شد که یک قهرمان ملی یا یک پیشکسوت رییس فدراسیون می شد.حالا این اتفاق نیفتاده و اتفاق خوشایندی برای دیگران نبوده است.در این انتخابات صغیر و کبیر همه بر این عقیده بودند که وزارت ورزش وسط ایستاده است و گزینه ای ندارد.زحمتی که ما برای اساسنامه کشیدیم کار سنگینی بود و نمی خواستم انتخابات به حاشیه برود و گفتیم بی طرف باشیم تا خود فوتبالی ها انتخابات شان را برگزار کنند.

*چند روز پیش هم آقای آجرلو بیانیه داده بودند که ...

من اصلا نمی خواهم درباره فرد حرف بزنم.من پدر ورزش هستم و اگر بخواهم هر روز درباره این مسائل حرف بزنم نمی توانم برای ورزش پدری کنم.

*در خصوص سایر فدراسیون ها چطور؟هیچ وقت گزینه ای نداشتید؟حتی بعضی ها بودند که در انتخابات اخیر خودشان را گزینه وزارت ورزش و جوانان معرفی می کردند.

مشکل همین است.در یکی از انتخابات فردی خودش را گزینه وزارتخانه معرفی کرده بود در حالی که بنده اصلا ایشان را ندیده بودم! حتی عکس اش را هم ندیده ام.همین حالا اگر عکس دو نفر را کنارهم بگذارید و بگویید یکی از آنها کاندیدای فلان فدراسیون بوده است محال ممکن است من آن طرف را بشناسم.

*دریک سال گذشته هواداران فوتبال منتقد مدیریت در استقلال و پرسپولیس بوده اند.اتفاقی که آسیبش را شما بیشتر از همه خورده اید.

یک سری افراد در فضای مجازی هستند که هواداران را تحریک می کنند.نفراتی که مقابل وزارت خانه و مجلس تجمع کرده بودند به زور 50 نفر می شدند که با تحریک و البته پول آمده بودند.این را نیروی انتظامی گزارش کرده است که عده ای پول گرفته بودند تا چنین کاری را انجام بدهند.نفراتی که مقابل مجلس تجمع کرده بودند همان هایی بودند که مقابل وزارت خانه آمده بودند.

*البته فقط در فضای مجازی نیستند و ...

اجازه بدهید من توضیح بدهم.استقلال و پرسپولیس در سه – چهار سال گذشته به بهترین شکل ممکن اداره شده اند.بدون یک ریال اعتبارات دولتی،بدون یک دلار سهمیه ارزی،بدون یک ریال حق پخش و بدون یک ریال حق فروش بلیت در یک سال گذشته که به دلیل کرونا امکان حضور تماشاگران وجود نداشت.ورزشگاه مرغوبکار برای استقلال و ورزشگاه درفشی فر برای پرسپولیس یک برگه کاغذ نداشتند که مالکیت شان را ثابت کنند.آنها معارض داشتند و با مکافات زیاد به دادگاه رفتیم و ادعاهایی که وجود داشت را رد کردیم تا توانستیم برای این دو باشگاه و زمین های شان سند بگیریم.حسابرسی های زیادی را انجام داده ایم و خیلی از بدهی ها را داده ایم.الان این دو باشگاه آماده ورود به بازار مالی هستند.

 

مگر می شود پول پرسپولیس را برای استقلال خرج کرد؟حساب و کتاب ها مشخص است و در این سال ها سازمان حسابرسی به عنوان یک نهاد مستقل کارهای خودش را انجام داده است.ریالی این طرف و آن طرف نمی شود.

*مدیریت و حضور آدم های مختلف در باشگاه چطور؟

در مقایسه با دوره ای که گذشت ما قانون منع به کارگیری بازنشسته ها را  داشتیم که به تصویب مجلس هم رسیده بود.خیلی جالب است که از مجلس روی ما فشار می آورند که چرا تغییرات انجام نمی شود! خب من باید چه کار می کردم؟یک سال بعد قانون منع به کارگیری دو شغله ها آمد.ما در هیات مدیره آدم بیکار نداشتیم.نفراتی داشتیم که از روی علاقه و به صورت پاره وقت در هیات مدیره بودند. ما حتی مجبور شدیم یک سری دیگر را کنار بگذاریم.ضمن اینکه فضای مجازی در این سه – چهار سال قابل قیاس با سال های قبل نیست.یک تیم صدر است و یک بازی را می بازد و به رده سوم جدول سقوط می کند.همه حمله می کنند که مربی عوض شود،مدیرعامل عوض شود و وزیر عوض شود.این یعنی بی ثباتی.اگرتغییرات انجام نشود که در فضای مجازی شروع می کنند آدم های با شخصیت را تخریب کردن.آدم هایی که خانواده دارند و شخصیت دارند.بدترین فحش های ناموسی را به آنها می دهند،عکس شان را منتشر می کنند،شماره های شان را پخش می کنند و این بنده خداها استعفا می دهند و می روند.

* مثلا رسول پناه یا سعادتمند از سر اجبار سرپرست و مدیرعامل پرسپولیس و استقلال شدند؟

اجبار نه،اما هر اجباری الزاماتی دارد.سعادتمند بازنشسته نبود و رسول پناه هم دولتی.او دندانپزشک من هم نبود.ایشان با جعفر کاشانی درباشگاه شاهین بودند و بنده هم از گذشته شناختی داشتم.یک چیز دیگر هم بگویم که ایشان دندان پزشک بنده هم نبودند.یک سری حرف های بی ربطی بعضی ها می زنند که اصلا معنی ندارند.آقای رسول پناه حتی درتهران هم مطب ندارند.

*و تا به حال هم دندان شما را درست نکرده اند.

اصلا عجیب است و یک سری حرف های عجیبی زده می شود که هیچ پایه و اساسی ندارد.

*پس رسول پناه چطور مدیر عامل پرسپولیس شد؟

گفتم که ایشان با مرحوم کاشانی در باشگاه شاهین بودند.ابتدا عضو هیات مدیره و البته عضو علی البدل بودند و با تشخیص اعضای هیات مدیره به سرپرستی رسیدند.

*اما پرسپولیس یک تیم بزرگ است.

ایشان علاقمند بودند و کارشناس دادگستری،پزشک و عضو علی البدل.

*هر کسی علاقمند باشد می تواند بیاید سرپرست باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس شود؟

عرض کردم که پس از یک سال عضو علی البدل بودن و با تشخیص هیات مدیره این اتفاق ها افتاد.ایشان غیر از آن فیلمی که منتشر شد اتفاقا زحمات زیادی هم کشیدند و یک جورهایی زندگی شان را برای پرسپولیس گذاشتند.قرار هم نیست ما هیات مدیره ای را بگذاریم که هیچ اختیاری از خودشان نداشته باشند.مدیرعامل هم بنده انتخاب نمی کنم و اعضای هیات مدیره بر اساس قانون تجارت خودشان تصمیمات لازم را گرفته اند.

*یک سری از هواداران مطالباتی دارند که یک مطالبه عمومی به حساب می آید.خیلی از مدیران هستند که می آیند،هزینه می کنند و می روند،بدون اینکه پاسخگوی هزینه هایی که کرده اند باشند.

درباره آنها اقدامات قانونی لازم انجام خواهد شد.مدیر و اعضای هیات مدیره باید پاسخگوی کارهای خودشان باشند و متناسب با اختیاراتی که داشته اند پاسخ خواهند داد.هر مدیری اگر خارج از چارچوب وظایف خودش تصمیماتی گرفته باشد موظف به پاسخگویی خواهد بود و دستگاه های نظارتی هم خودشان پیگیر این موضوع هستند.

*الان مثلا بودیمیر یا پروپئیچ.اگر با این دو بازیکن توافق می کردند قطعا هزینه های کمتری را باید پرداخت می کردند.

در هر صورت نهادهای نظارتی دارند روی پرونده کار می کنند.سازمان بازرسی،وزارت اطلاعات،دیوان محاسبات و ...آمدند و نشستیم و یک سری ضوابط را نوشتیم که برای انعقاد قرارداد این چارچوب ها باشد.مطمئن باشید که نهادهای نظارتی مشغول فعالیت هستند اما نمی شود در بوق و کرنا کرد و بگوییم آقای ایکس را صدا کرده ایم  و ...تا زمانی که جرمی ثابت نشود نمی شود چیزی را نهایی اعلام کرد.از مدت ها قبل نهادهای نظارتی دارند روی این موضوع کار می کنند.

*کار در دو باشگاه گاهی به جایی می رسد که از هواداران درخواست کمک می کنند.این اتفاق خوبی نیست.

آن تصمیمی است که درباشگاه خودشان می گیرند و من جزییات را نمی دانم.

*سوالی که خیلی از هواداران پرسپولیس می پرسند این است که این تیم با این همه درآمد در دو – سه سال اخیر چرا همیشه بدهکار است.حتی ذهنیتی که وجود دارد این است که چرا پول پرسپولیسی ها خرج استقلالی ها می شود!

اصلا مگر می شود چنین کاری را انجام داد؟حساب و کتاب ها مشخص است و در این سال ها سازمان حسابرسی به عنوان یک نهاد مستقل کارهای خودش را انجام داده است.ریالی این طرف و آن طرف نمی شود.پرسپولیس از درآمدی که داشته حتی یک دلار هم نتواسته به دلیل تحریم ها بگیرد.در همین مسابقات فینال لیگ قهرمانان من با اینفانتینو مفصل حرف زدم.نبی و تاج و بهاروند هم بودند.به اینفانتینو گفتم که فدراسیون فوتبال ما بدهکار است و پولی ندارند.او گفت که این مسائل را درک می کند اما مشکل بانکی دست او نیست و هیچ بانکی حاضر نمی شود مراودات بانکی با ایران داشته باشد.

*ظاهرا اینفانتینو جلسه ای را هم با ترامپ در ژاپن داشته است که محوریت آن ایران بوده است.

بنده خبر ندارم اما آخرین مکاتبه ما همان 29 آذرماه بود.ای اف سی هم همین طور.خب متاسفانه کانال هایی هستند که اطلاعات اشتباهی می دهند.کانال هایی داریم که ادمین های آن یک نفر است و استقلالی ها و پرسپولیسی ها را به جان هم می اندازد.ادمین آن هم در ایران نیست.بنده خدا هواداران هم که خیلی از این مسائل را باور می کنند.

خیلی از مردم نگران پرونده مارک ویلموتس هستند. توضیحی درباره آخرین جزئیات این پرونده می دهید.

وقتی این رای ناعادلانه صادر شد بسیاری از وکلای زبردست وقتی این قرارداد را دیدند همگی اذعان داشتند که این یک رای ناعادلانه است.بنده هم احساس کردم که رقم،رقم سنگینی است و گفتم وکیل این پرونده چه کسی بوده است که گفتند شخصی به نام لوودیک که بعدا فهمیدم آدم عجیب و غریبی است.بنده احساس کردم اگر وارد نشوم و از ظرفیت های نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه بهره نگیرم اتفاق های بدی خواهد افتاد.خوشبختانه آنها هم قبول زحمت کردند و وارد پرونده شدند.سرکار خانم جنیدی،آقای علومی،دکتر بهاروند،وثوق احمدی،یک وکیل خارجی همگی مشورت های لازم را به تیم حقوقی می دادند.تیم حقوقی ما لایحه لازم را تنظیم و ارسال کردند که باعث شدند کار خوب پیش برود.آنها خیی متعهدانه کار کردند و تیم قوی ای هم بودند.سپس یک تیم سه نفره باید انتخاب می شد یک نفر از ما،یک داور از طرف دادگاه عالی ورزش و یک داور از طرف آقای ویلموتس.در نهایت لایحه ارسال شد و خبری که در حال حاضر وجود دارد این است که آنها هم دفاعیه خودشان را فرستاده اند و از ما سوال کردند که آیا می خواهید جلسه ای حضوری داشته باشید که ما موافقت کردیم. 

*می توان به این پرونده خوشبین بود؟

من این حرف را نمی زنم اما آنهایی که دفاع از این پرونده را قبول کرده اند ابتدا به این ماجرا خوشبین نبودند اما وقتی شرح رای پرونده را بررسی کردند خیلی امیدوار شدند و بعد از آن قبول کردند که دفاعیه را انجام بدهند.آنها امیدوارند که این رای ناعادلانه شکسته شود و بتوانیم این گره بزرگ را باز کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • ناشناس

    بی شرف ها بی مسئول
    فاتحه ورزشر را خواندید

ارسال نظر