کد خبر: 127016
A

حمیدرضا آصفی: باید نهایت همکاری را با دوحه در جام‌جهانی ۲۰۲۲ داشته باشیم

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه: این مسئله مهم است که جام جهانی فوتبال در آینده‌ی نزدیک در قطر برگزار می‌شود و با تدارک یک برنامه‌ی خوب، یکی از دستاوردهای نزدیک و قریب‌الوقوع سفر نیز همکاری دو کشور درباره جام جهانی در ابعاد مختلف باشد؛ این همکاری‌ها بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری صورت بگیرد و بسیاری از کسانی که از سراسر جهان به جام جهانی می‌آیند می‌توان از ظرفیت‌های ایران استفاده کنند و امکان سفر به ایران را هم خواهند داشت.

حمیدرضا آصفی: باید نهایت همکاری را با دوحه در جام‌جهانی ۲۰۲۲ داشته باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اهمیت سفر ابراهیم رئیسی به قطر و اینکه این سفر به دعوت رسی امیر این کشور و بعد از 11 سال انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: یکی از شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی رئیس‌جمهور نگاه به همسایگان و اولویت کار با آن‌ها بوده است. قطر یکی از همسایگان ماست که در گذشته همیشه با این کشور روابط خوبی داشتیم ولی متأسفانه تماس‌ها در سطوح عالی مدت‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: قطر به‌عنوان همسایه‌ای است که اشتراکات زیادی با ما دارد و جزو اوپک گازی است و هر دو در سازمان‌هایی که مرتبط با انرژی است، عضویت داریم و این یکی از نقاط خوب برای تحکیم روابط است. از طرفی دیگر، نیز جمهوری اسلامی ایران امکانات زیادی دارد که در اختیار قطر بگذارد؛ عرصه‌هایی از جمله صدور خدمات فنی مهندسی و کالاهای صنعتی-سنتی که می‌تواند از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور باشد.

سفیر اسبق ایران در امارات متحده عربی بیان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس نوعاً به سفر می‌روند و گردشگر دارند که به اروپا و آسیای دور سفر می‌کنند ولی ما نتوانستیم از ظرفیت گسترده خود در رابطه با این کشورها استفاده کنیم. هم گردشگر و هم گردشگری سلامت از امتیازات ایران است و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر نیاز جدی به این مسئله دارند و این موضوع می‌تواند در دستورکار قرار بگیرد.

آصفی تصریح کرد: قطر به عنوان کشورِ صاحبِ سرمایه این امکان را دارد که در ایران سرمایه‌گذاری کند و تاکنون تقریبا این‌کار انجام نشده است و باید مشوّق‌های لازم به‌وجود بیاید تا از ظرفیت‌های قطر و ایران برای سرمایه‌گذاری استفاده شود.

وی در ادامه درخصوص دستاوردهایی که سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر خواهد داشت، عنوان کرد: دستاوردها در تمامی این عرصه‌ها از جمله مسائل انرژی، مبادلات اقتصادی، روابط دوجانبه و سایر همکاری‌ها می‌تواند باشد. هم‌چنین این مسئله مهم است که جام جهانی فوتبال در آینده‌ی نزدیک در قطر برگزار می‌شود و با تدارک یک برنامه‌ی خوب، یکی از دستاوردهای نزدیک و قریب‌الوقوع سفر نیز همکاری دو کشور درباره  جام جهانی در ابعاد مختلف باشد؛ این همکاری‌ها بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری صورت بگیرد و بسیاری از کسانی که از سراسر جهان به جام جهانی می‌آیند می‌توان از ظرفیت‌های ایران استفاده کنند و امکان سفر به ایران را هم خواهند داشت.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه بیان کرد: در چنین شرایطی باید امکانات داخلی‌مان که الحمدلله بی‌شمار است به‌کار گرفته شود و یکی از زمینه‌ها برنامه‌ریزی برای جام جهانی است.

آصفی، در ارزیابی نگاه و توجه دولت سیزدهم به همسایگان گفت: این نگاه و توجه و سفرها به کشورهای منطقه خوب و تأثیرگذار است ولی ما باید همزمان نیز توانمندی داخلی در عرصه موضوعات را ایجاد کنیم. موضوعات مطرح‌شده در این سفرها باید پس از سفر به‌طور جدی پیگیری شود. هم‌چنین پس از سفر به همسایگان و کشورهای منطقه، سایر کشورها نیز مورد نظر قرار بگیرد و این‌کار، مکمل این سفرها خواهد بود./ تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر