کد خبر: 144225
A

ترکیب احتمالی ایران در مصاف مهم / ۲تغییر مهم کی روش برای صعود تاریخی

دیدار حیثیتی ایران و آمریکا، با معادلات صعود گره خورده و حساس‌تر شده و امشب زمانی برای تاریخ‌سازی اولین صعود فوتبال ایران در جام‌جهانی است.

ترکیب احتمالی ایران در مصاف مهم / ۲تغییر مهم کی روش برای صعود تاریخی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسیدیم به بازی ایران و آمریکا؛ به مسابقه ای که حتی در حالت عادی هم برای هر ۲تیم حیثیتی بود، اما حالا حساسیت حذف و صعود، به اهمیت آن افزوده است. ایران یک بار در همان بازی معروف سال ۱۹۹۸با نتیجه ۲بر یک موفق به شکست ایالات متحده شد. این باخت چنان بر حریف آمریکایی گران آمد که یک سال و نیم بعد تیم ایران را برای حضور در یک تورنمنت چهارجانبه به کشور خود دعوت کرد. تیم ملی در آن بازی ها با نتایج مشابه ۲بر یک در برابر مکزیک شکست خورد و اکوادور را برد، اما مقابل میزبان به تساوی یک بر یک دست یافت. در آن مسابقه هم گل ایران را مهدی مهدوی کیا به ثمر رساند تا ستاره هر ۲مسابقه با ایالات متحده، خود او بوده باشد. از آن پس ۲تیم رویارویی دیگری نداشتند و حتی به نزدیکی های یک تقابل مثلا دوستانه نیز نرسیدند، اما حالا در جام جهانی ۲۰۲۲شاهد هماوردی آنها هستیم؛ آن هم در مسابقه ای که به احتمال فراوان یک جشن عروسی و یک مراسم ترحیم همزمان خواهد داشت؛ یکی از این ۲تیم به مرحله بعد می رسد و دیگری حذف می شود. برد آمریکا آنها را روانه یک هشتم نهایی خواهد کرد، اما ایران با یک مساوی هم به احتمال زیاد در زمره صعودکنندگان خواهد بود.

اما کارلوس کی روش احتمالا از نفرات زیر برای حساس ترین بازی دهه تیم ملی فوتبال ایران استفاده خواهد کرد:

معمای دروازه بان

علیرضا بیرانوند برای آنکه ثابت کند مشکلی برای بازی ندارد، بدون نقاب تمرین کرد. او اصرار دارد در این بازی در ترکیب قرار بگیرد. حسین حسینی در نخستین بازی که به جای بیرو وارد زمین شد، از ۷ضربه به چارچوب دروازه اش ۶ضربه را خورد و جدا از این، ضربه سر هری کین هم به دیرک دروازه برخورد کرد. دروازه بان استقلال اما در بازی دوم جبران کرد و هر ۳ضربه داخل چارچوب را که می توانست ۳گل مسلم باشد، مهار کرد. عملکرد او و خط دفاعی باعث شد برای سومین بار در تاریخ جام جهانی ایران کلین شیت کند (بازی با مراکش، نیجریه و ولز).

انتظار می رود باتوجه به درخشش حسینی و مصدومیت بیرو، انتخاب اصلی کی روش در درون دروازه حسینی باشد.

دفاع می کنی یا حمله؟

مبهم ترین نکته در مورد تیم ملی ایران در آستانه بازی مرگ و زندگی در برابر آمریکا، مربوط می شود به سیاستی که کارلوس کی روش برمی گزیند. فارغ از سیستم پایه و نفرات، به طور کلی پرسش اینجاست که آیا تیم ملی مقابل آمریکا دفاع خواهد کرد یا سراغ حمله می رود؟ به شکل مشخص تر باید ببینیم کی روش یوزها را برای پیروزی به زمین می فرستد یا مساوی. اگرچه کسب تک امتیاز می تواند تیم ملی را به مرحله بعدی بفرستد، اما ممکن است فرستادن تیم برای گرفتن چنین نتیجه ای منجر به شکست شود؛ اتفاقی بسیار دردناک که مشابه آن در فوتبال زیاد رخ می دهد. از همین رو است که خیلی ها به مربی پرتغالی توصیه می کنند در بازی با آمریکا تیمش را با آرایش هجومی برای کسب پیروزی به زمین بفرستد. کی روش در بیشتر مسابقاتی که سرمربی تیم ملی بوده، سیاست تدافعی و محافظه کارانه را در تیمش اعمال کرده است. مسابقه با ولز، از معدود بازی هایی بود که تیم ملی برای حمله به زمین رفت و از هر نظر هم موفق بود. حالا همین مسئله باعث شده خیلی از هواداران و کارشناسان به دنبال تکرار چنین نمایش بی پروایی در برابر آمریکا و کوشش تیم ملی برای کسب هر ۳امتیاز باشند، هرچند اگر کی روش همین سیاست را به کار بگیرد و نتیجه لازم به دست نیاید، به شدت مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. خلاصه اینکه مربی پرتغالی اوج هنرش را باید در این مسابقه نشان بدهد و تجربه سالیان طولانی را برای صعود ایران به کار ببندد.

باتوجه به آنچه گفته شد با توجه به هرسیستمی که کی روش درنظر داشته باشد شانس حضور مرتضی پورعلی گنجی و مجید حسینی به عنوان مدافعان میانی در ترکیب اصلی از بقیه مدافعان بیشتر است. در کنار آنها میلاد محمدی و رامین رضاییان باتوجه به درخشش درمقابل ولز به احتمال فراوان در این بازی هم نفرات فیکس کی روش هستند.

جنگ در میانه میدان

باتوجه به اینکه این بازی حکم مرگ و زندگی را برای هر دو تیم دارد کی روش و برهالتر با احتیاط بیشتری را در دستور کار قرار می دهند و احتمالا شاهد یک جنگ تمام عیار در میانه میدان باشیم.

سعید عزت اللهی یکی از مهره های درخشان کی روش در بازی مقابل ولز بود که در کنار احمد نوراللهی و احسان حاج صفی تعادل خوبی از دفاع به حمله در نمایش گذاشتند.

سورپرایز کی روش

بنظر می رسد کی روش نفرات اصلی خود در خط حمله را پیدا کرده و مهدی طارمی و علی قلی زاده مانند بازی با ولز در این بازی هم فیکس هستند اما حضور سردار آزمون در ترکیب اصلی باتوجه به مصدومیتی که از قبل داشت در هاله ای از ابهام قرار دارد. ظاهرا سرمربی پرتغالی از کریم انصاری فرد بجای آزمون در این بازی استفاده کند اما این مهاجم نوک در این دیدار طارمی خواهد بود.

ترکیب احتمالی ایران:

حسین حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی، میلاد محمدی، رامین رضاییان، سعید عزت اللهی، احسان حاج صفی، احمد نوراللهی، علی قلی زاده، کریم انصاری فرد و مهدی طارمی.

 

منبع: روزنامه همشهری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر