کد خبر: 144420
A

1.8 میلیمتر رویای ژرمن‌ها را به باد داد

میتوما مهاجم ژاپن توپ را از بیرون به دهانه دروازه اسپانیا فرستاد و در حالی که به نظر می‌رسید توپ به خارج رفته باشد اما در نهایت این گل مورد تایید قرار گرفت.

1.8 میلیمتر رویای ژرمن‌ها را به باد داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ۵۶ سال و چهار ماه و یک‌ روز گذشته است؛ حالا یک درام به همین ترتیب، یک اتفاق تلخ. همانطور که در سال ۱۹۶۶ و در فینال جام جهانی مقابل انگلستان در ورزشگاه ومبلی، یک تصمیم جنجالی همواره آلمانی‌ها را نسبت به شایستگی قهرمانی انگلیس در آن مسابقات ظنین کرده است.

در شرایطی که بازی آلمان و کاستاریکا با نتیجه ۱-۰ به سود ژرمن‌ها پیش می‌رفت و آنها از صعود خود به دور بعد مطمئن بودند، ژاپن در دقایقی طولانی ابتدا توسط دوان در دقیقه ۴۸، بازی را به تساوی کشاند و سپس گل دوم را توسط تاناکا (۵۴) به ثمر رساند اما گل او به مدت سه دقیقه مورد بررسی قرار گرفت چرا که ممکن بود قبل از ضربه آخر، توپ از خط عرضی خارج شده باشد.

در تصاویر تلویزیونی و عکس‌ها به نظر می‌رسید توپ کاملا از خط عبور کرده و به اصطلاح پشت خط گل است اما این احتمال نیز وجود داشت که چند میلی‌متر از توپ روی خط بوده و به اصطلاح داخل باشد و بنابراین این گل مورد تایید قرار گرفت. درست مثل گل جف هرست در فینال سال ۱۹۶۶؛ در مسابقه‌ای که تیم آلمان ۴-۲ در آن شکست خورد و بسیاری از علاقمندان به فوتبال این کشور اعتقاد دارند گل قبول‌شده جف هرست، یکی از بزرگترین رسوایی‌های تاریخ داوری فوتبال است.

جف هرست با یک ضریه زیر طاقی بر هانس تیلکوفسکی دروازه‌بان آلمان غلبه کرد؛ توپ به طاق دروازه‌ اصابت کرد، روی زمین فرود آمد و بیرون رفت و توسط مدافعان آلمان از منطقه خطر دور شد اما گاتفرید داینست داور مسابقه تصمیم گرفت که رای بر گل شدن شوت هرست بدهد؛ او بعد از مشورت مشورت با کمک داورش توفیق بهراموف آذربایجانی رای به گل شدن توپ داد.

در آن زمان می‌گفتند با توجه به اینکه بهراموف فقط به زبان روسی و آذربایجانی صحبت می‌کرد، نمی‌توانسته با داور بازی ارتباط برقرار کند و پس از آن آلمانی‌ها همواره بر این موضوع تاکید داشتند که این گل نباید حساب می‌شد.

اما در بازی امشب چه اتفاقی افتاد؟

یک کارشناس داوری آلمانی، پاتریک ایتریش، چنین توضیح داد: داور به دستیار نگاه کرد و سپس داخل گوشی با هم حرف زدند. کمک او نیز احتمالا مطمئن نبود که توپ به بیرون رفته یا گل صحیح است. بعد پرچم او بالا آمد و سپس این صحنه مورد بررسی قرار گرفته شد و در نهایت VAR، آن را تایید کرد. فرآیند بررسی این گل بسیار طول کشید تا مورد تایید قرار بگیرد اما اگر کمک داور پرچم را پایین می‌آورد، احتمالا گل مردود اعلام شده بود.

ایتریش می‌گوید: حتما برای این گل به اثبات تصویری نیاز داریم و باید با تکنولوژی گل لاین، این صحنه را ببینیم. دوربین‌‌های دیگری نیز در ورزشگاه برای بررسی این موضوع وجود دارد و گرچه تلویزیون این صحنه را پخش نکرد اما آنها حتما مدرک تصویری را پیدا کرده‌اند که نشان بدهند توپ بیرون نرفته است.

بنابراین به نظر می‌رسد آلمان با اندوهی بزرگ جام را ترک می‌کند و آخرین بدشانسی آنها نیز گلی است که احتمالا فیفا مدارک درستی آن را به زودی ارائه خواهد کرد تا راه را بر هر بهانه و گلایه‌ای ببندد.

منبع: العالم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر