کد خبر: 145831
A
دیده‌بان ایران هزینه‌های رشته بدنسازی را بررسی کرد؛

حداقل ۷ میلیون تومان هزینه تغذیه ماهیانه یک بدنساز/ شهریه یک میلیونی برخی باشگاه‌ها برای هر هفته/ فاصله معنادار هزینه ورزش از جنوب شهر تا بالای شهر!

بدنسازی و پرورش اندام یکی از پرهزینه‌ترین رشته‌های ورزشی است زیرا به قول بدنسازها، بدن نه در باشگاه بلکه در آشپزخانه ساخته میشود بنابراین یک بدنساز برای داشتن یک اندام زیبا باید هزینه زیادی برای تغذیه خود داشته باشد، دیده‌بان ایران تمامی جوانب این رشته ورزشی را بررسی کرد.

حداقل ۷ میلیون تومان هزینه تغذیه ماهیانه یک بدنساز/ شهریه یک میلیونی برخی باشگاه‌ها برای هر هفته/ فاصله معنادار هزینه ورزش از جنوب شهر تا بالای شهر!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «مستر المپیا» معتبرترین مسابقات در رشته پرورش اندام است و هر ساله توسط فدراسیون جهانی پرورش اندام برگزار می‌شود. هادی چوپان را باید اسطوره بدنسازی ایرن دانست، ورزشکاری که با سختی های بسیار توانسته است در بین ستاره های بدنسازی دنیا حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد و اخیر توانست قهرمان این مسابقات باشد.

بیشتر بخوانید: رییس فدراسیون بدنسازی: بیش از ۳ هزار باشگاه بدنسازی طی ۲ سال گذشته تعطیل شدند

به بهانه این اتفاق مهم، به بررسی هزینه‌های جاری این رشته و پول‌هایی که یک ورزشکار بدنساز باید صرف کند میپردازیم.

20

 بر اساس گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بدن همه افراد برای حفظ سلامت موها، ناخن‌ها، پوست، ترمیم عضلات و استخوان‌ها، خون‌سازی و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن به پروتئین نیاز دارد.  برطبق مطالعات انجام گرفته، هر فرد باید در هر وعده حداقل ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین مصرف کند تا سالم بماند حال یک بدنساز غیر حرفه‌ای به ازای ار کیلوگرم از وزن خود باید ۲ گرم در روز باید مصرف کند. به طور مثال یک فرد ۷۰ کیلویی در روز باید ۱۴۰ گرم پروتئین مصرف کند. 

۵ عدد تخم‌مرغ پخته بزرگ با زرده ۳۵ گرم، ۱۰۰ گرم سینه مرغ  ۳۱ گرم پروتئین، گوشت گاو با ۵ درصد چربی، ۳۳ گرم، ماهی ۲۲ گرم، تن ماهی ۱۸۰ گرمی ۴۷گرم، یک لیتر شیر ۳۳ گرم، یک و نیم فنجان عدس پخته ۲۶ گرم، یک فنجان جو دوسر پرک پخته ۲۶ گرم پروتئین دارد که البته لازم به ذکر است که حدود نیمی از پروتئین های وارد شده به بدن دفع میگردند.

هزینه سرسام آور برای تأمین پروتئین یک ورزشکار

با یک حساب سرانگشتی به هزینه‌ها میپردازیم؛ فیله مرغ یک کیلو ۱۴۰ هزار تومان یا سینه مرغ یک کیلو ۱۱۵ هزار تومان

یک شانه تخم مرغ ۹۵ هزار تومان

گوشت گوساله هر یک کیلو ۲۳۰ هزار تومان

ماهی هر یک کیلو حدودا ۱۳۰ هزار تومان

تن ماهی ۱۸۰ گرمی ۳۵ هزار تومان

شیر ۱ لیتر ۲۵ هزار تومان

عدس هر یک کیلو ۸۰ هزار تومان

جو دوسر پرک بسته ۵۰۰ گرمی ۶۵ هزار تومان

شخصی که بدنسازی عادی کار میکند برای تامین پروتئین لازم اصولا باید هفته ای ۲ کیلو سینه مرغ، ۳ لیتر شیر، ۲ عدد تن ماهی، ۱ کیلو گوشت، نصف یک شانه تخم مرغ(۱۵عدد)، یک کیلو ماهی، ۱ کیلو جو دوسرپرک، ۱ کیلو عدس مصرف کند. با یک حساب سر انگشتی این فرد هفته‌ای حدودا ۱میلیون تومان باید هزینه موادغذایی خود کند این رقم را ضربدر ۴ هفته کنیم حدودا ۴ میلیون تومان میشود البته این برنامه برای فردیست که عادی بدنسازی میکند و برای افراد حرفه‌ای گاها این هزینه ها چندین برابر میشود. قطعا اسم مکمل‌های پروتئینی برایتان آشناست این مکمل‌ها باید در کنار مواد غذایی مذکور مصرف شوند اینگونه نیست که میتوان یکی از مواد پروتئنی بالا را حذف و مکمل را جایگزین کرد. با توجه به تنوع بالای مکمل‌ها و ممنوعیت واردات آن، مکمل‌های پروتئین موجود در بازار ساخت ایران بوده و میانگین قیمت مکمل ۱ کیلویی ۱میلیون‌و ۲۰۰ تا ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پودرهای کراتین ۵۰۰تا۷۰۰ هزار تومان به فروش میروند.

اصلی‌ترین معیاری که برای انتخاب بهترین هزینه باشگاه ورزشی باید مد نظر قرار دهیم، هزینه عضویت در باشگاه بدنسازی می باشد. درست است که می ‌گویند هر گرانی بی حکمت و هر ارزانی بی دلیل نیست ولی بعضی از باشگاه های بدنسازی به بهانه ‌های مختلف، هزینه ثبت نام را بسیار بالا می‌ برند. تا حدی که اگر بخواهیم قیمت عضویت آن ‌ها را با قیمت باشگاه های دیگر در سطح شهر مقایسه کنیم؛ متوجه تفاوت چشمگیر قیمت ها خواهیم شد.

باشگاه اشتراکی، در واقع به مواردی اطلاق میشود که هر دو مورد آقایان و بانوان در شیفت ها یا روزهای مختلف از حضور در آن بهره مند می گردند. اما باشگاه بدنسازی مخصوص، یعنی مکان مورد نظر فقط برای استفاده ی یک جنسیت، آقا یا خانم در نظر گرفته شده است. معمولا باشگاه های مخصوص گزینه های مناسب تری هستند، چرا که اختصاصا دارای امتیازات، ویژگی ها و تجهیزات مورد نیاز یک جنسیت هستند.

21

هزینه باشگاه خود یکی دیگر از موضوعات اصلی است، به عنوان مثال یک شخص برای انجام یک ورزش ماهیانه حداقل مبلغی بین هفتصد هزار تومان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه برای انجام یک برنامه عادی هزینه کند، اما اگر این فرد بخواهد بسیار حرفه‌ای عمل کند شاید مجبور باشد بیش از پنج تا ۶ میلیون در ماه صرف بدنسازی کند.

شمال تا جنوب شهر، قیمت‌ها سرسام‌آور شده‌اند

بنا بر گزارش دیده‌بان ایران در جنوب شهر هم این مبالغ تفاوت دارد، اما با این جوود مبالغ چندان نسبت به سایر مناطق استان تهران گزاف نیستند،اما موارد نسبتا زیادی همانند دیگر نقاط پایتخت صرف خرید دارو‌های خاص این رشته می‌شود.

حال یک گزارش از نرخ شهریه‌ باشگاه‌ها در ۵ نقطه تهران تهیه کردیم؛ یک باشگاه در قیطریه برای ۳ روز در هفته ۹۵۰ هزار تومان دریافت میکند، در حالیکه شهریه ماهیانه(هر روز هفته) باشگاهی در خانی‌آباد ۳۵۰هزار تومان است. شهریه ماهیانه یک باشگاه در سعادت‌آباد ۱میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۴ میلیون تومان برای جلسات خصوصی پرداخت میشود. شهریه ماهیانه باشگاهی در تهرانپارس ۴۰۰ هزار تومان و باشگاهی در پل‌چوبی ۷۵۰ هزار تومان است. 

_51

بر اساس این گزارش؛ تا پیش از سال ۱۳۲۴ هیچ مسابقه رسمی پرورش اندام در ایران برگزار نشده بود. تا اینکه مرحوم  منوچهر مهران در سال ۱۳۲۲ مبادرت به تاسیس باشگاه نیرو و راستی در تهران کرد.

وی از بنیانگذاران پرورش اندام در ایران نام گرفت.

او در سال ۱۳۲۴ نخستین مسابقات پرورش اندام را در خیابان لاله زار، تماشاخانه دهقان برگزار کرد.

در سال ۱۳۲۸ مسابقات پرورش اندام در سه رشته قدی و در تهران برگزار شد. پرورش اندام در ایران در سال ۱۳۵۷ به دلیل تحولات و آغاز جنگ تحمیلی، تعطیل شد. تا این‌که دوباره از سال ۱۳۷۲ پرورش اندام زیر نظر فدراسیون وزنه‌برداری به‌ صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۴ پرورش اندام به عنوان زیر مجموعه رشته وزنه‌برداری صاحب فدراسیون مستقل نبود. تا این‌که سرانجام در سال ۱۳۸۴ فدراسیون مستقل پرورش اندام با موافقت سازمان تربیت بدنی بوجود آمد.

سخن پایانی؛ هادی چوپان یک نمونه کامل عشق بدنسازی است و ثابت کرد که حتی بدون حمایت وزارت ورزش و فدراسیون با سپری کردن روزهای سخت و مشکلات فراوان میتوان به هدف خود رسید ولی لازم به ذکر است با توجه به شرایط اقتصادی، تورم و گرانی‌ها، ورزشکاران فعال این رشته پرهزینه حمایت شوند.

گزارش: صفورا طالب زاده_ سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر