کد خبر: 146396
A

محورهای استیضاح وزیر ورزش و جوانان چیست؟/ مخالفان جدی سجادی در مجلس چه کسانی هستند؟/ یامین پور و بلاگرهایش پاشنه آشیل وزیر ورزش

یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می‌گوید ” خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج “. وزیر ورزش از همان ابتدای کار مخالفان جدی داشت و برای دریافت رای اعتماد مشکل بسیار زیای داشت. دونده سابق که پیش از وزارت، معاونت همین وزارتخانه را تجربه کرده بود از 286 رای 108 رای مخالف و 13 رای ممتنع داشت. چه بسا اگر حمایت و دفاع رییس دولت از وزیر پیشنهادی‌اش نبود وی رای اعتماد را تجربه نمی‌کرد.

محورهای استیضاح وزیر ورزش و جوانان چیست؟/ مخالفان جدی سجادی در مجلس چه کسانی هستند؟/ یامین پور و بلاگرهایش پاشنه آشیل وزیر ورزش

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ استیضاح مسئله‌ای که همواره روی وزارت سجادی در وزارت ورزش و جوانان سایه انداخته است اگر چه او بارها بگوید: «من وزیر همه این ورزش هستم.» و منتقدان بگویند از حوزه جوانان چه خبر! اوضاع طوری برای وزیر ورزش پیش می‌رود که  شاید نتواند دوره 4 ساله وزارت را به پایان برساند.

این در حالی است که وزیر فعلی ورزش و جوانان در دوره نهم مجلس هم برای تصدی این سمت معرفی شده بود اما نتوانست رای اعتماد جلب کند. این بار تیغ استیضاح برخلاف ماجرای سیلی طرفدار پرسپولیس خیلی جدی‌ است و قابل تکذیب نیست. این حواشی  باعث شد مسائل مربوط به وزارت ورزش را مرور کنیم:

*چند امضا برای استیضاح؟ 

50 نماینده مجلس با ارائه درخواست رسمی خواستار استیضاح وزیر ورزش و جوانان شدند. طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان هفته آینده در جلسه علنی اعلام وصول شده و پس از آن جهت ارزیابی به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌شود.

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: پس از ارجاع طرح به کمیسیون، وزیر ورزش باید در کمیسیون حضور یافته و پیرامون محورهای استیضاح توضیح دهد.

*چرا استیضاح؟

محورهای استیضاح وزیر ورزش که نمایندگان مجلس به صورت رسمی می‌گویند عبارت اند از:

1- مشکلات در فدراسیون های ورزشی و عدم ثبات در فدراسیون‌ها

2- عدم توجه به توسعه زیر ساخت ها و امکان ورزشی در شهرها و استان‍‌‌ها

3- عدم توجه به قهرمانان ملی و حل مشکلات آن ها

4- عدم توجه به جوانان و مشکلات آن‌ها و درست اجرا نکردن قانون جوانی جمعیت

اما فارغ از این مسائل رسمی مسائل و انتقادات دیگری هم وجود دارد. 

33

*خشت اولی که کج گذاشته شد

یک ضرب المثل معروف وجود دارد که می‌گوید ” خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج “. وزیر ورزش از همان ابتدای کار مخالفان جدی داشت و برای دریافت رای اعتماد مشکل بسیار زیای داشت. دونده سابق که پیش از وزارت، معاونت همین وزارتخانه را تجربه کرده بود از 286 رای 108 رای مخالف و 13 رای ممتنع داشت. چه بسا اگر حمایت و دفاع رییس دولت از وزیر پیشنهادی‌اش نبود وی رای اعتماد را تجربه نمی‌کرد.

به تک جملاتی از نمایندگان منتقد در این زمینه اشاره می‌کنیم:

« این روزها خیلی ها با ما تماس گرفته و سفارش آقای سجادی را می کنند که به او رأی دهیم. این برای ما شبهه ایجاد کرده که اگر رأی آورد بدهکار قدرت های لابی گری شده و این لابی گران هستند که او را مدیریت می کنند.»

«۲ دوست تاجر خود را در جایگاه ریاست دو فدراسیون مهم قرار دادند، هنوز ۴ فدراسیون ما در حال تعلیق است.»

«سجادی از افتخارات دو و میدانی است نتوانست در انتخابات فدراسیون دو و میدانی رأی لازم را کسب کند.»

همچنین وزیر پیشنهادی وقت ناچار شد به تردید نمایندگان مجلس در خصوص مسائل اقتصادی‌ پیرامونش این گونه پاسخ بدهد: « در بحث فعالیتم در ایران مال نیز بنده مشاور ورزشی سلامت یک مجموعه اختصاصی خصوصی هستم که یکی از زیرمجموعه های آن که کار می‌کند.»

78

*معاون توسعه ورزش و چالش بزرگ

اگر چه در ابتدای دولت فعلی به جوانگرایی مدیران تاکید شد اما در سمت معاون ورزش،  محمد پولادگر بعد از دست دادن کرسی ریاست فدراسیون تکواندو به صندلی معاون ورزش تکیه زد. یکی از افرادی که با وجود سابقه ورزشی، محبوبیت آنچنانی در جامعه ورزش ندارد. بعضی معتقدند این مدیر به سجادی تعرفه شده و دلخواه او فرد دیگری بوده است. به هر حال عملکرد پولادگر به جای کاهش چالش‌ها مشکلات را برای وزارتخانه ورزش افزایش داده است. چرا که این چهره در ارتباط با فدراسیون‌ها و حل چالش‌های آن‌ها دچار مشکل بوده است. به هر حال روسای فدراسیون‌ها هم ارتباطات خوبی با نمایندگان مجلس دارند و این مسئله باعث شد پایگاه سجادی در میان وزرا ضعیف‌تر شود.

fxJjc2cKpSoA

*ورزش همگانی؛ عزیزم کجایی؟! 

 در مورد حوزه تحت مدیریت کلهر دیگر معاون وزیر هم انتقاداتی توسط اهالی رسانه وجود داشت که وزیر ورزش در نشست خبری به مناسبت هفته ورزش اکثر موضوعات مطروحه را پذیرفت و با طنز معاونش را مورد خطاب قرار داد! اگر چه سجادی می‌گوید باید ورزش را ارزان نگه‌ داریم اما واقعیت و حقیقت فاصله دارند.  

FQl9X8WeMsgy

*پاشنه آشیلی به نام پاداش‌ها

در آستانه جام جهانی فوتبال مسائل مربوط به پاداش فوتبالیست‌ها حاشیه‌ساز شد. آنقدر این قضیه پرحاشیه شد که بازیکنان ملی پوش خواسته یا ناخواسته اعلام کردند موارد دریافتی را صرف امور خیریه کردند و ورزشکاران دیگر رشته‌ها وزارت ورزش سجادی را به باد انتقاد گرفتند. سجادی در این میان اعلام کرد تصمیمی است که از قبل گرفته شده است. با وجود اینکه وزیر ورزش از برنامه تجلیل از بانوان مدال‌آور به عنوان «اتفاقی نادر» یاد کرده بود اما پاداش این ورزشکاران با وجود گذشت ۴۰ روز پرداخت نشده است. 

IR Iran v USA_ Group B - FIFA World Cup Qatar 2022 (4)

فرصت جام جهانی، کیش و مات!

اگر چه تبلیغات زیادی پیرامون استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر توسط وزارت ورزش صورت گرفت اما بررسی‌های آمار چیز دیگری را نشان داد. در همین رابطه رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران اظهار داشت: «حتی یک رزرو هم برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر نداشته‌ایم.» در کنار این موضوع دغدغه بعضی افراد منتقد خطاب به وزیر ورزش در این خصوص مسئله دیگری بود. در بخشی از صحبت‌های حمید سجادی در نشست خبری به مناسبت هفته ورزش، پیرامون بلیط‌های رایگان اسکان جام جهانی برای مدیران صحبت‌ می‌کرد. یکی از خبرنگاران با کنایه به وی گفت: «مراقب باشید فدراسیون‌ها خالی نشوند!»  البته این تنها وعده‌ای نیست که توسط وزیر ورزش محقق نشده بررسی مصاحبه‌های بیشتر از او قطعاً سرنخ‌های بیشتری ارائه می‌دهد. برای مثال فرصت سه ماهه درباره VAR. 

بازیکنان

وقتی از جام جهانی و فوتبال صحبت می‌کنیم نمی‌توان از ماجرای اختلاف بعضی بازیکنان و مربی تیم ملی به راحتی گذشت. عده‌ای معتقد بودند وزیر ورزش در تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال تاثیر مستقیم داشته است. و عده‌ای معتقدند ارتباط نزدیک معاون روابط عمومی سجادی با سرمربی پرتغالی و انتخاب همزمان او به عنوان مدیر رسانه تیم ملی را حاکی از این موضوع است. تصویری از جلسه مشترک چند بازیکن منتقد اسکوچیچ با سجادی، خیلی برای وزیر ورزش خوب تمام نشد. چرا که عده‌ای معتقدند وقتی در فدراسیونی با این میزان توجه رسانه‌ای دخالت صورت می‌گیرد طبیعی است که در فدراسیون‌هایی مانند سوارکاری، ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری اجرای انتخابات یک دغدغه بزرگ باشد.

mbhfdXDzsKAt

محسن

 

*چالش ویزای ورزشکاران با «اینترنت کند»!

idQL1USPjtpk

شاید وزارت ورزش مستقیما مقصر مشکل عدم صدور ویزای ورزشکاران رشته‌های مختلف نباشد، اما ورزشکاران عدم وجود قدرت لازم در وزارت ورزش جهت پیگیری موضوع را دلیل این موضوع قلمداد می‌کنند. رشته‌های دوومیدانی، کاراته، تنیس، بسکتبال، کشتی و اخیراً تکواندو در مسابقات مختلف با مشکل ویزا مواجه شدند. گاهی اوقات تاخیر و تعلل عمدی سفارتخانه‌های کشورهای مختلف و گاهی رد شدن درخواست عامل عدم صدور ویزاها نام برده شده است. با این حال گاهی اوقات هم عدم صدور ویزا برای  بعضی مسئولین فدراسیون‌ها باعث لغو سفر کل کاروان شده است. هر چند پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش، مشکل را بهانه «کندی اینترنت» از سوی سفارتخانه‌ها اعلام کرده بود.

وزیر ورزش در آخرین نشست خبری خود( در 25 مهرماه سال جاری) پیرامون این موضوع اظهاراتی داشت و اعلام کرد این موضوع قرار است از ناحیه وزارت خارجه مورد پیگیری قرار بگیرد.

dwvdzf29Qb9f

*بلاگرها، یامین‌پور و دردسر برای سجادی

عده‌ای از منتقدان همانگونه که در محورهای استیضاح نمایندگان دیده می‌شود فعالیت سجادی را صرفاً ورزشی می‌دانند و بخش جوانان وزارتخانه را تعطیل ارزیابی می‌کنند. مجمع ملی خیرین ازدواج با تعدادی از بلاگرها که از آنها با عنوان «بلاگر جوان»  یاد می‌شد آنقدر حاشیه به دنبال داشت که وزارتخانه با انتشار متن رسمی ناچار شد بعضی مسائل را تکذیب و درباره بخشی دیگر توضیح بدهد. معاون امور جوانان وزیر در این میان حسابی مورد انتقاد قرار گرفت و ناخواسته یک نمره منفی به پای سجادی هم نوشته شد.

4302029

*استیضاح شدنی است؟

برای استیضاح بیشتر از نصف حاضرین(حد نصاب) باید رای موافق خود را در این خصوص اعلام کنند. اگر مخالفان وزیر موفق شوند استیضاح را در صحن مطرح کنند، آنوقت برای عزل وزیری که با رای اعتماد ناپلئونی روی کار آمده، قطعی شدن استیضاح دور از ذهن نیست. 

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر