کد خبر: 147527
A

اجق وجق مثل لباس ملی پوشان در کاروان‌های ورزشی!

کاروان ایران برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو دوباره وارد ماجرای انتخاب لباس شد و این چالش که که ایران طرح واحدی ندارد، به قوت خود باقی است.

اجق وجق مثل لباس ملی پوشان در کاروان‌های ورزشی!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کمیته ملی المپیک برای انتخاب لباس کاروان ایران در بازی های آسیایی هانگژو جلسه ای را با طراحان و تولید کنندگان برگزار کرده است تا دوباره پس از بررسی‌های متعدد، طرحی برای لباس کاروان در این بازی‌ها انتخاب شود. البته این داستان انتخاب لباس کاروان برای بازی‌های مختلف ‌همیشه با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده است. چراکه برای هر دوره از بازی‌ها  شاهد این هستیم که یا طرح لباس عامه پسند نبوده و یا کیفیت آن موجب نارضایتی ورزشکاران شده است.

نکته اساسی‌تر این است که بر خلاف ایران، کشورهای دیگر تلاش می‌کنند از رنگ‌هایی در لباس گرمکن کاروان خود استفاده کنند که برگرفته از رنگ پرچم کشورشان است و از روی لباس کاروان می‌توان فهمید که آن ورزشکار برای کدام کشور است.

اما برای ایران داستان به گونه ای دیگر است و از رنگ هایی استفاده می شود که هیچ سنخیتی با پرچم ایران ندارند. در واقع برای هر دوره از بازی‌ها تیم مدیریتی که برسر کار است، رنگ را براساس سلیقه خود انتخاب می‌کند و همین می‌شود که در هر رویدادی که ایران شرکت کرده است، شاهد یک نوع لباس متفاوت هستیم. البته لباس رسمی کاروان در مراسم رژه که داستان خودش را دارد که حتی برای آن هم فکر ی نشده است.

در دوره مدیریت پیشین کمیته ملی المپیک گفته شد که قرار است لباس واحدی طراحی شود که از این پس از این در رویدادها از این لباس واحد استفاده شود اما همه چیز در حد حرف ماند و دیگر هیچ خبری از  اجرایی شدن این طرح نشد.

محمود خسروی وفا در زمانی که ریاست پارالمپیک را بر عهده داشت، چالش زیادی در بحث لباس کاروان های خود نداشت و  اکنون که رییس کمیته ملی المپیک شده است، این انتظار است که برای لباس کاروان در بازی های مختلف نیز فکری کند تا بالاخره ایران صاحب یک لباس واحد شود.

رنگ اصلی گرمکن اکثر کشورها اکثرا یک رنگ مشخص است  و تنها طراحی ها متفاوت است. برای نمونه رنگ لباس ورزشی ورزشکاران ازبکستان در رویدادهای مختلف سفید است که گاهی با آبی ترکیب شده است و گاهی با سبز. دقیق مطابق با رنگی پرچم ازبکستان و سپس تلا ش کرده‌اند نقش و نگارهای لباس را متفاوت کنند. برای چین نیز رنگ اصلی لباس آن‌ها در اکثر مواقع قرمز و سفید تشکیل می‌دهد.

برای کاروان ایران یک بار باید این مسئله لباس حل شود و یک لباس واحد انتخاب شود و در هر رویداد تنها تغییرات جزیی ایجاد کرد نه اینکه کاروان ایران در هر رودیداد با یک رنگ و طراحی کاملا متفاوت حاضر شود.

در ادامه نگاهی به لباس ورزشی کاروان ایران در چند رویداد مختلف می اندازیم:

.11

.111

.1111

.11111

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر