کد خبر: 16012
A

وزارت ورزش جلوی آبروریزی احتمالی را می‌گیرد؟

رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که هنوز نزدیک به نیمی از بودجه این رویداد بزرگ ورزشی تامین نشده است.

وزارت ورزش جلوی آبروریزی احتمالی را می‌گیرد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزهای پایانی تابستان سال  جاری بود که فدراسیون جهانی شطرنج رسماً با میزبانی ایران برای رقابت‌های شطرنج قهرمانی بانوان جهان موافقت کرد.

این میزبانی در حالی به کشورمان تلعق یافت که کشورهای دیگری از جمله هند نیز به دنبال آن بودند، اما فیده با بررسی شرایط و با توجه به برگزاری مطلوب مرحله دوم رقابت‌های گرندپری بانوان جهان در ایران، ایران را کشور مناسب‌تری برای برگزاری دانست.

* مشورت با وزارت ورزش برای میزبانی
فدراسیون کشورمان به تنهایی این تصمیم را نگرفت و در واقع پس از مشورت با وزارت ورزش و جوانان و مسئولان اصلی آن یعنی محمود گودرزی و نصرالله سجادی، درخواست میزبانی را ارائه کرد که با موافقت فیده نیز مواجه شد.

همان ابتدا هماهنگ‌های لازم برای چگونگی تامین هزینه‌ها انجام و مقرر شد بخشی از این هزینه را فدراسیون با کمک اسپانسرها و بخش دیگری را وزارت ورزش بر عهده بگیرند.

* تغییر سجادی و ایجاد یک نگرانی بزرگ
همه چیز در قبال این میزبانی روند آرامی و مطلوبی را طی می‌کرد؛ تا اینکه روز 9 بهمن ماه نصرالله سجادی صندلی خود در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان را به محمدرضا داورزنی سپرد. سجادی روز 28 دی با حکم مسعود سلطانی‌فر به عنوان رئیس ستاد عالی برگزاری مسابقات شطرنج بانوان جهان منصوب شده بود؛ حکمی که دو هفته هم دوام نیاورد و داورزنی این پست را در اختیار گرفت.

این جابه‌جایی نگرانی‌هایی را در جامعه شطرنج ایجاد کرد، نگرانی از اینکه ممکن است رفتن سجادی خللی در میزبانی بزرگ کشورمان به‌وجود بیاورد.

* تاکید بر لغو نکردن میزبانی
همان‌طور که گفته شد، تغییرات در وزارت ورزش ناخودآگاه باعث نگرانی مسئولان فدراسیون شطرنج‌ نیز شد. حتی مسئولان فدراسیون در جلساتی که مسئولان وزارت ورزش و جوانان داشتند، عنوان کردند که اگر آنها قادر به کمک مطلوب بابت این میزبانی را ندارند، این موضوع را اعلام کنند تا این وضعیت به فیده منتقل شده و میزبانی پس داده شود.

این ابهام با تاکید وزارت ورزش مبنی بر حفظ میزبانی رفع شد. در واقع با بررسی شرایط، این نتیجه گرفته شد ایران مشکلی در میزبانی بزرگترین رویداد ورزش بانوان پس از انقلاب اسلامی ندارد و از عهده آن بر خواهد آمد.

* شروع تورنمنت با استرس زیاد
به هر شکلی که بود، مسابقات روز 22 بهمن با حضور وزیر ورزش و معاونانش، رئیس فیده و رئیس جمهور مولداوی افتتاح شد و از 23 بهمن نیز شطرنج‌بازان پشت میز قرار گرفتند تا به رقابت با حریفان خود بپردازند.

از همان ابتدا با توجه به اینکه عنوان شده بود مسابقات نزدیک به سه میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، این سوال پرسیده می‌شد که آیا این پول تامین می‌شود یا خیر. نکته جالب توجه اینکه همه مسئولان حرف از نبودن مشکل و حمایت از این میزبانی می‌زدند. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش در حاشیه مراسم افتتاحیه گفت: «خوشبختانه با تقاضاهای میزبانی ایران برخورد خوبی شده و این میزبانی‌ها اتفاق می‌افتد.

ما بنا داریم از این ظرفیت استفاده کنیم و میزبانی‌های مختلفی به خصوص در بخش بانوان را بگیریم. میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان اتفاق بزرگی است و می‌تواند در رشد این رشته و انگیزه دادن به نوجوانان تاثیر زیادی داشته باشد.»

* کمک‌ها تا چه اندازه بوده است؟
در حالی که فقط دو روز تا پایان مسابقات باقی مانده، هنوز نزدیک به نیمی از هزینه‌های تورنمنت تامین نشده است. 540 هزار دلار، پولی است که باید بابت جوایز شطرنج‌بازان و همچنین حق فیده پرداخت شود. نزدیک به یک میلیارد تومان نیز هزینه برگزاری در کشورمان است. در این میان فدراسیون شطرنج یک میلیارد و صد میلیون تومان را از طریق اسپانسرها جذب کرده و 600 میلیون تومان نیز کمک وزارت ورزش بوده است.

* در انتظار کمک وزارت ورزش
این همه پولی است که تاکنون بابت میزبانی بزرگ شطرنج بانوان به دست مسئولان فدراسیون رسیده و هنوز خبری از باقیمانده این هزینه سه میلیاردی نیست. فدراسیون توانسته یک‌سوم پول را از طریق اسپانسر جذب کرد و وزارت ورزش نیز انتظار می‌رفت که مابقی را بپردازد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

سال گذشته در میزبانی مسابقات گرندپری هم چنین شرایطی بود و در روز آخر پول مورد نیاز تامین شد، اما این بار شرایط فرق دارد؛ چرا که مسابقات جمعه، یعنی روز تعطیل تمام می‌شود و پول نیز باید فوراً به حساب فدراسیون جهانی واریز شود تا فیده آن را به شطرنج‌بازان بدهد.

* وزارت ورزش جلوی آبروریزی را می‌گیرد؟
همان‌طور که عنوان شد، باید مبلغ جوایز شطرنج‌بازان به سرعت و بدون فوت وقت به آنها اهدا شود و فدراسیون جهانی هم در این باره شوخی ندارد. اگر این اتفاق رخ ندهد، یک آبروریزی در میزبانی کشورمان صورت خواهد گرفت. انتظار می‌رود وزارت ورزش شرایط پرداخت پول باقیمانده را فراهم کند تا از یک آبروریزی بزرگ جلوگیری شود.

 
منبع: تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر