کد خبر: 22099
A

استقبال پرشور از قیچی‌ساز بدون حضور مسئولان وزارت ورزش

عظیم قیچی ساز فاتح تمامی 14 قله بالای هشت هزار متری جهان عصر امروز (دوشنبه) با استقبال پرشور مردم وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی شد که البته مسئولان وزارت ورزش برای استقبال از قیچی‌ساز به فرودگاه نیامده بودند.

استقبال پرشور از قیچی‌ساز بدون حضور مسئولان وزارت ورزش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عظیم قیچی ساز اولین ایرانی عضو باشگاه کوهنوردی هشت هزاری ها عصر امروز با استقبال پرشور هواداران، علاقه‌مندان و ورزش‌دوستان وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شد و در غیاب مسئولان وزارت ورزش از جمله معاون ورزش همگانی، تنها رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی و برخی دیگر از مسئولان این فدراسیون در این مراسم حضور داشتند.

هیمالیانورد پرافتخار ایرانی که از 20 فروردین ماه عازم نپال شده بود بامداد جمعه 29 اردیبهشت 1396 به قله لوتسه حمله کرد و توانست بدون کپسول اکسیژن و شرپا، چهارمین قله بلند دنیا (ارتفاع ۸۵۱۶ متر) را در ساعت ۱۲:۲۲ فتح کند.
عظیم قیچی ساز با فتح این قله، جزو ۱۶ رکورددار جهان شد که بدون استفاده از کپسول اکسیژن و شرپا، تمام ۱۴ قله بالای هشت هزار متری را پیموده‌اند. برودپیک، دائولاگیری٬ نانگاپاربات٬ کانچن چونگا٬ گاشربروم۱ و ۲٬ آناپورما٬ کی۲ ٬ ماناسلو٬ ماکالو٬ چو آیو٬ شیشاپانگما، اورست و لوتسه ۱۴ قله هشت هزاری است که او موفق به فتح آن ها شده است.


تاکنون ۳۸ کوهنورد توانسته اند این قلل بالای هشت هزاری را بپینایند که از میان آنها تنها ۱۶ کوهنورد بدون اکسیژن و شرپا این قلل را فتح کرده اند.
اولین کوهنوردی که بدون کپسول و شرپا به باشگاه هشت هزاری ها پیوست در سال ۱۹۸۶ و ایتالیایی بود. بعد از او کوهنوردانی از سوییس (۱۹۹۵)، دو کوهنورد اسپانیایی (در سال‌های ۱۹۹۹ و۲۰۰۲)، آمریکا (۲۰۰۴)، ایتالیا (۲۰۰۷) اکوادور(۲۰۰۸) قزاقستان (۲۰۰۹) فنلاند(۲۰۰۹)،پرتقال (۲۰۱۰)، بانوی کوهنورد اتریشی (۲۰۱۱)، قزاقستان (۲۰۱۱)، ایتالیا (۲۰۱۲)، کره جنوبی (۲۰۱۳)، جمهوری چک (۲۰۱۴) نیز به این باشگاه پیوستند. اکنون و در سال ۲۰۱۷ نیز کوهنورد ایرانی به این باشگاه کوهنوردی هشت هزاری ها پیوست.

_ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر