کد خبر: 26497
A
در پی انتقادهای فراوان به احسان حاج صفی و مسعود شجاعی دیده بان ایران بررسی می کند؛

نعمت احمدی:تبصره و قانونی جهت مجازات و محکومیت حاج صفی و شجاعی در قانون اساسی وجود ندارد/ ورزش از سیاست جداست

وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با وجود تبصره و قانونی در جهت محکومیت و مجازات این دو ملی پوش تصریح کرد: ما قانونی تحت عنوان مجازات این قبیل بازیکنان نداریم اما قوانینی در کمیته انضباظی فدراسیون های ورزشی وجود دارد که می توانند به مجازات این بازیکنان بپردازند.

نعمت احمدی:تبصره و قانونی جهت مجازات و محکومیت حاج صفی و شجاعی در قانون اساسی وجود ندارد/ ورزش از سیاست جداست

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: هفته گذشته؛ تیم فوتبال پانیونیوس یونان که از حضور دو ملی پوش ایرانی یعنی احسان حاج صفی و مسعود شجاعی بهره می برد در دیدار پلی آف لیگ اروپا برابر نماینده رژیم اشغالگر شکست خورد. شجاعی و حاج صفی درحالی در ترکیب مقابل تیم حریف (بازی برگشت) قرار گرفتند که پیش از این حرف و حدیث های زیادی درباره حضورشان وجود داشت. 

حضور ایرانی ها در برابر حریفانی از رژیم صهیونیستی همیشه با حساسیت ها و حواشی زیادی همراه شد.  این در حالی است که پیش از این نیز بازیکنانی همانند مهرداد میناوند و وحید هاشمیان در برابر این حریفان بازی کرده بودند. چرا که قرارداد حرفه‌ای‌ شان حکم می کرد که در این دیدارها نیز تیمشان را همراهی کنند. باشگاه پانیونیوس یونان هم به عنوان یک باشگاه حرفه‌ای چنین شرایطی دارد.

احسان حاج صفی و مسعود شجاعی پس از پایان این رقابت با موجی از انتقادها روبه رو شدند. این خبر به سرعت در فضای مجازی گسترش یافت تا اینکه بسیاری از کاربران با هشتگ "#فوتبال_سیاسی_نیست" از این بازیکنان شایسته تیم ملی ایران دفاع کردند. البته در این بین از اظهارات و دفاعیات سایر بازیکنان تیم ملی نیز نباید به سادگی عبور کرد اما عده ای هم بودند که نسبت به بازی این دو بازیکن با تیم مکابی اسرائیل واکنش تندی از خود نشان دادند و پیگیر مجازات این دو بازیکن شدند. مسعود ده نمکی، کارگردان سینما، از جمله این افراد است.

لذا در این بین؛ نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری، ضمن تشریح این موضوع ورزشی و حواشی بوجودآمده پیرامون این دو ملی پوش کشورمان به خبرنگار دیده بان ایران گفت: درحال حاضر کشور ایران،  به صورت نانوشته  کشور اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد اما با این حال ما با سایر کشورهای دنیا چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ ورزشی(البته بیشتر به لحاظ ورزشی) ارتباط داریم. 

وی تصریح کرد: اگر دقت داشته باشیم حلقه های المپیک، نماد همبستگی 5 قاره دنیا در زمینه ورزش است که از اهداف این مسابقات دور کردن سیاست از ورزش است.  باید توجه داشته باشیم که ورزش از سیاست جداست. با وجود اینکه کشورما کماکان شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد، اما بازهم در بسیاری از رشته های مهم ورزشی کشور ما با آمریکا به بازی و رقابت می پردازد.

احمدی با اشاره به این که در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبصره و ماده در جهت مجازات این قبیل بازیکنان وجود ندارد، تصریح کرد: ما قانونی تحت عنوان مجازات این قبیل بازیکنان نداریم اما قوانینی در کمیته انضباظی فدراسیون های ورزشی وجود دارد که می توانند به مجازات این  بازیکنان بپردازند.

این استاد داشنگاه افزود: البته بنده به عنوان حقوقدان مخالف مجازات و محرومیت این بازیکنان شایسته تیم ملی هستم. چرا که این دو ملی پوش، بازیکنان شایسته ای هستند و مطابق قراردادی که با باشگاه خود عقد کرده اند، موظفند تا دین خود به این باشگاه مذکور ادا کنند. ما در ادروار گذشته بازیکنانی داشته ایم که مطابق قرعه نامشان برای رقابت با بازیکن اسرائیلی درآمده است اما این ورزشکاران با چشم پوشی از موفقیت احتمالی خود از دور رقابت با اسرائیلی ها صرف نظر کرده اند ولی در این مورد، به دلیل لژیونر بودن این دو ملی پوش و همچنین این که باشگاهی که آنها در آن خدمت میکنند تیمی ایرانی نبوده است و این دو لژیونر موظف به بازی در مقابل تیم مکابی اسرائیل بوده اند.

وی همچنین در رابطه با انتقادهای وارده به شجاعی و حاج صفی خاطرنشان کرد: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آقای نقوی حسینی، شجاعی و حاج صفی را محکوم به مجازات کرده است. ما باید بین بازی های باشگاهی سایر کشورها و رقابت های فردی تفاوتی قائل باشیم. 

وکیل پایه یک دادگستری در پاسخ این که آیا کشور ایران، هم اکنون با یک کشور متغاصم در حال جنگ است یا خیر، اظهار کرد: خیر. پیشتر وزارت خارجه ایران طی بیانیه ای اعلام داشته بود که کشور ایران با هیچ کشوری خصومت و دشمنی ندارد. در خصوص کشور اسرائیل نیز بیان داشت که ما کشوری را در جهان تحت عنوان اسرائیل نمی شناسیم از این رو کشور ایران کشوری متغاصم نبوده و نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر