کد خبر: 30923
A

گزارشی از زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری تهران که در حال تخریب است/ همه چیز جز فوتبال

برخی زمین‌های فوتبال، محلی برای برپایی بازارچه فعالیت‌های فرهنگی خوابگاه معتادان، زباله‌دانی و ... شده‌اند. تبدیل زمین های فوتبال به بازارچه توسط شهرداری تهران صورت گرفته است در حالی که چند سال پیش قرار بود این زمین های چمن محلی برای ورزش و سلامتی شهروندان باشد اما اکنون اجاره داده می شود و محلی برای درآمد شهرداری تهران است!

گزارشی  از زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری تهران که در حال تخریب است/ همه چیز جز فوتبال

دیده بان ایران: گسترش بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی در سال‌های اخیر باعث شد که فوتبال خیابانی گذشته تقریبا در سطح شهر برچیده شود. در چنین شرایطی بود که شهرداری تهران تصمیم گرفت در محله‌های مختلف مناطق بیست‌و‌دو‌گانه تهران،‌ اقدام به ساخت زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال برای شهروندان کند. از آن روز به بعد در بسیاری از نقاط تهران مردم زمین‌های کوچک و بزرگ چمن مصنوعی که دور تا دور آنها فنس‌کشی هم شده است را می‌بینند که البته رونق آن مثل گل کوچک و فوتبال خیابانی گذشته نیست. موضوع این گزارش اما خرابی و بلااستفاده ماندن بسیاری از این زمین‌های چمن مصنوعی و تخریب بسیاری از آنها است! مراکزی که با پول بیت‌المال و با هدف استفاده ورزشی و ارتقای میزان تندرستی و نشاط جامعه در سطح شهر ساخته شد اما حالا تعداد قابل توجهی از این زمین‌ها به خرابه، زباله‌دانی،‌ انبار یا حتی محل خواب و استراحت معتادان و کارتن‌‌خواب‌ها تبدیل شده است.

ساخت زمین‌های چمن برای گسترش فرهنگ ورزش

در سال‌های گذشته گسترش شدید و حیرت‌انگیز بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی تقریبا نوجوانان و جوانان را از گل کوچک و شیوه‌های مختلف فوتبال خیابانی دور کرد. با برچیده‌شدن فوتبال حال‌و‌هوای گرم و زنده کوچه‌های شهر هم از بین رفت و همه چیز شکلی مصنوعی به خود گرفت! در این رابطه چند ‌سال گذشته تا مسئولان شهرداری تهران تصمیم بگیرند از برخی زمین‌های بلا‌استفاده در سطح شهر برای ساخت زمین چمن مصنوعی فوتبال استفاده کنند. هدف از احداث این پروژه‌ها دسترسی آسان جوانان به مکان‌های مناسب ورزشی و توسعه فرهنگ ورزش در جامعه‌‌ای بود که گذشته خود را فراموش کرده بود؛ اما آیا این طرح مسئولان شهرداری به صورت کامل در تمام این سال‌ها با موفقیت اجرایی شد؟

فوتبال دورهمی ٩٠ دقیقه‌ای

در این یک مورد می‌توان با قدرت نوشت که مشت نمونه خروار نیست. زمین‌های چمن مصنوعی فوتبال زیادی در سطح شهرهای مختلف به‌ویژه تهران وجود دارند که تلاش می‌کنند تب فوتبال در جامعه را بالا ببرند. اکثر این زمین‌ها با مکانیزمی ساده و نه چندان سخت در اختیار جوان‌ها در سانس‌های مختلف قرار می‌گیرد تا دور هم جمع بشوند و به دور از هیاهوی روزانه زندگی برای ٩٠ دقیقه دور هم فوتبال بازی کنند. این زمین چمن‌های مصنوعی معمولا در سانس‌های ٩٠ دقیقه‌ای به علاقه‌مندان ارایه می‌شود. همچنین با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این تلاش انجام شده که جوانان در محله‌های مختلف قابلیت دسترسی به چمن مصنوعی را برای فوتبال بازی‌کردن داشته باشند و از این حیث شهرداری‌ها کار خود را خوب انجام داده‌اند؛ منتهی یک ایراد بزرگ‌ هم در این زمینه وجود دارد.

بسیاری از پروژه‌ها نگهبان و مدیر ندارند

در شرایط کنونی تعداد بسیار زیادی از زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری در محله‌هایی ساخته شده است که ساکنان آنجا هیچ استقبال خوبی از این زمین‌های فوتبال نداشته‌اند. در سال‌های اخیر هنوز بسیاری از زمین‌های چمن مصنوعی بدون مدیریت و نگهبان است و همین موضوع بسیار مهم مشکلات بزرگی را برای ساکنان محلات مختلف به وجود آورده است. به هر صورت شهرداری زمین‌های مورد نظر را برای رشد فرهنگی و ورزشی ساخت اما در محله‌های مختلف هستند زمین‌هایی که کاربری آنها تغییر کرده و به جای افزایش نشاط جامعه با ورزش حتی ساکنان محله را هم تهدید می‌کند.

بیشتر مشکل از مدیریت شورایاران محله است

طبق برنامه‌ریزی زمین‌های چمن مصنوعی که در مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی ساخته شده است، توسط شهرداری‌های مراکز بیست‌و‌دو‌گانه اداره می‌شوند. منتهی مدیریت زمین‌های کوچک ساخته‌شده در سطح شهر به شورایاران محلات محول شده است. در سال‌های اخیر معمولا شرایط زمین‌های داخل مراکز فرهنگی، ورزشی به خاطر رسیدگی‌های صورت‌گرفته خوب بوده است اما به خاطر کوتاهی شورایاران برخی محلات‌ بسیاری از زمین‌های فوتبال اوضاع اسفناکی پیدا کرده است.

زمین‌های فوتبال با بدترین امکانات

ایراد بسیار بزرگ چمن مصنوعی‌های شهری‌ نداشتن سرویس بهداشتی و آبخوری مناسب است. نور بسیاری از این مراکز فوتبال هم مناسب نیست و شهروندان برای فوتبال بازی‌کردن در شب با مشکلات بسیاری زیادی رو‌به‌رو می‌شوند؛ البته بعضی از این زمین‌های ساخته‌شده اصلا پروژکتور ندارند و بلااستفاده مانده‌‌اند و نوجوانان و جوانان خودشان هر وقت دوست داشته باشند برای فوتبال بازی‌کردن به آنجا مراجعه می‌کنند. به این ترتیب انتقاد جدی به مسئولان شهرداری درباره وضع بسیاری از زمین‌ها این است که ایجاد چمن مصنوعی در سطح شهر تنها کافی نیست و رسیدگی مستمر و نظارت دقیق روی این پروژه‌های ساخته‌شده که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند، اهمیت بیشتری دارند.

زمین فوتبال با محل خواب معتادان و زباله‌دانی و انباری؟

باز هم باید تأکید کرد که زمین فوتبال برای فوتبال بازی‌کردن است و شهرداری این زمین‌های چمن مصنوعی را با پول بیت‌المال در سال‌های اخیر ساخته است. معمولا وضع بسیاری از مراکزی که مراجعه‌کننده زیادی دارد، خوب است. با وجود تأخیر بسیار زیاد رسیدگی مناسب به وضع این مراکز صورت می‌گیرد و چراغ فوتبال در این زمین‌ها روشن است. در برخی مناطق اما زمین‌های فوتبال شهرداری، به محل استراحت معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده‌اند. در این موارد که متاسفانه تعداد آن هم اصلا کم نیست،‌ تقریبا استفاده از زمین در تاریکی شب به خاطر هجوم معتادان تعطیل می‌شود. در بسیاری از محله‌ها هم دیده می‌شود که زمین‌های چمن مصنوعی به زباله‌دانی و‌ انبار مصالح ساختمانی برخی افراد تبدیل می‌شود. وضع بهداشتی و نظافتی بسیاری از زمین‌ها بشدت بد است و حتی ادوات باقیمانده از معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که چمن‌های مصنوعی فوتبال سطح شهر به بهترین محل برای استراحت و موادکشیدن آنها تبدیل شده،‌ این واقعیت تلخ را به همه نشان می‌دهد. جالب اینجاست که بیشتر این زمین‌ها رختکن ندارند و اگر هم دارند، به انباری تبدیل شده‌اند و افراد در منظر عموم و روی همان چمن مصنوعی باید لباس‌های خود را تعویض کنند.

هیأت مذهبی و بازارچه!

یکی دیگر از موارد استفاده زمین‌های فوتبال زیر نظر شهرداری، محل برگزاری مراسم مذهبی است. در برخی ایام مذهبی شاهد هستیم که زمین‌ها به محلی برای برپایی تکایا و هیأت‌های مذهبی تبدیل می‌شوند. در سایر ایام‌ سال نیز با توجه به نیاز فصل مراسم‌های دیگری در زمین‌ها گرفته می‌شود؛ به‌عنوان مثال برگزاری بازارچه‌های تحت نظر شهرداری یکی از موارد استفاده برخی زمین‌ها است.

شهرداری باید ورود کند

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با مشکلات به وجود آمده که به آن اشاره شد، سازمان ورزش و دست‌اندرکاران شهرداری تهران و حتی شهرداری استان‌های مختلف،‌ رسیدگی و بررسی تمامی زمین‌های چمن مصنوعی ساخته‌شده را در دستور کار خود قرار بدهد. چمن مصنوعی بسیاری از زمین‌های شهرداری نیاز به ترمیم و حتی تعویض به خاطر خرابی دارد و از طرفی اموال بسیاری از این مراکز غارت شده است.

هیچ‌کسی تاکنون پاسخگو نبوده است

باید قبول داشت که در مدیریت بسیاری از این پروژه‌ها کوتاهی صورت گرفته و شهرداری تهران به‌ عنوان متولی ساخت این پروژه‌ها خودش هم باید فکری اساسی برای حل مشکلات به وجود آمده داشته باشد. مسئولان باید فکری به حال فجایعی که به آن اشاره شد و البته زمین‌هایی که با پول مردم ساخته شده‌اند و بلااستفاده مانده‌اند، بکنند.

واکنش شهرداری

شهروندانی که نسبت به شرایط زمین‌های چمن مصنوعی شهرداری‌های سرتاسر کشور اعتراض دارند، می‌توانند با تماس تلفنی با ارتباطات مردمی و یا با مراجعه به شهرداری منطقه محل سکونت خود مشکلات خود را پیگیری کنند. علی عسگری، مدیر روابط عمومی سازمان ورزش شهرداری تهران اما درباره مشکلات به وجود آمده در برخی از این زمین‌ها که به آن اشاره شد، در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» تأکید کرد: «همان طور که می‌دانید با همت شهرداری در تهران زمین‌های چمن مصنوعی زیادی در جهت گسترش فرهنگ ورزش و بالا رفتن نشاط اجتماعی و سلامت مردم ساخته شده است. از آنجا که تعداد این زمین‌ها زیاد است، مدیریت بخشی از آنها به شورایاران محله‌ها از طریق شهرداری‌های مناطق بیست‌ودو‌گانه داده شده است و مدیریت شهرداری این مناطق رسیدگی کامل را به مشکلاتی که به وجود می‌آید، خواهند داشت.» او افزود: «طبیعتا نمی‌توان بروز مشکل در برخی از این زمین‌ها را منکر شد. منتهی برای ما هنوز گزارشی رسمی ارسال نشده و اگر هم شده باشد، در اختیار بازرسی شهرداری قرار دارد. سازمان ورزش شهرداری قطعا برای رفاه بیشتر شهروندان و پیگیری مشکلات ایجاد‌شده تمامی این گزارش‌ها و مشکلات را بررسی کرده و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام خواهد داد. مردم عزیز شهر تهران هم اگر مشکلی در هر کدام از زمین‌های ساخته‌شده مشاهده کردند فقط کافی است‌ این موضوع را گزارش کنند؛ بازرسی این موارد را بررسی و حل خواهد کرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر