کد خبر: 32975
A

ریاض سرباز پیاده تل آویو

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» با اشاره به اینکه شطرنج بازان این رژیم درصدد هستند تا در مسابقات جهانی شطرنج درعربستان حضور یابند، نوشت: این حضور می تواند گام مهمی در راستای عادی سازی روابط میان تل آویو و ریاض باشد.

ریاض سرباز پیاده تل آویو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل ازپایگاه خبری العهد،یدیعوت آحرونوت افزود: زمانی که ریاض پایتخت عربستان به عنوان میزبان مسابقات جهانی شطرنج که قرار است ماه آتی برگزار شود، انتخاب شد، سعودی ها عملا به اجرای شروط فدراسیون بین المللی شطرنج « فیده» متعهد شدند. براساس قانون این فدراسیون، هر دولت میزبان این مسابقات، باید به همه شطرنج بازان در سراسر دنیا که اسرائیلی ها نیز جزو آنها می شود، اجازه مشارکت در این بازی ها را بدهد.
هفته جاری، 11 شطرنج باز اسرائیلی (صهیونیستی) که جزو مطرح ترین شطرنج بازان جهان به شمار می روند، در پی کسب ویزای ورود به عربستان خواهند بود. اگر عربستان اجازه ورود به این افراد را ندهد، ممکن است حق میزبانی این مسابقات را از دست بدهد. حتی فدراسیون بین المللی شطرنج می تواند صندوق جایزه که مبلغ آن به میلیون ها دلار می رسد را مصادره کند. اما اگر (عربستان) با ورود اسرائیلی ها به خاک خود موافقت کند، اقدامی تاریخی انجام داده که در چارچوب آن به اسرائیلی ها اجازه داده می شود، به طورعلنی برای نخستین بار وارد سعودی شوند.
«لیوور ایزنبرگ»سخنگوی فدراسیون شطرنج اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دراین باره گفت: سیاست این فدراسیون، توسعه شطرنج در اسرائیل و استفاده از آن به عنوان پلی برای گسترش روابط گرم با سایر فدراسیون ها و کشورهاست. فدراسیون شطرنج اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از سیاست فیده برای اجرای مسابقات درعربستان طبق تعهدات این فدراسیون و با عدم اعمال محدودیت برای مشارکت اسرائیلی ها در مسابقات، حمایت می کند. ما به اقدام شطرنج بازان اسرائیلی برای ارائه درخواست جهت کسب ویزا برای ورود به خاک عربستان نظارت و رسیدگی می کنیم و از عربستان انتظار داریم که با کمک فیده با آن موافقت کند.
وی افزود: این موضوع (حضور شطرنج بازان اسرائیلی در ریاض) طی دیدارهای میان رهبران فدراسیون جهانی شطرنج، مورد بررسی قرار گرفت و اسرائیل دعوت نامه رسمی برای حضور در این مسابقات تحت عنوان «همه ما یک امت هستیم» که قرار است در 26 تا 30 دسامبر برگزار شود، دریافت کرد.
این، تنها روابط میان اسرائیل (رژیم صهیونیستی) – عربستان نیست که در بوته آزمایش قرار می گیرد بلکه اگر «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان سعودی که در حال حاضر سرگرم انجام اصلاحات ریشه ای در عربستان است، به اسرائیل چراغ سبز نشان دهد، می تواند گام مهمی در مسیر عادی سازی روابط میان دو کشور باشد.
سعودی ها می توانند اعطای ویزا به (شطرنج بازان صهیونیستی) را بر اساس محدودیت های قانونی، توجیه کنند. در این صورت، اگر عربستان میزبانی اسرائیلی ها را رد کند، ممکن در معرض مجازات های شدید قرار بگیرد.
چهار سال قبل نیز، تیم جوانان رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی شطرنج درابوظبی امارات حضور یافتند اما میزبانان اماراتی اجازه ندادند که این شطرنج بازان، به طوررسمی درمیدان حضور پیدا کنند و پرچم اسرائیل را درمیدان به اهتزاز در آورند. همچنین در مسابقات قهرمانی جودو که ماه گذشته برگزار شد، نیز اجازه به اهتزار درآمدن پرچم اسرائیل داده نشد و از جودوکاران اسرائیلی خواسته شد که زیر پرچم فدارسیون جهانی جودو قرار بگیرند.
با وجود اینکه روشن نیست، سعودی ها چه تصمیمی قرار است در این باره بگیرند اما بادهای تغییر در این کشور عملا در حال وزیدن است. سعودی ها برای نخستین بار زنانی که قرار است در مسابقات شطرنج حضور یابند را وادار به سرکردن حجاب و حفظ آن نکردند.
خاورم**9329** 1064مترجم: ندا بهبودی*
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر