کد خبر: 33027
A

خروج جودو از تک محوریت؛ «سعید مولایی» از تنهایی درآمد

تیم ملی جودوی ایران در رقابت های گرندپری هلند به دو مدال برنز دست یافت تا تیم کشورمان پس از مدت ها تمامی امیدش را برای مدال آوری به «سعید مولایی» معطوف نسازد.

خروج جودو از تک محوریت؛ «سعید مولایی» از تنهایی درآمد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جودوی ایران حدود یک دهه در سراشیبی تند سقوط قرار گرفت که اوج این ناکامی را می توان به وضوح در بازی های آسیایی 2014 اینچئون مشاهده کرد که با شکست های سخت نمایندگان ایران در تاتامی همراه بود.
اکنون در یک سال اخیر، جودوکاران کشور در این رشته المپیکی با شرایط بهتری روبه رو شده اند و در مسابقات با کسب مدال به کار خود پایان می دهند.
البته بار سنگین این مدال آوری تا روز گذشته تنها بر دوش «سعید مولایی» جوان شایسته کشورمان بود که در وزن منهای 81 کیلوگرم به یکی از چهره های شاخص جهان تبدیل شده است.
او توانست در مسابقات جهانی 2017 مجارستان به مدال برنز دست یافته و جودوی ایران را پس از سال ها در این رویداد مهم صاحب مدال کند.روند مدال آوری مولایی در مراحل مختلف گرندپری و گرند اسلم نیز ادامه دارد و اکنون وی در رتبه دوم رنکینگ فدراسیون جهانی ایستاده است.هرچند در این بین «محمد بریمانلو» نیز توانسست یک مدال در مسابقاات بین المللی چین به ارمغان آورد.
رقابت های گرند اسلم هلند که روز یکشنبه به اتمام رسید، نقطه عطفی برای جودوی ایران بود و «جواد محجوب» که پس از یک سال دوری دوباره به تیم ملی بازگشته بود، توانست در سنگین وزن به مدال برنز دست یابد تا تیم ایران با دو نشان برنز سعید مولایی و جواد محجوب به کار خود پایان داده و پس از مدت ها مولایی از تنهایی در آمده و تمامی بار سنگین مدال آوری را بر دوش خود نبیند.
محجوب در حالی به این نشان رسید که برای نخستین بار در سنگین وزن روی تاتامی رفت و تنها یک ماه است که تمرینات خود را در تیم ملی جودو از سر گرفته است.
کسب دو مدال در مسابقات هلند موجب امیدواری مسئولان فدراسیون جودو شده است. «محمد درخشان» رئیس فدراسیون جودو در این خصوص به ایرنا، گفت: هدف ما از حضور در رویدادهای مهم بین المللی، افزایش آموخته ها، محک زدن نفرات و افزایش رنکینگ المپیکی و جهانی جودوکاران کشورمان است.
وی با تمجید از عملکرد محجوب ادامه داد: او برای اولین بار در سنگین وزن با نفرت شاخص جهان دست و پنجه نرم کرد و کسب مدال برنز، حرکت روبه جلو محسوب می شود.
رئیس فدراسیون جودو، اظهار داشت: «قاسم نوری زاده» هم در منهای 66 تا نیمه نهایی پیش رفت و بالاتر از حد انتظار کار کرد. هر چند برخی نفرات چون «رامین صفویه» می توانستند عملکرد بهتری داشته باشند و در انتظار بازگشت کادر فنی و گزارش آنان برای بررسی عملکرد تمامی نفرات هستیم.
رئیس فدراسیون جودو با اشاره به اینکه باخت همیشه در ورزش وجود دارد، عنوان کرد:البته شکست هم باید روبه جلو و امیدوار کننده باشد و چنانچه به این نتیجه برسیم که برخی جودوکاران توان کافی ندارند، تصمیمات لازم را در مورد آنان اتخاذ می کنیم.
درخشان در خصوص شرایط «سعید مولایی» گفت: او به تازگی آسیب دیدگی را پشت سرگذاشته است و توانست نفر اول رده بندی جهان از هلند را شکست داده و روند مثبتش را تداوم بخشد.
رئیس فدراسیون جودو توضیح داد: به موفقیت «محمد محمدی بریمانلو» هم امید زیادی داشتم که متاسفانه به دلیل صادر نشدن روادید نتوانست راهی هلند شود. به طور قطع او آینده خوبی در این رشته خواهد داشت.
«محمد منصوری» سرمربی جوان تیم ملی جودوی ایران نیز با اشاره به اینکه تیم شش نفره ایران رقابت سختی در گرندپری هلند داشت، افزود: مولایی ثابت کرد که موفقیت اتفاقی نیست و اکنون او به یکی از چهره های شاخص وزن منهای 81 کیلوگرم جهان تبدیل شده است.
وی افزود: عملکرد او عالی بود و دو رقیب مطرحش از گرجستان و هلند را شکست داد و تنها روی یک اتفاق در نیمه نهایی شکست خورد، وگرنه شایسته فینالیست شدن بود.
منصوری با اشاره به مبارزات سطح بالایی که «جواد محجوب» در سنگین وزن ارائه کرد، ادامه داد: با اینکه وی مدت زیادی از جودو فاصله گرفته بود، اما به خوبی ثابت کرد که یک مهره توانمند است و در آینده حرف های زیادی برای گفتن در مسابقات گوناگون خواهد داشت.
وی افزود: طبق برنامه برای حضور موفق در بازی های آسیایی 2018 اندونزی پیش می رویم تا به ترکیب اصلی رسیده و بتوانیم سبد مدال آوری جودوی ایران را بزرگ تر کنیم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر