کد خبر: 34219
A

روسیه صدر جدول مدال های المپیک سوچی را از دست داد

روسیه که در صدر جدول کسب مدال های المپیک زمستانی سوچی 2014 قرار داشت، با از دست دادن دو مدال طلای دیگر، جایگاه خود را در صدر جدول از دست داد.

روسیه صدر جدول مدال های المپیک سوچی را از دست داد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به نقل از تارنمای خبری بلومبرگ، با تصمیم کمیته بین المللی المپیک، روسیه دو مدال طلا و یک نقره خود را در المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی به علت دوپینگ از دست داد. کمیته بین المللی المپیک روز جمعه «الکساندر زوبکوف» را که در مسابقات بابسلد چهار نفره و دو نفره مردان، طلا گرفت به علت نقض مقررات ضد دوپینگ محروم کرد.
همچنین «الگا فاتکولینا» در رشته اسکیت سرعت که در سوچی مدال نقره گرفت، به علت دوپینگ در این بازی ها مدال خود را از دست داد. علاوه بر آن نتایج رقابت «الکساندر رومیانتسیف» در اسکیت سرعت و «الگا استولنوا» در بابلسد باطل اعلام شد.
این چهار تن تا پایان عمر از حضور در بازی های المپیک محروم شدند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه شخصا نظارت بر برنامه آماده سازی برای بازی های المپیک سوچی را که 50 میلیارد دلار هزینه دربرداشت، به عهده داشته است. او آمریکا را متهم کرد که از بحث حضور روسیه در بازی های المپیک به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری مارس آینده این کشور بهره می گیرد.
مقامات کمیته بین المللی المپیک قرار است در مورد مجازات های احتمالی روسیه در بازی های المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ تصمیم گیری کنند.
گزارش یک کمیسیون مستقل کمیته بین المللی المپیک سال گذشته نشان داد که مقامات روسیه در اجرای یک برنامه سیستماتیک برای پنهان سازی نتایج مثبت دوپینگ حدود یک هزار ورزشکار از سال 2011 تا 2015 دخالت داشته اند. این کمیسیون به ریاست «ریچارد مکلارن» دریافت که روسیه این برنامه را بعد از مقام یازدهمی این کشور در بازی های المپیک زمستانی 2010 ونکوور طراحی کرده بودند. روسیه در این بازی ها فقط سه مدال طلا گرفت که بدترین نتیجه این کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود.
آی او سی در ماه جاری میلادی، 14 ورزشکار روس را که در بازی های المپیک سوچی حضور داشتند، مجازات کرد. این مجازات ها باعث شد روسیه در مجموع 10 مدال شامل چهار طلا را از دست بدهد. روسیه با 33 مدال شامل 13 طلا در صدر جدول مدال های المپیک 2014 سوچی ایستاده بود. نروژ با مجموع 26 مدال شامل 11 طلا در رده دوم و کانادا با 25 مدال شامل 10 طلا در جایگاه سوم ایستادند.
تصمیم آی او سی در سلب مدال های المپیک، روسیه را از صدر جدول مدال ها پایین کشید.
«میخائیل دگتیارف» رئیس کمیته ورزش، جوانان و گردشگری مجلس دومای روسیه گفت: این اقدام نمایانگر تخریب جنبش المپیک و کشتن بازی ها است.
«توماس باخ»رئیس کمیته بین المللی المپیک در این میان نسبت به تلاش برای اعمال فشار بر این نهاد در آستانه نشست این کمیته هشدار داد. قرار است در نشست این کمیته در مورد حضور روسیه در بازیهای زمستانی پیونگ چانگ کره جنوبی تصمیم گیری شود.
پوتین ماه گذشته گفت که آی او سی تلاش می کند ورزشکاران روس را وادار کند تحت پرچم المپیک در پیونگ چانگ رقابت کنند.
دوومیدانی روسیه از حضور در بازی ای المپیک تابستانی 2016 محروم شد. با این حال روسیه به طور کامل از حضور در این بازی ا محروم نشد. پوتین گفت که تیم روسیه فقط تحت پرچم ملی این کشور در کره جنوبی رقابت می کند.
روسیه برنامه دولتی دوپینگ را رد کرده و به گفته پوتین ورزش به ابزاری برای فشار بر روسیه تبدیل شده است.
سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ وادا از مقامات روسیه خواسته است که تمام پرونده های الکترونیکی و نمونه های ادرار ورزشکاران را در آزمایشگاه کنترل دوپینگ این کشور در مسکو به این نهاد تحویل دهند. این نهاد همچنین از روسیه خواست که یافته های این کمیسیون را به طور علنی بپذیرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر