کد خبر: 41878
A
تغییر لوگوی باشگاه رم در تلویزیون ایران سوژه رسانه‌های خارجی شد

سانسور اساطیر رم بازتاب منفی برای ایران داشت

در پی گسترده‌شدن ماجرای باشگاه رم نیز در فضای مجازی به سانسور لوگوی خود توسط صداوسیمای ایران واکنش نشان داد. این باشگاه با انتشار تصویری از لوگوی اصلی خود در کنار تصویری که لوگوی باشگاه را به شکل مات و شطرنجی نمایش داده بود، نوشت: «اگر منو در این حالت دوست نداری، می‌توانی اینطوری دوستم داشته باشی!» رسانه‌های ایتالیایی هم به این ماجرا دامن زدند و به تحلیل شخصی خود از این ماجرا پرداختند تا فضای نسبتا بدی علیه ایران به وجود بیاید.

سانسور اساطیر رم بازتاب منفی برای ایران داشت

دیده بان ایران: پخش زنده دیدار بارسلونا و رم در چارچوب مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا از شبکه سوم سیما حاشیه‌های زیادی را به پا کرد. سانسور لوگوی باشگاه رم در صداوسیمای ایران بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های خارجی داشت و این باشگاه ایتالیایی نیز به این مسأله واکنش نشان داد؛ اگرچه مردم به جای مسئولان در پی عذرخواهی و تلطیف فضای به وجود آمده، برآمدند.

بازتاب‌های خارجی

بعد از این‌که در جریان برنامه گزارش ورزشی چهارشنبه‌شب، سانسور لوگوی باشگاه رم در نمایشگر پشت‌سر رضا جاودانی و محمدرضا احمدی مشخص شد، برخی از رسانه‌های معتبر خارجی به این مسأله پرداختند. سایت‌های انگلیسی ازجمله بی‌‌بی‌سی و دیلی‌میل در کنار روزنامه سان به تمسخر این اقدام و بازتاب آن پرداختند. بی‌بی‌سی و کوریره دلواسپورت برای مثال نوشتند: «آیا فکر می‌کنید لوگو تیم شما مناسب برای پخش در تلویزیون ایران است؟» همچنین تصویر لوگوی سانسورشده باشگاه رم پشت‌سر رضا جاودانی، مجری برنامه گزارش ورزشی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست و به یکی از سوژه‌های اصلی ٢روز اخیر تبدیل شد.

واکاوی لوگوی باشگاه رم

بعد از انتشار خبر سانسور لوگوی باشگاه آ.اس رم برای خیلی از علاقه‌مندان به فوتبال این سوال پیش آمد که به‌طورکلی طرح این لوگو چه ماجرایی در پس پرده دارد. لوگوی تیم ایتالیایی متشکل از یک گرگ و دو کودک است که آن دو کودک درحال شیرخوردن از آن گرگ ماده هستند. آن دو کودک در لوگوی باشگاه رم «رمولوس» و «رموس» دو برادر دوقلویی هستند که ماده گرگی به آنها شیر می‌دهد و آنها را از مرگ نجات می‌دهد. این دو بزرگ می‌شوند و با تشکیل قدرت «آمولیوس» بر فراز تپه پالاتین، شهر رم را برپا می‌کند و نخستین پادشاه رم می‌شوند. باشگاه رم هم سال‌هاست که با چنین لوگویی به میدان می‌رود اما شاید برای نخستین‌بار است که با سانسور لوگوی خود مواجه شده است.

واکنش رمی‌ها چه بود؟

در پی گسترده‌شدن ماجرای باشگاه رم نیز در فضای مجازی به سانسور لوگوی خود توسط صداوسیمای ایران واکنش نشان داد. این باشگاه با انتشار تصویری از لوگوی اصلی خود در کنار تصویری که لوگوی باشگاه را به شکل مات و شطرنجی نمایش داده بود، نوشت: «اگر منو در این حالت دوست نداری، می‌توانی اینطوری دوستم داشته باشی!» رسانه‌های ایتالیایی هم به این ماجرا دامن زدند و به تحلیل شخصی خود از این ماجرا پرداختند تا فضای نسبتا بدی علیه ایران به وجود بیاید.

دلجویی هواداران ایرانی

بعد از بازتاب گسترده سانسور لوگوی باشگاه رم توسط تلویزیون ایران در رسانه‌های خارجی، برخی از هواداران فوتبال در ایران به دلجویی از باشگاه ایتالیایی پرداختند. ایرانی‌ها کامنت‌های زیادی در اینستاگرام باشگاه رم برای دلجویی از این باشگاه ثبت کردند و به شکل‌های مختلف سعی در تلطیف فضا داشتند. حتی برخی در کنار این نماد باشگاه رم تصاویری از خود منتشر کردند و از تاریخچه این باشگاه نوشتند. این استقبال گسترده رمی‌ها را هم به واکنش واداشت. باشگاه رم در پاسخ به کاربران ایرانی درباره این‌که اقدام صداوسیما مورد رضایت مردم ایران نیست، نوشته است: «سپاس برای همه حمایت‌ها از ایران. مفتخریم به این‌که هواداران فراوان و پرشوری در ایران داریم.»

مسئولان در دسترس نمی‌باشند!

با وجود بازتاب‌های گسترده‌ای که ماجرای سانسور لوگوی باشگاه رم در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی داشت، انتظار می‌رفت مسئولان شبکه سوم و صداوسیما پاسخ روشنی به چرایی این اتفاق بدهند. با این‌که روز گذشته با حسین ذکایی تهیه‌کننده برنامه گزارش ورزشی و رضا جاودانی و محمدرضا احمدی مجریان این برنامه تماس گرفتیم، هیچ‌کدام حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند. حسین آقازمانی، مدیرگروه ورزش شبکه سوم سیما نیز پاسخگویی در این رابطه را برعهده ذکایی گذاشت. همچنین صداوسیما هیچ واکنش رسمی به این اتفاق نداشت و باید دید با این وضع چه تصمیمی برای بازی برگشت ٢ تیم و نمایش لوگوی رم روی نمایشگر استودیوی شبکه سوم گرفته خواهد شد. این بازی سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد و همه در انتظار برخورد تلویزیون هستند تا متوجه شوند این اتفاق اصلاح خواهد شد یا ادامه‌دار خواهد بود. شاید هم مجریان برنامه گزارش ورزشی در جریان برنامه این هفته در این رابطه توضیح بدهند.

در انتظار پاسخی روشن

مشخص نیست چه کسی تصمیم به حذف بخشی از لوگوی باشگاه رم گرفته اما به نظر می‌رسد با توجه به سوال‌ها و ابهام‌هایی که در ذهن هواداران ایرانی و خارجی فوتبال به وجود آمده، بهتر است مسئولان صداوسیما پاسخ روشنی به این ماجرا بدهند. این‌که چرا قبلا چنین اتفاقی برای لوگوی باشگاه رم نیفتاده بود و چطور در جریان یکی از بازی‌های مهم لیگ قهرمانان اروپا چنین تصمیم ناگهانی گرفته می‌شود. البته بارها شاهد چنین اقداماتی از سوی صداوسیما در حوزه‌های مختلف بودیم اما این‌بار موضوع حالت بین‌المللی پیدا کرده و بازتاب‌های بیشتری داشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر