کد خبر: 6538
A

پایانی تلخ بر یک دهه درخشش/ هندبال بانوان کردستان قربانی شد

تیم هندبال بانوان استان کردستان بعد از گذشت حدود یک دهه درخشش در سطح اول رقابت های کشوری و تجربه حضور در مسابقات آسیایی، با وارد شدن به مسائل حاشیه ای از لیگ برتر کنار کشید.

پایانی تلخ بر یک دهه درخشش/ هندبال بانوان کردستان قربانی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در روزهایی که رشته های ورزشی تیمی آقایان در کردستان نام و نشانی ندارند که بانوان در چندین رشته پرطرفدار از جمله فوتبال، بسکتبال و هندبال در رقابت های سطح اول کشور حضور داشته و به نوعی از جایگاه ورزش این استان به خوبی دفاع کرده اند.

تنها حدود ۱۵ روز قبل بود که تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج به عنوان نماینده کشورمان در رقابت های آسیایی حضور پیدا کرد تا نشان دهد که اگر چه کردستان در رشته های تیمی آقایان نمی تواند حرفی برای گفتن داشته باشند، ولی بانوان از جایگاه و اعتبار ورزشی این استان به خوبی دفاع می کنند.

داستان شکل گیری تیم هندبال بانوان در استان کردستان از سالهای پایانی دهه ۸۰ آغاز شد که هیات هندبال استان با حمایت از تیمی برای اولین بار در رقابت های منطقه ای و استانی نامی برای خود دست و پا کرد و سپس نوبت به بخش خصوصی رسید تا از این تیم حمایت کند.

تیم هندبال بانوان استان کردستان در همان سالها بود که با برگزاری بازی های خوب و با استفاده از ظرفیت و توان بازیکنان بومی راهی رقابت های لیگ برتر شد و سپس تحت حمایت بخش خصوصی توانست در رقابت های سوپر لیگ هم درخشش خوبی داشته باشد.

کسب عنوان سوم رقابت های کشوری با حمایت باشگاه شهید شکوهی و همچنین عضویت چندین هندبالیست کردستان در تیم ملی، اولین ارمغان درخشش هندبال بانوان استان در سطح کشور بود که البته این درخشش در سه سال اخیر هم تحت حمایت باشگاه شهرداری سنندج ادامه داشته و به همین دلیل نماینده کردستان در رقابت های فصل گذشته عنوان نائب قهرمانی را کسب کرد.

حواشی تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج از زمانی به اوج خود رسید که بعد از انصراف تیم ثامن الحجج، قرار شد که نماینده استان کردستان به مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا در قزاقستان اعزام شود و چه قبل از اعزام و چه بعد از اعزام حواشی پیرامون این تیم به اوج خود رسید و در نهایت باعث حذف تیم از رقابت های لیگ برتر کشور در فصل جاری شد.

هزینه ۱۷۰ میلیون تومان برای اعزام هندبال بانوان کردستان به رقابت های آسیایی

در حالی که تیم هندبال بانوان استان کردستان با نام شهرداری سنندج در رقابت های قهرمانی آسیا حضور پیدا کرده بود که باشگاه ورزشی شهرداری به دلیل نداشتن مجوز، از سال قبل منحل شده است و به همین دلیل نائب رئیس هیات هندبال کردستان که همزمان عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز هست، می گوید تمامی هزینه های اعزام تیم به قزاقستان از سوی بخش خصوصی تامین شده است.

زهرا آوجیان بیان کرد: حدود ۱۷۰ میلیون تومان برای اعزام تیم شهرداری سنندج به مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا هزینه شد که تمامی این پول با کمک بخش خصوصی تامین شد و شهرداری در این زمینه حتی یک ریال نیز هزینه نکرد.

هر چند که در خصوص داستان چگونگی اعزام تیم و همچنین همراهان آن حواشی زیادی وجود داشت و این مهم جدای از فضای مجازی به عرصه رسانه های جمعی هم رسید ولی اصل ماجر از زمانی آغاز شد که فدراسیون هندبال با انتشار اطلاعیه ای خطاب به باشگاه شهرداری روز دوشنبه ۲۴ آبان را آخرین فرصت برای حضور تیم شهرداری سنندج در رقابت های این فصل لیگ برتر هندبال بانوان کشور اعلام کرد.

بعد از گذشت این تاریخ و عدم ارسال مدارک تیم برای حضور در رقابت های لیگ برتر رسما داستان حضور نماینده استان کردستان در این رقابت ها بسته شد و بعد از آن سرمربی تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج بی تفاوتی‌های موجود در سطح استان و شهرستان را عامل اصلی حذف این تیم از رقابت‌های لیگ برتر هندبال بانوان اعلام کرد.

بی تفاوتی ها باعث حذف تیم از رقابت های لیگ برتر شد

نشمین شافعیان در مورد حذف تیمش از مسابقات این فصل لیگ برتر بیان کرد: اگر شهرداری سنندج قصد ادامه حمایت تیم را نداشت ای کاش پیشتر این مسئله را گفته بودند تا ما فکری به حال تیم بکنیم و به این شکل سرمایه چند سال اخیر ورزش بانوان کردستان به هدر نمی رفت.

وی افزود: اکنون ۱۷ سال سابقه کاری من و تیم ریشه داری همانند تیم بانوان هندبال سنندج را زیر سوال بردند و مسئولینی باید جوابگو باشند که بیخیال از کنار این موضوع گذشتند.

سرمربی تیم هندبال بانوان سنندج گفت: بعد بازگشت از مسابقات آسیایی در جلسه هایی که با شهردار داشتیم مبلغی را پیشنهاد دادند و گفتند بعد کسب مقام اول مصوبه مبلغ دیگری را به شورا تحویل خواهم داد اما عدد دومی که به ما گفتند را فقط شفاها اعلام کردند و حاضر به ثبت کتبی این مبلغ نشدند و در نتیجه بر سر مسائل مالی به توافق نرسیدیم و حتی حاضر به پرداخت مبلغی که قبل از مسابقات آسیایی به ما دادند، نشدند.

شافعیان در ادامه افزود: فدراسیون هندبال از شهرداری و مسئولان مربوطه خواسته بود که فقط این تیم در لیگ باقی بماند که بعد از آن به ما پیشنهاد قرارداد هایی بسیار کم و حتی سفید دادند. من هم خواستم که با بازیکنان حرف بزنند که ببینند حاضر به ثبت قرارداد سفید هستند یا نه؟

سرمربی تیم هندبال بانوان سنندج عنوان کرد: فدراسیون هندبال زمانی را مشخص کرده بود تا باشگاه مدارک تیم را تحویل فدراسیون دهد اما مسئولان شهرداری در تماس با فدراسیون گفته بودند که ما اصراری برای حضور تیم هندبال بانوان در لیگ برتر نداریم.

باشگاه ورزشی شهرداری سنندج منحل شده است

در همین حال شهردار سنندج در واکنش به صحبت های مطرح شده از سوی سرمربی تیم، باشگاه شهرداری سنندج از سال گذشته و به دلیل نداشتن مجوز منحل شده است و در شرایط فعلی شهرداری باشگاهی ندارد تا بتواند تیم داری کند.

منوچهر فخری بیان کرد: بعد از انحلال باشگاه شهرداری نوع حمایت ما از تیم هندبال بانوان همانند سایر حمایت های صورت گرفته از دیگر رشته های ورزشی است و به همین دلیل نیز در جلسه ای که دو هفته قبل برگزار شد ما این آمادگی برای حمایت از تیم شهرداری سنندج را نیز اعلام کردیم.

وی گفت: شهرداری سنندج بدون توجه به این مسائل ورودی تیم هندبال برای حضور در رقابت های این فصل را پرداخت کرده و حتی لباس و کفش نیز برای تیم خریداری کرد ولی متاسفانه در نشستی که با سرمربی و بازیکنان داشتیم آنها خواستار انعقاد قراردادهای با رقم های بالا بودند که این مهم از توان شهرداری خارج است.

شهردار سنندج افزود: ما چه در آن جلسه و چه در نشست های بعدی در خصوص سرنوشت این تیم اعلام کردیم که در شرایط فعلی هزینه های تیم از جمله لباس، اعزام به شهرستانها و میزبانی از تیم های دیگر را پرداخت می کنیم ولی امکان عقد قرارداد با بازیکنان در این شرایط را نداریم.

وی گفت: البته هم اکنون اعتبار ۳۰ میلیون تومانی نیز برای تامین هزینه های حمایت از تیم هندبال شهرداری سنندج از سوی شورای اسلامی شهر نیز تصویب شده است و من در نشست با سرمربی و بازیکنان تیم هم قول دادم که آنها در صورت کسب مقام مورد تشویق مالی خوبی قرار خواهند گرفت که متاسفانه سرمربی و خود بازیکنان اعلام کردند که با این شرایط حاضر به شرکت در رقابت های لیگ برتر نیستند و دیگر کاری از ما ساخته نیست.

امکان عقد قرارداد مالی با بازیکنان تیم هندبال بانوان را نداریم

فخری با اشاره به محدودیت های مالی شهرداری سنندج برای حمایت از بخش ورزش، بیان کرد: میزان اعتبارات ما نیز محدود است و نمی توانیم کل اعتبار را به تیم هندبال بانوان اختصاص داده و از سایر رشته های ورزشی غافل شویم.

در همین شرایط نائب رئیس هیات هندبال استان کردستان که عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز هست، گفت: شهرداری سنندج به تعهدات خود عمل کرد و آمادگی داشت تا از این تیم حمایت کند ولی به دلیل مشکلات مالی امکان بستن قرارداد با رقم های بالا نداشت.

زهرا آوجیان افزود: انتظار این بود که بازیکنان با هماهنگی سرمربی تیم در رقابت ها شرکت می کرد و بعد از آن می توانستیم با رایزی با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اعتباری را برای کمک به آنها جذب کنیم که متاسفانه این مهم انجام نشد و در نهایت تیم در رقابت های این فصل لیگ برتر حضور پیدا نکرد.

تیم هندبال بانوان شهرداری سنندج هم همانند سایر تیم های ورزشی دو سه دهه اخیر در استان کردستان قربانی بی تدبیری مسئولان و متولیان امر شد و بار دیگر ورزش استان رسیدن به موفقیتی دیگر را از دست داد و این بار قرعه به نام تیم هندبال بانوان افتاد.

هر چند که در خصوص عدم حضور بازیکنان برای شرکت در رقابت های لیگ برتر به لیلب برآورده نشدن پول درخواستی آنها قابل پذیرش نیست، ولی سوال اینجاست که چگونه اعتبار ۱۷۰ میلیون تومانی برای حضور تیم در رقابت های بی اهمیت قزاقستان از سوی نائب رئیس هیات تامین می شود ولی امکان تامین حداقل اعتبار برای انعقاد قرارداد با بازیکنان ممکن نیست.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر