کد خبر: 67406
A

گزارشی از شبه تخلفات انتخاباتی در انتخابات فدارسیون های ورزشی / آیا وزارت ورزش به تخلفات انتخاباتی فدارسیون ها ورود می کند؟

مجمع انتخاباتی فدارسیون وزنه برداری هم برگزار شد، اما معلوم نیست تا کی باید مجامع فدراسیون های ورزشی با ایرادات و اشکالات بزرگی که صحت و سلامت آن را زیر سئوال می برد، برگزار شود. آنچه درباره اش حرف می زنیم موضوع انتخاب ناظر از بین اعضای مجمع است؛ آن زمان که اعضای مجمع باید دست هایشان را در حضور نامزدها بالا ببرند تا بگویند با فلان رئیس هیات یا فلان نماینده که داوطلب رفتن پای صندوق و شمارش آرا شده، موافق هستند یا مخالف! همه می دانیم که رأی‌گیری مخفی از ملزومات اساسی انتخابات‌های آزاد و منصفانه است، زیرا از تأثیر ارعاب و تهدید بر رأی‌دهندگان می‌کاهد، اما وقتی اعضای مجمع، قبل از آغاز فرایند رای گیری مجبور می شوند برای انتخاب یک نفر به عنوان ناظر، دست ها را بالا ببرند، این همان جایی است که آزادی انتخابات زیر سئوال می رود و تأثیر ارعاب و تهدید بر رأی‌دهندگان نمایان می شود. این باگ یا حفره امنیتی به حدی اهمیت پیدا کرده که در واقع برنده مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی، قبل از انداختن آرا در صندوق، با همین دست بالا کردن اعضای مجمع برای انتخاب ناظر مشخص می شود.

گزارشی از شبه تخلفات انتخاباتی در انتخابات فدارسیون های ورزشی / آیا وزارت ورزش به تخلفات انتخاباتی فدارسیون ها ورود می کند؟

به گزارش سرویس ورزشی سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک مجمع انتخاباتی دیگر هم برگزار شد، اما معلوم نیست تا کی باید مجامع فدراسیون های ورزشی با ایرادات و اشکالات بزرگی که صحت و سلامت آن را زیر سئوال می برد، برگزار شود.

آنچه درباره اش حرف می زنیم موضوع انتخاب ناظر از بین اعضای مجمع است؛ آن زمان که اعضای مجمع باید دست هایشان را در حضور نامزدها بالا ببرند تا بگویند با فلان رئیس هیات یا فلان نماینده که داوطلب رفتن پای صندوق و شمارش آرا شده، موافق هستند یا مخالف!

همه می دانیم که رأی‌گیری مخفی از ملزومات اساسی انتخابات‌های آزاد و منصفانه است، زیرا از تأثیر ارعاب و تهدید بر رأی‌دهندگان می‌کاهد، اما وقتی اعضای مجمع، قبل از آغاز فرایند رای گیری مجبور می شوند برای انتخاب یک نفر به عنوان ناظر، دست ها را بالا ببرند، این همان جایی است که آزادی انتخابات زیر سئوال می رود و تأثیر ارعاب و تهدید بر رأی‌دهندگان نمایان می شود.

این باگ یا حفره امنیتی به حدی اهمیت پیدا کرده که در واقع برنده مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی، قبل از انداختن آرا در صندوق، با همین دست بالا کردن اعضای مجمع برای انتخاب ناظر مشخص می شود.

همین مجمع انتخابات وزنه برداری را مثال می زنیم. زمانی که دبیر مجمع از روسای هیات ها خواست که برای ناظر شدن داوطلب شوند، 4 نفر دست بلند کردند؛ تورج فرهادی (تهران)، مهران رئیسی (چهارمحال و بختیاری)، سعید امیدی (زنجان) و حسین مقامی (قزوین) و بعد رای گیری برای انتخاب ناظر آغاز شد؛ 29 نفر برای مهران رئیسی دست بلند کردند، 12 نفر برای حسین مقامی، 6 نفر برای سعید امیدی و 2 نفر هم برای تورج فرهادی.

اهالی وزنه برداری مهران رئیسی را می شناسند، او رئیس هیات پیشرو در رای جمع کردن برای علی مرادی بود. حسین مقامی هم حامی سجاد انوشیروانی بود و تورج فرهادی هم گفته می شد قرار است از محمدرضا آخوندی حمایت کند. برنده شدن در این رقابت، حکم برنده شدن نامزد مورد حمایت را دارد، با این تفاوت که اینجا آرا مخفی نیست و آنهایی که دست بالا می کنند، در واقع حمایتشان را از نامزد مورد نظر اعلام می کنند  و معمولا کاری با وجاهت رئیس هیات نامزد شده ندارند!

اهمیت این موضوع به حدی بالاست که حتی همین داوطلب ها هم از قبل مشخص شده اند و اینطور نیست که یکی از اعضای مجمع، سر خود، دستش را به عنوان داوطلب نظارت بالا ببرد!

حال بیایید نتیجه راگیری آشکار برای انتخاب ناظر از میان روسای هیات های وزنه برداری را مقایسه کنیم با رای گیری مخفی برای انتخاب رئیس.

برای مهران رئیسی 29 دست بالا می رود و علی مرادی با 22 رای رئیس می شود. برای حسین مقامی 12 دست بالا می رود و سجاد انوشیروانی 11 رای می آورد. برای تورج فرهادی هم فقط 2 دست بالا می رود و محمدرضا آخوندی سوم می شود!

این نتایج مشابه به هیچ وجه اتفاقی نیست. درست مثل چهار سال پیش که حسین مقامی، به عنوان رئیس هیات وزنه برداری قزوین از علی مرادی حمایت می کرد و وقتی به عنوان ناظر مجمع انتخاباتی  داوطلب شد، اکثر دستها برای او بالا رفت و چند دقیقه بعد، علی مرای هم با اکثریت آرا، به عنوان فرد منتخب همان مجمع برگزیده شد!

آقای وزیر! آقای معاون! اگر دنبال برقراری صحت و سلامت در مجامع انتخابی فدراسیون‌های ورزشی هستید، قبل از هر چیز باید جلوی این سوء جریان و شبه تخلف انتخاباتی گرفته شود. شاید برایتان عجیب باشد، اما شخصی که به عنوان ناظر از میان روسای هیاتها، پای صندوق می رود و برگه های رای را می شمارد، تا حد زیادی می فهمد کدامیک از اعضا به رئیس (نامزد مورد حمایت) رای داده اند و کدام یک رای نداده‌اند! و همین می شود پایه و اساس اختلافات بزرگی که گاها دامن آن رشته ورزشی را برای 4 سال می‌گیرد!

نوع تا کردن برگه رای (دوتا باشد یا چهارتا، یا اینکه برگه ها به صورت افقی تا شود یا عمودی)، علامت گذاری نامحسوس روی برگه رای، باز گذاشتن برگه رای برای اینکه ناظر برای یک لحظه آن را ببیند یا نوع انداختن برگه به داخل صندوق از جمله حربه هایی است که با هماهنگی قبلی، بین حامیان هر یک از نامزدها قرارداد می‌شود تا از این طریق مشخص شود، چه کسانی به فرد برنده رای داده اند و کدام نفرات رای شان دیگر نامزدها بوده است!

سوای این مجرای تخلف زا، رای‌گیری آشکار برای انتخاب ناظر، تاثیر منفی و بدی بر روند اصلی رای گیری مجمع می گذارد. به  طوریکه بعضی از ترس رئیس قبلی، دستشان را بالا می برند و همین افزایش تعداد دست های بالا رفته، روی بعضی آرای 50 درصدی یا همان آرای خاکستری اثر می‌گذارد.

البته راهکار مقابله با چنین سوء جریان آشکاری در مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی بسیار ساده است. در واقع فقط کافیست افرادی امین از خود وزارتخانه یا حراست، به عنوان ناظر شمارش آرا انتخاب شوند تا دیگر نیاز نباشد، دست ها بالا برود و خدشه ای بزرگ به صحت و سلامت انتخابات وارد شود. این همان ایراد آئین نامه ای است که نتا یج مجامع زیادی را تحت تاثیر قرار داده و باید اصلاح شود.

منبع: خبرانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر